Var dax att besiktiga färdskrivaren. Tydligen måste man from 2017 även testa hastighets regulator/hastighetsbegränsare (alla dessa j*vla
regler kring lastbilar)
Tänkte inte mer på det, innan dom ringde å sa att den inte blev godkänd. Hastighetsbegränsaren funkade inte. WTF...
Har aldrig reflekterat över detta. Kör aldrig mer än 85km/h. För det första är den så slö att man knappt kommer dit...sen varvar det nå så grönjävligt att man inte törs.
Verkstaden hade inte möjlighet att fixa detta.
Så bara att dyka i felet.
Sitter en
ställmotor som via wire kan påverka gas länkage vid för hög hastighet.
Ställmotor:
Samt att det finns en styrenhet under passagerar stolen. Används även till att styra
varvtal (potentiometer) när man kör kraftuttaget. Vilket är urkopplat på min LB:
Fel 1:
Wire ej kopplad till länkage. Detta är fixat.
Fel 2:
Styrbox ger 24V ut till ställmotor även när tändningen är från.
Man hade ju förväntat sig 0VDC här. Och spänning ut när den skall begränsa.Fel 3:
24V kom inte fram till ställmotor. Kabelbrott längs ramen. Detta är fixat.
Fel 4:
Ställmotor rör sig inte trots 24V på motorns anslutningar.
Gjorde en provkörning. Men 2st multimeter kopplade.
1: Kopplad till styrmoduls ingång från färdskrivare.
2. Kopplad till styrmoduls
utgång till ställmotor.
Som ni ser visar vänstra ca 24V (utgång motor) och högra ca 0V vid avstängd maskin.
Vid 85km/h visar vänstra 24VDC och högra 3.2VDC.
Hörselkåpor på och maxar ut i 110km/h (nerförsbacke å pissnödig). Fortfarande ingen förändring på utgången. Stadigt 24VDC. Borde somdagt varit 0V som blev 24V för att stoppa vid 85 alt, 90km/h
Slutsats..eller misstanke:
Ställmotor och styrmodul trasig.
Någon som har mer kunskaper om funktion eller erfarenhet. Eller ligger på några delar?