Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Lufta Kopplingen på F610 -77

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

joral (trådstartaren)

#1 » 19:07:13, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Bromsvätskan har tagit slut i kopplingen. Jag har fyllt på ny men kopplingen tar inte. Någon som vet om systemet behöver luftas eller om det bara är att demontera o försöka laga huvudcylindern?
mvh jörgen
joral
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:12, 04-02-2012
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC 230b, Scania vabis 75, Volvo F611



rospigg

#2 » 20:44:48, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enklaste brukar vara att pumpa in bromsvätska (eller vad det nu är för vätska) i cylinderns luftningsnippel,
då får du ett luftfritt system.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#3 » 21:04:07, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var nyligen med och renoverade kopplingshydrauliken på en F613 '79.
Huvudfelet på den var att rostkanter i huvudcylindern gjorde att returfjädern inte orkade trycka tillbaks kolven hela vägen upp, dessutom hade rost och ojämna ytor rivit sönder tätningskanten på kolvtätningarna. Det blev också en del bekymmer med fastrostad och avdragen luftnippel på slavcylindern, pga ett missöde när den trasiga nippeln skulle borras ur så slutade det med en annan begagnad slavcylinder som också krävde renovering.

Tänk på att bromsvätska inte är något som tar slut av sig självt. Om det har blivit tomt i behållaren, så finns det en läcka någonstans och det är ingen mening att fylla på och lufta innan läckan är åtgärdad.

Jag luftade med Rospiggs metod. En enlitersflaska med bromsvätska, borrade två ca 6 mm hål i kapsylen, stack ner två genomskinliga plastslangar som passade bra och tätade i hålen. Den ena fick gå ner till botten i flaskan, den ena stack bara ner ett par cm. Slangen från botten av flaskan kopplades till slavcylinderns luftnippel och i den andra slangen blåste jag FÖRSIKTIGT med tryckluft tills bromsvätska var upptryckt till rätt nivå i behållaren. Stängde luftnippeln medan lite övertryck fortfarande låg kvar.

Repsatser till huvud- och slavcylinder finns t ex på autopartsmarket.eu , och kostar inte många tior.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

joral (trådstartaren)

#4 » 06:19:44, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack båda två! Det blir en intressant dag att försöka få igång f611:an. Jag tror jag börjar fylla systemet så att jag både kan flytta bilen och hitta läckan..
joral
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:12, 04-02-2012
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC 230b, Scania vabis 75, Volvo F611

LeifAndersson

#5 » 08:11:25, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycka olja från slaven och uppåt är det enda som funkar 100%, men har man inte den möjligheten så kan man lufta på vanligt sätt men resultatet blir till en början halvtaskigt, men systemet har en förmåga att "självlufta" sig så det blir allt bättre efter en tid.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se