Borde inte en '88 ha sluten
vevhusventilation?
Enkla åtgärder som kan vara värt att prova:
-Rengör alla oljeavskiljare, flamskydd mm. Även sådana som sitter "gömda" t ex i ventilkåpan. Och se till att alla vevhusventilatioonsslangar är hela och rätt kopplade.
-Om motorn kan befaras vara mycket igengrodd pga t ex slarv med oljebyten eller att den har fått gå mycket i småkörningar, aldrig blivit genomvarm osv, så kan det vara värt att byta
olja och oljefilter, åtgärda ev orsaker till låg motortemp (trasig
termostat etc), köra några timmar i sträck på landsväg och se om det blir bättre. Tänk på att om någon
kolvring skulle ha beckat fast, så kan det tillfälligt bli extremt hög oljeförbrukning under en sådan "renkörning". Det kan vara bra att stanna då och då och hålla koll på oljenivån.
I riktigt svåra fall kan det behövas flera såna där renkörningar med oljebyten emellan.