Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Volvo FL618 frågor

61 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

backmouse (trådstartaren)

#31 » 04:34:01, 19-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den har skavt en del i tryck röret till IC.
Nu mer förankrad. Som du skrev borde bytas till något mindre. Får väl labborera och kolla om den har någon funktion. Eller om den är helt öppen.

Får återkomma m 3 sidig rapport :-D när jag kommer hem från Korea.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530



backmouse (trådstartaren)

#32 » 00:51:03, 20-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt ny kofångare i plast från Tyskland. Men som vanligt så blir det lite mer att göra. Stagen ner till fotstegen som sitter bakom "fångaren" var "beyond repair".
Så det blev en liten tripp till Kil (Caria) för att fixa bättre begagnat. Helsike vad FL6:or som fanns där.

Fick en personlig assistent som skruvade åt mig. Bara att glida runt i lackskorna och peka på vad jag ville ha! Mycket bra service.
Bild


Dagens skörd:
Bild
Stag, speglar från nyare generation FL, huvudbrytare, genomslags gummi, mitt konsols lucka samt diverse plast delar till inredningen.

Tror tidigare användare till min bil hade låst in sig i bilen. Och dragit en helrör samt LSD. För alla plast delar är spräckta, intryckta eller krossade!

Stagen, trycktankar och diverse pinaler är skickade på blästring och pulverlack. Hoppas få dom under början av januari.

1 person gillar det här inlägget.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#33 » 17:15:35, 03-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått tillbaka lite prylar från bläster och pulverlack.
Bild

Fick ihop hyttlåset. Tyvär var inte bästringen ok på smådelarna. Fick göra om själv. Hoppas resterande delar som är på bläster blir bättre. Annars blir det firma byte. Tyvärr glömt att ta bort testnippeln...så plasten i dom smälte.
Bild

Monterat in stereo+24/12V omvandlare = dyrt (eller jag = snål :screwy: )
Bild

Lite fix med sidoblinkers/pos. ljus. Fanns inte ett spår av kablage på bilen, men lamporna satt där!
Bild

To be continued...

1 person gillar det här inlägget.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#34 » 23:06:26, 09-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mera fixande...
Kranens stödben ville dras in helt. Saknades 5-10 cm så det var bara att demontera.
Observera att de blästrade&lackade tankarna är på plats... :thummar:
Bild

Man vs. mashine 1-0!! Låg massa rost och grus&skit inne i hylsan.
Bild

När delarna var loss så kan man ju piffa upp det lite.
Grundat:
Bild
2-k lacken lagd:
Bild

Bakaxeln har fått byte av tätningar för ingående axel. Men detta jobb lejde jag bort:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#35 » 23:57:51, 09-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fixat mycket med elen, då det mesta var trasigt.
Inte många lampor på instrumenten och knappar som funkade.
I kväll när jag skulle montera allt, så saknades en indikerings lampa. Hade redan köpt 8st från Volvo..dom vill ha 260:-/st för dessa :aaargh:
Någon som vet var dom finns till bättre pris????

Knapp + lampa (vit för indikering och grön indikering aktiv):
Bild
Lampan:
Bild

Nu var alla nya slut, och god råd dyra...konstaterade att visa trasiga hade hel vit/blå eller grön lampa.
Kanske går det att byta lampan :idee: ...fram med skalpell och pincett!

Så här ser det ut inuti. Inte konstigt att det pajar. Tunna klena "ben" som är löda på sockeln. Dissekerade mina trasiga lampor, och flera hade trasig ben. Troligen skakat sönder...riktig skit konstruktion..och dyr!
Bild

Lyckades löda ihop en fungerande lampa :hurra: Får väl laborera med LED i framtiden, men måste ju få plats med motstånd.
Men vad hjälper det..hittade trasig indikerings lampa på cigg uttaget :djaevul: Märkligt att det finns 4st olika typer av lampor på panelen!

2 personer gillar det här inlägget.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#36 » 00:24:33, 13-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samlar ihop lite från sista veckan:
Kommit hem lite mera lackade delar för fotstegen, avgasrörs hållare samt tankbanden.
Lite skillnad från det som satt där innan. Dom hade blåst bort i nästa storm, utan allt lossa bultarna :mrgreen:
Bild

Inget backljus...detta var fel 1: backljus kontakten ~1000:- hos Volvo :uupps: , fel 2: trasig kabel. fel 3: glapp i kopplings lådan bak.
Bild

Dax att montera stödben och trycktankar...dvs. rulla runt och göra head-spins i snön.
Hade tappat bort en axel för en stöd rulle inne i stödbens armen. En lång 9/16 " hylsa fick agera stand-in som axel, efter lite trimning med kapen.
(axeln hittades 24h senare i snön av en slump)
Bild

Stödben och balk på plats på båda sidorna. Ser illa ut med alla rostiga prylar runt omkring..det får bli fortsättning i vår.
Även monterat en original huvudbrytare jag hittat på skroten (röda ringen). Bara att skruva i original hållen.
Bild

Nu skulle stagen för fotstegen på plats.
Bild

Nya kofångaren som jag köpt från Tyskland/Polen eller vad det var. Är i glasfiber och passformen är luder mässig! Fick lägga mycket tid med Dremel för att matcha skruv håll.
Bild

På plats...
Bild

Fotstegen monterade, även dessa blästrade/pulverlackade då det fanns sprickor i stegen jag svetsat (är någon snål-galv från början).
Som sagt så är inte passformen på topp. Orkar inte kräkla runt i kylan och försöka fixa till.

Bild

Är fortfarande frusen efter helgens "brake-dance" övningar under bilen :rock_on:
Dålig bild med mig på rygg...tydligen funkar reflexerna :hurra:
Bild

Lite små fix kvar..besiktning bokad på fredag :svettas:

1 person gillar det här inlägget.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#37 » 04:15:52, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm...ser att jag aldrig fortsatte att skriva. Besiktningen blev att göra om då broms bak tog olika.
Lämnade bort det jobbet. Blev fixat på 1h. Meken sa att han justerade slaglängderna lika bak, så funkade det perfekt. Även besiktningen tyckte det var bra :grin:
Men det var som sagt i vintras...
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#38 » 04:42:04, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett av våren/försommarens projekt var att fixa kranen, som är "lite matt i pälsen".
Bild

Del 1 blev pelaren och armen. Slipat och blästrat som en dåre.
Bild

Med 3 lager 2k lack blir det riktigt bra.
Bild

Del blev vipp armen..samma behandling som del1
Bild

Del 3 blev resterande delar runt kranen.
Bild

Färdig...återstår att städa upp runt spkarna. Samt lite plåtar och plattform som är inne på blästring och pulver lack. Där av hash mek med byggplyfa som fäste för spakarna :mrgreen:
Bild
Bild

Nu ser växlaren för anskrämlig ut :aaargh: . Hoppas jag får lite tid att tukta den i höst.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#39 » 04:58:07, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista tiden har jag noterat att jag tappar kylarvätska. Tyvärr finns den nere i oljetråget. Oljan måste vara bra på att ta upp vätskan. För den är inte vitfärgad. Men oljenivån är rejält över max, så det är inget tvivel att det kommer in vätska i oljan.
Det märkliga är att en dag kan jag tappa 4 liter..sen går det 2 veckor och tappar max 0.5 liter

Som jag ser det finns det 3st tänkbara orsaker.
1. Topp packningen paj
2. Vattenpumpen tätningar trasiga.
3. Oljekylaren läcker
Under vintern så hade jag ett litet vätskeläckage runt oljekylaren. Demonterade den och monterade nya packningar. Och efter det så slutade det läcka.
Hade oljekylaren på bänken 1 vecka med vatten i, men inget läckage. Ok det var inte satt med övertryck.

Toppen då...hoppas inte. Ingen konstig rök när jag kör ivarjefall.

Men jag tänkte börja med vatten pumpen. Är väl bara att ta loss och sätta under lite tryck med vatten i. Då borde man se om det pissar ut på driv sidan.
Nu till min fråga efter att skriv 1000 tecken....
Om nu pumpen läcker:
- Är det värt att renovera själv (renoverings sats)? En ny pump kostar svettiga ~3000-4000:- ,men tid är oxå pengar när det är sommar å sol ute.

//Chefen
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

MN

#40 » 11:24:07, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

backmouse (trådstartaren)

#41 » 15:54:15, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj har glömt min egen tråd.
Vatten läckaget var axeltätningen i vatten pumpen som läckte. Då rinner det ju in i motorn...därav utspädningen av oljan.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#42 » 16:13:23, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu är det 2017...ute och flyttade container åt kompisen. När jag körde dit, var det rena Lütsen dimman med rök bakom bilen.
Märkte att det rykte rejält när det gick tungt vid lyft.
Vad kan det vara tro? Rökbegränsare eller turbo?
Började kolla rökbegränsare.

Bild

Tyvärr ingen bra bild när jag öppnade rökbegränsaren.
Men membranet och allt såg oförsämt fint ut. Läckte en aningen olja i bakkant av begränsaren som jag fixade.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#43 » 16:31:50, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha..nästa var att kolla efter olja i lägsta punkten på tryck sidan av turbon. Dök under bilen och släppte på flex slang till intercoolern.
Swoshhh...kom ut sådär 1L olja. Tur jag han vrida bort ansiktet under slangen!
Sanering pågår:
Bild


Turbon måste ha läckage...
Tog loss insugnings röret och kände på kompressor delen. OMG..den hade flera mm glapp.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#44 » 16:39:23, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara att riva ner. Märkliga att alla bultar släppte utan att gå av! Blev att beställa ny ”snigel” från GIK.
Vid montering upptäckte jag att pinnbultar för avgasfläns var för korta. GIK skickade nya. Troligen de pinnbultar som skall vara till 230/250hk varianten som har wastegate. Avgas delen har då ett annat artikel nummer och är troligen smalare för att WG tar lite plats. Kanske skulle köpt en sådan och moddat avgas flänsen. Men säker någe annat pisss som skiljer.
Bild

Monterad:
Bild

Installerad och klar. Spinner som en katt.

4 personer gillar det här inlägget.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse (trådstartaren)

#45 » 17:01:11, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har allt vad rök heter försvunnit. Men bilen är nästan slöare än innan! Är helt död långt ner i registret. Ok var inte mycket till vrid innan. Men maskin tog sig sakta men säkert upp i varvtal.
Enda skillnaden nu är att man hör turbon vina ordentligt.
Gjort en snabb koll om det finns läckor på tryck sidan. Men inget uppenbart.
Skall ta och mäta upp laddtryck senare.

Måste på jobb i Vietnam någon vecka.
Men inna jag far iväg så skulle ett till jobb utföras...fortsättning följer i denna tråd: Fix med Scania 144... https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=180&t=299117
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530


Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se