Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Volvo FL618 frågor

61 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

mathiast

#16 » 22:03:23, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljeventilen återfinns hos de flesta entreprenadmaskiner också
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010



backmouse (trådstartaren)

#17 » 22:20:17, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I fredags köptes ett nytt flak. Blev inte helt hundra då överhänget bak är lite för långt.
Valde ett 5m flak. Men skulle nog tagit 4.5 istället. Vilket dom oxå föreslog.
Får väl ge fan i å last längst bak. Tanken är inte att köra mycket massor eller grus då jag inte har trafiktillstånd. Blir mest flytt av maskin.


Bild

Suddig bild...färgen är väl inte den vackraste. Kompenserar med att jag är otroligt snygg :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#18 » 22:44:14, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är pneumatik cylinder till schakt lämmen. Fick med slang med DuoMatic koppling. Får fixa ventil och uttag.

Bild

Hur tusan gör man när man växlar av? Visst det är bara att släppa på dumatic från bilen. Lär ju bli soppor av slang och koppling.
Finns det någon smartare installation? Snabb koppling direkt på cylinder? Eller hur brukare det vara installerat?
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

dimorep

#19 » 22:51:04, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får se till och dra slangarna på ett sådant sätt att de inte kan hänga ner och komma i kläm när du sätter av / drar på flaket. Lämpligtvis gör du en upphängningskrok till slangändan (Duomatikkopplingen) uppe på sidan på flaket så att slangen hålls sträckt när den är avkopplad.

Bilens Duomatic (uttaget) placerar du på ett sådant ställe att den anslutna slangen (upp till flaket) "blir lika lång" oavs om flaket är upptippat eller i körläge.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

backmouse (trådstartaren)

#20 » 20:43:40, 06-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen om luften.

Idag var det dax att dra på maskin för lite muddrings jobb.
Bild

Men..när maskin kom upp så small det till i bakre högra luftbälgen :aaargh:
Bara att lasta av och larva av maskin.
Inte 100 på om det är bälgen eller något annat som pajat. Tre bälgar har tryck, men en är "mjuk".
Hör att nivå regleringen försöker få upp höger sidan. Blev så trött att jag parkerade skiten å gick in.
Någon som har erfarenhet hur man byter bälg (om det nu är det)?

//HW
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#21 » 11:05:27, 07-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var med tunga steg man gick till lastbilen. Efter lite letande med såpa å vatten var jag ännu mera konfunderad. Var fan läcker det!
Men när jag tog av mig handskarna och tog tag i balken under bälgen. Kände jag att det blåste.
Visade sig att delen som håller fast "kolven" till bälgen var av.

Bild

Nu är man ju en nervös själ..så frågan är hur övriga 3st ser ut? Känns som det kommer bli dyrt!

Märkliga är att efter ha ägt en Cheva S10, så lovade jag mig att inte köpa begagnade bilar. Har hållit det löftet..
Tydligen omfattar inte löftet prefixet LAST kombinerat med bil!
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

Jimmy Nilsson

#22 » 14:56:47, 07-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver inte alls bli dyrt. Till en FH12 kosta underdelen ett par 100 på volvo. dessutom lätt att byta.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

backmouse (trådstartaren)

#23 » 18:23:13, 07-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njaa..nu ville Volvo befria mig från 3500:- per sida/styck. Men då var det med ny bälg + underdel.
För att säkerställa så Volvos chefer får bonus till jul, så byter jag båda bak.
Får bara hoppas att nya bälgarna tätar mot topp plattan.

Den trasiga
Bild

Hel vs. trasig
Bild

Ny "bonus" generatorn (nästa kommer imorgon). Lät verkstaden trycka på bälgen på underdelen. Annars hade det flugit verktyg å jag blivit intagen på psyk!
Bild


Var lätt att få loss. Bara att trycka upp fjädringen i topp. In med pallbockar under ramen. Släpp på luften till fjädringen.
När bälgen var mjuk. In med en kofot mellan topp platta och bälg. Bänd loss bälgen. Vrid/rotera sedan bälgen 45 grader så sprinten går fri. Lyft ur

Bild

Stay tuned, to be continued...

2 personer gillar det här inlägget.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#24 » 18:31:36, 09-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där ja..då var det monterat och det blev tätt :thummar:

Nya på plats:
Bild

När nya bälgarna var monterade. Fick jag släppa ner bilen med domkraften, så att bälgen tätade mot topp plattan. Sedan var det bara att trycka i luft.

Gjorde ett nytt fäste till Maxhöjd begränsaren" samt köpte nytt kontakt stycke och lödde ihop. En galvad spikplåt passade perfekt med lite smide!
Innan var fästet var sönder rostat, samt kabel var avsliten.
Bild

Nu till dagens mindre roliga överraskning. :sad:
Bilen är byggd med 250 hästars motor. Vet att motorn är bytt..men tydligen till en sur 210 hästars maskin.
Funkar ju bra, men kommer ihop hur "skrott gubben" stod å gafflade om att det var 250 hk motor när vi diskuterade pris.
Att man aldrig lär sig att kolla upp nummer mm vid ett köp :aaargh:

Bild

Vad skiljer mellan 210, 230 och 250hk?
Verkar vara klart bättre vridmoment på 230/250 maskin.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

Fredrik_

#25 » 22:26:14, 09-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

250hk borde vara med supercharger!? = remdriven kompressor som laddade på låga varv innan turbon vaknat.
Fungerade bra i teorin (och på sjön), men inte på väg...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

backmouse (trådstartaren)

#26 » 12:46:22, 18-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade den här strypventilen på luften till avgasbromsens cylinder. Kollade iof inte om det var en stryp/backventil.
Någon som vet varför man har en strypning här?


Bild
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

Fredrik_

#27 » 12:59:10, 18-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara mycket HPD där...
Hittade man inget bättre att skarva slangen med?
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

backmouse (trådstartaren)

#28 » 17:01:32, 18-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe..ja kanske HPD. Man tager vad man haver.
Ingen annan som har någon ide?

Det är inte så att avgasbromsen inte gillar häftig öppning/stängning. Där av en liten strypning?
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

Fredrik_

#29 » 18:30:25, 18-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte sett något liknande på någon annan bil, och det har passerat några förbi ögonen under årens lopp.
I så fall bara denna som har krånglande avgasbroms!
Vore det seriöst borde ju ventilen sitta fast också, och inte hänga i slangen och skava runt..
Normala tryckluftsstrypningar för cylindrar brukar inte vara större än en banjonippel heller.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jars

#30 » 19:49:15, 18-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

backmouse skrev:Hehe..ja kanske HPD. Man tager vad man haver.
Ingen annan som har någon ide?

Det är inte så att avgasbromsen inte gillar häftig öppning/stängning. Där av en liten strypning?


Avgasbromsen funkar bara på stängdläge, alltså on /off och inget annat , skulle nog brännas upp kanska så kvick annas.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se