Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Den gick ju bra igår...

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

gufra (trådstartaren)

#1 » 20:40:41, 04-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

FL6a 180 2001, ca 26000 mil, snudd på full tank.

Har stått rätt still i vinter, men körts några tiotal mil senaste månaden. Gick som vanligt igår men tvärvägrar starta idag. Startmotorn går runt och låter som vanligt men inget händer, som när jag av misstag kört slut på soppan. Men när den kört torrt brukar den komma igång efter några minuter på startmotorn (med uppehåll efter 90 sekunder enligt manualen för att startmotorn ska få svalna).

Jag tyckte det luktade lite diesel igår kväll när jag parkerade igår, men tänkte då att det var för att jag tankat både bilen och grävaren på flaket tidigare på dagen. Nu undrar jag om det kan ha blivit en liten läcka någonstans så att soppan runnit tillbaka i tanken när den stått över natten, och att den gör det igen när jag vilar startmotorn efter 90 sekunders körning. Läckan bör i så fall ligga högre än nivån i tanken. Jag har tittat runt motorn men kan inte se någon fukt, men det har kanske torkat på en varm motor över natten.

Jag har ingen beskrivning på bränslesystemet, men när jag enligt manualen trycker gasen i botten innan jag vrider på tändningen surrar det, så pumpen som ska lufra lågtrycksdelen verkar gå. Finns det någon här som har några bra förslag på vad jag ska kolla?
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120



konso1985

#2 » 21:42:54, 05-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det noen feilkoder i diagnosemenyen i venstre display? Har vært ut for at pumpen plutselig kan havarere på disse motorene.
Går den elektriske pumpen når du slår på tenningen uten å holde gasspedalen i bunn? Den skal starte når du slår på tenningen.

Konrad, Norge

1 person gillar det här inlägget.
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

gufra (trådstartaren)

#3 » 22:24:37, 05-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Konrad!

Det vet jag inte, jag vet inte riktigt var pumpen sitter. Jag har försökt följa rören från tanken, jag tror det först går till en klump som sitter på ramen nära startmotorn, det kan vara en liten pump. Sen tror jag det går upp till bränslefiltret som sitter långt upp bak på motorn, och där ifrån runt motorn ner till insprutningspumpen.

Inga felkoder i displayen, men när jag kört startmotorn länge står det ibland "Kontrollera vagnstyrenheten vid nästa stopp" men det försvinner så fort att jag fick filma det för att hinna läsa texten. Om jag väljer "FEL" i menyn svarar den "Inga fel".

På filtret sitter två nipplar som man kanske kan öppna och se om det kommer bränsle när tändningen är på. Finns det fler ställen man kan checka? Kanske lossa returledningen på tanken och se om det kommer bränsle där?
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

konso1985

#4 » 22:30:19, 05-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har riktig i det du skriver, pumpen sitter i rammen på høyre side. Den skal være selvluftende om du gjør som nevnt i starten, holder gasspedal i bunn og setter på tenning, da kjører du en lufteprosess. Du kan åpne lufteskruene på filterbraketten og sjekke at du får diesel frem dit, og løsne på tilkobling på pumpe og se at det kommer der også.

Konrad, Norge

1 person gillar det här inlägget.
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

gufra (trådstartaren)

#5 » 23:21:18, 05-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Kollar imorgon.

Jag hade problem med stoppsolenoiden på grävaren för något år sedan, spolen hade brunnit så den drog inte. Då lärde jag mig att det inte var en stoppsolenoid utan tvärt om, den skulle dra för att inte stoppa. Vet du hur det fungerar på Volvon, kan jag mäta på kablarna som går till insprutningspumpen och vad ska i så fall resultatet vara?
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

konso1985

#6 » 06:52:35, 06-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg skal se om jeg får tid så skal jeg sjekke opp på jobb om måleverdier på insprutningspumpen.

Konrad, Norge

2 personer gillar det här inlägget.
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

gufra (trådstartaren)

#7 » 22:22:45, 06-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu startar den igen, problemet är att jag inte vet varför. Jag mätte spänningen på matarpumpen men det hade jag inte behövt, det hörs när den går, det gör den kontinuerligt om man har gasen i botten innan man vrider på tändningen, annars ett par tre sekunder när man vrider på tändningen. När den går kommer det soppa ur nipplarna på filtret och även vid returledningen på insprutningspumpen om man lossar lite på banjon.

Det är inte så lätt att mäta på insprutningspumpen, det kommer ett tiotal sladdar till den, jag tror några av dem är CAN så det sitter någon elektronik i själva pumpen.

När jag gav upp för dagen och fällt tillbaka hytten provade jag mest på skoj att starta och maskin vaknade direkt, startmotorn han inte gå en sekund innan maskin gick igång. Lite läskigt när man försökt flera dagar och inte fått en tillstymmelse till liv och så helt plötsligt vaknar den som om det aldrig varit något fel. Jag provade att stoppa och starta några gånger och det går utmärkt.

Jag tror inte det var något fel i bränsletillförseln, det var helt enkelt något som gjorde att den skulle gå. Vet inte om det är någon av datorerna som fått spunk, en givare som tyckte livet var pest eller något mekaniskt i insprutningspumpen, det jag undrar nu är när det händer nästa gång och vad jag då ska göra för att få igång den.
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

gufra (trådstartaren)

#8 » 00:37:03, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet har återkommit och löst sig några gånger utan att jag egentligen fattat varför, men nu börjar jag se ett mönster och tror att min ursprungliga känsla faktiskt var ganska nära sanningen. Jag är nu ganska säker på att det är stoppsolenoiden (som har inverterad funktion så att den drar för att motorn ska gå) som fastnar i viloläget så att insprutningspumpen inte får någon soppa. Om jag vrider på tändningen och sedan klappar till insprutningspumpen med en brädbit innan jag vrider till startläget så startar motorn direkt. Sen kan jag stänga av och starta igen. När motorn går kan jag köra en timme utan minsta problem, men stänger jag av när motorn blivit varm så startar den inte. Då får jag tippa hytten, vrida på tändningen, klappa til med brädan och sen startar den lika lätt som vanligt.

Frågan är nu varför stoppsolenoiden inte öppnar så att motorn kan starta utan en knuff med brädan. Jag kan tänka mig ett par orsaker, men tror det har med bränslet att göra. Bilen har inte gått många mil under vinterhalvåret, kan det ha blivt algtillväxt i pumpen som får stoppventilen att kärva, eller kan det vara OKs diesel, jag fyllde tanken turen innan problemen började, men varför fastnar ventilen bara om motorn varmkörts?

Jag gissar att man inte som lekman kan ta sig in till stoppventilen utan att det är något en dieselverkstad måste fixa, eller finns det något enkelt sätt att komma åt den?
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se