Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Volvo 614 88års vevhusvent

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

SKALLEPÄR (trådstartaren)

#1 » 11:51:33, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj kamrater :grin:
Har en vän som har för mycket vevhusventlation i sin lastbil,beskriver det som grå luktfri rök,maskinen har gått 60000 Mil,finns det något förutom att motorn är sliten som kan göra detta han tycker den går bra för övrigt, det är en hästtransport så det är inte helt enkelt att lyfta ur motorn :huh:
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272



torbjorn_forsman

#2 » 12:14:15, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde inte en '88 ha sluten vevhusventilation?

Enkla åtgärder som kan vara värt att prova:
-Rengör alla oljeavskiljare, flamskydd mm. Även sådana som sitter "gömda" t ex i ventilkåpan. Och se till att alla vevhusventilatioonsslangar är hela och rätt kopplade.
-Om motorn kan befaras vara mycket igengrodd pga t ex slarv med oljebyten eller att den har fått gå mycket i småkörningar, aldrig blivit genomvarm osv, så kan det vara värt att byta olja och oljefilter, åtgärda ev orsaker till låg motortemp (trasig termostat etc), köra några timmar i sträck på landsväg och se om det blir bättre. Tänk på att om någon kolvring skulle ha beckat fast, så kan det tillfälligt bli extremt hög oljeförbrukning under en sådan "renkörning". Det kan vara bra att stanna då och då och hålla koll på oljenivån.
I riktigt svåra fall kan det behövas flera såna där renkörningar med oljebyten emellan.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#3 » 13:11:42, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla även att den inte tar vatten under en sådan körning. Kan finnas någon läcka av kylarvätskan till motoroljan, så det är vatten i molnet.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

SKALLEPÄR (trådstartaren)

#4 » 13:29:49, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar ödmjukast för alla bra svar :thummar:
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se