#3 » 21:04:07, 11-10-2019
Jag var nyligen med och renoverade kopplingshydrauliken på en F613 '79.
Huvudfelet på den var att rostkanter i huvudcylindern gjorde att returfjädern inte orkade trycka tillbaks kolven hela vägen upp, dessutom hade rost och ojämna ytor rivit sönder tätningskanten på kolvtätningarna. Det blev också en del bekymmer med fastrostad och avdragen luftnippel på slavcylindern, pga ett missöde när den trasiga nippeln skulle borras ur så slutade det med en annan begagnad slavcylinder som också krävde renovering.
Tänk på att bromsvätska inte är något som tar slut av sig självt. Om det har blivit tomt i behållaren, så finns det en läcka någonstans och det är ingen mening att fylla på och lufta innan läckan är åtgärdad.
Jag luftade med Rospiggs metod. En enlitersflaska med bromsvätska, borrade två ca 6 mm hål i kapsylen, stack ner två genomskinliga plastslangar som passade bra och tätade i hålen. Den ena fick gå ner till botten i flaskan, den ena stack bara ner ett par cm. Slangen från botten av flaskan kopplades till slavcylinderns luftnippel och i den andra slangen blåste jag FÖRSIKTIGT med tryckluft tills bromsvätska var upptryckt till rätt nivå i behållaren. Stängde luftnippeln medan lite övertryck fortfarande låg kvar.
Repsatser till huvud- och slavcylinder finns t ex på autopartsmarket.eu , och kostar inte många tior.
2 personer gillar det här inlägget.