1978 gjorde jag lumpen i flyget och plogade snö med Volvo F88.
Bilen var en grusbil med navreduktion, "
momentomvandlare" och koppling.
Chefen var väldigt noga med att vi inte slirade på lamellen "för då brinner den upp"
Han påstod att det var en enklare
lamell i kopplingen. men vad vet jag.
När man skulle backa ut ur garaget så trampa man hårt på bromsen, i med backen, "klev av" kopplingen med en hiskelig smäll, fortfarande på tomgång kröp man ut ur garaget och justerade hastigheten med bromsen.
Sedan
broms, i med den
växel man skulle använda, upp med kopplingen med en smäll, släpp bromsen, gasa.
När vi plogade på fältet körde vi på sjunde växeln av åtta, 55km/h.
Första vändan ploga man från bankanten och inåt, sedan körde man från mitten och ut mot första vallen som sedan slungades bort från fältet.
När det drev i och var riktigt jävligt körde chefen före och spårade med en SAAB V4 kombi.
När man ploga på fältet var det noga med att hålla tummarna utanför ratten för det kunde lätt hugga i en dålig skarv mellan betongplattorna. Det hände ibland att någon fick hugg och snurrade runt på banan
men det hände aldrig mig.
Jag håller fortfarande tummarna utanför ratten oavsett vilken typ av bil jag kör.
Här en bild när vi slungade i ena banänden tror jag, kan vara framom.