Jag har kört en hel del både med geartronic och powertronic och föradrar powertronicen alla gånger. Den växlar så jädra bra, inte så mjukt som en riktig automat men helt utan kraftavbrott så bilen känns starkare än vad den egentligen är. Den riktigt slår i växlarna som på en jordbrukstraktor med
powershift.
Hade geartronic på en bodbil som jag nästan är helt säker på att de va en -05:a kan möjligen varit en -04:a.
Inget större fel på den lådan men man fick vara mer aktiv, typ låsa vald
växel före en kraftig stigning då den annars kunde få för sig att växla upp mitt i med stopp som följd eller få för sig att växla mitt i en rondell. Tyckte även att den var lite svår att precisionsköra med framförallt på trånga byggarbetsplatser med dåligt underlag.
I shiften är ju i en klass för sig helt suverän på vanlig landsvägskörning då man kan låta den jobba helt själv utan att behöva bry sig om växlingen över huvud taget.
Men om jag skulle ha en tipp o kranbil eller krok och köra mycket i stadstrafik skulle jag gärna ha en powertronic.
Detta är min åsikt som chaufför. Säkerligen går det åt mer
bränsle med powertronicen. Det mest ekonomiska på en äldre bil borde vara en vanlig manuell låda.