Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Volvo FL618 frågor

58 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

backmouse (trådstartaren)

#1 » 23:54:09, 07-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Har skaffat mig en FL618 -97 med kran å växlare.
Bild

Lite små fix med bilen, tänkte be om hjälp innan jag går lös på bilen.
1. Vad är det för "nyckel" till olje påfyllningen i diffen? Tänker inte dra sönder med något universellt. Har provat med div. insex, torx inte ens universal
plugg nyckel får ett bra grep.

Bild

2. Är bulten som håller pinjongens medbringare (den mot kardanen) höger eller vänster gängad?
(dax att byta tätning)

3. Ser ut som vevhus ventilationen går ner i de fria under motorn på höger sida. Blir lite olje söl här. Skall det inte vara någon
uppsamling?

4. Har letat som en galning efter dokumentation. Tyvärr finns inget aktuellt här på download för en 1997:a.
Finns någon som säljer service manualer på ebay för Volvo lastbilar. Frågan är om det går så långt tillbaks som min bil.
Någon som provat?

Tack på förhand..//HW
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


atlashjul

#2 » 00:06:49, 08-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va länge sen jag lossa medbringaren på volvo men ska va högergäng. Vev vent går nog rakt ut på fl 6. insex! rostig! väldigt vanligt! Stor slägga och slå i en något överdim torx brukar gå bra, det tål att slås på. i värsta fall är det att slå in en bult i hålet och svetsa fast,så att du får en 6kant å dra i.pluggen krymper då lite samtidigt å brukar lossna.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Fredrik_

#3 » 19:23:26, 08-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

12mm insex!? 1/2" lämplig öd kanske... Köp nya pluggar så kan du vara våldsam utan oro!

FL6-orna var tämligen lika under alla år, och modeller.. Största förändringen var nog runt -00 med vagnselektroniken/nytt instrument/inredning
Bromsar på 618 är samma som resten av de tunga =Z-kam
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#4 » 23:12:28, 09-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sleten rostig Z-kam,broms fy fan!! Vecken j*vla tur att det har komme skivbromsar... trodde det var kil-broms men det kanske bara va upp till 616 lr nått sånt.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Fredrik_

#5 » 17:09:50, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora hjul = stora bromsar!
SÅ enkelt är det...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#6 » 23:05:35, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja just därför är det skivor på i stort sett allt nytt idag..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Fredrik_

#7 » 09:03:25, 11-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia:
FL6 finns ju inte direkt som 'ny' längre!

Hade skivor på de minsta upp till ca12ton, olika varianter av kilbroms upp till de på 18 ton som hade samma axlar/utrustning som FL7/10.. Skivbromsen på de större kom senare och endast med luftfjädring.
Z-kam finns fortfarande på nya bladfädrade och fungerar helt tillfredsställande men kräver en del kunskap och verktyg för att skötas. Kanske det som är problemet...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#8 » 13:33:56, 11-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väljer mycket heller en bil med Z-kam än skivbroms. Z-kam bromsen är det inga problem med tycker jag, om den underhålls hyfsat och justeras på rätt sätt. Marig att justera, men blir det rätt så funkar det mycket bra.Har egentligen bara haft lite problem med ovala trummor, men det är knappast Z- kammens fel. :klia:

Tillägg: Beträffande pluggen. Kapa en M14 insexbult och svetsa på pluggen.= Mycket bättre än original. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

atlashjul

#9 » 00:46:43, 12-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

inte allt, men det mesta är ju bra när det fungerar. just därför skrev jag sliten/rostig z-kam, jag har skruvat mycket på det där systemet och många svarta ord har det blitt! och som du sa själv någon skit att justera! citat (men blir det rätt så funkar det mycket bra) bromsar ska väl inte va, OM det blir rätt, så fungerar det bra. Det ska ju fungera bra hela tiden. Å skivbromsar är bra idag. skruvar på det flera gånger i veckan. Och som väl är, så va det länge sen jag såg en z-kam.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

backmouse (trådstartaren)

#10 » 08:26:56, 12-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får tacka för alla svaren...nu skall jag bara få tid att meka.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#11 » 00:32:18, 17-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var konstigt mått på pluggen..1/2" insex! Slippa de ner en 14mm å banka i.
Märkligt var att det kom ut 2L innan nivån kom ner på plugg nivån.
Var lite grådaskig olja, så man undrar ju om det läcket in vatten via tätningen. Bilen har tydligen mest stått å vilat.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

atlashjul

#12 » 19:25:00, 17-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se på utluftningen på axeln.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

backmouse (trådstartaren)

#13 » 17:38:14, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha då var man hemma i Sverige igen. Dax att fixa med min penning slukande lastbil. Det är ju dyrare än fruntimmer!
Nr 1 på listan var att fixa luft läckage ur kyltorken. Det blåser mest hela tiden. Ibland kan en "nysning" förekomma. Därav tar det evigheter att få upp luftfjädringen.
Efter att ha inhandlat DVD med alla Volvos manualer. Så visade sprängskiss att det bara var några packningar å oringar...trodde jag!
Problemet var allt "bös" som fanns där inuti. Var som koks (inte från Colombia) och satt som själve f..n!

Bild
Bild
Bild

Efter idogt avfettande och skrapande var det dax att ta kväller. Ingen kvälls whisky behövdes då avfettningen redan fick tapen att gå i psykedeliska mönster. Rejv party kanske är kul trots allt!

Bild
Hade beställt en repsats hos Volvo för ~300-400SEK samt ny absorptions burk ~600SEK. Nya pryttlarna syns uppe till höger.
Behövdes lite fler oringar, så det fick bli limmat orings snöre.
Nu är torken något renare.

Bild
Monterat å klart, dax att montera på bilen. (tror det skiljer 1kg i vikt mellan gamla å nya torken, mycket bös i gamla burken)

Bild
När sista slangen skulle monteras så gick nippeln vid regulatorn av. Bara att öppna lädret å köpa nytt.

Tyvärr ingen bild när det är monterat. Men det funkar perfekt :thummar: inget läckage, fjädringen hoppar på på 2-3 min och den nyser bättre än en som fått "gresa feber".

Morgondagens jobb:
- Byta olja i bakaxel.
- Lacka om bakre halvan av ramen (blästrad och grundad sedan tidigare).

4 personer gillar det här inlägget.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#14 » 21:51:10, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev att svetsa dit en hylsa på bakaxels nivå plugg (enligt tidigare tips). Samt att slipa till en sexkant på botten pluggen

Bild

Sedan blev det lack av ramen (blästrad å grundad tidigare). Syndade med Scania grå?? ram färg RAL 7021.
Bild

Han även med ett oljebyte i motorn. Smart oljeplugg som har inbyggd backventil som påverkas bär man gängar in en nippel. Misstänker att Volvo har denna special på verkstäderna. Blev själv hårda vägen med att gänga ur pluggen med olja rinnande längs armen!!

Bild

Nu återstår att fixa rammen framåt. Samt sätta färg på växlaren och den "fart exems" drabbade kranen. Finns hur mycket jobb som helst.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

dimorep

#15 » 22:00:50, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig "oljeavtappningsnippel" det där (finns i två storlekar på "slangsidan" du borde ha den stora modellen) och säljs bla av Hydroscand.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates