Sida 2 av 5

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 22:03:23, 05-10-2013
av mathiast
Oljeventilen återfinns hos de flesta entreprenadmaskiner också

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 22:20:17, 05-10-2013
av backmouse
I fredags köptes ett nytt flak. Blev inte helt hundra då överhänget bak är lite för långt.
Valde ett 5m flak. Men skulle nog tagit 4.5 istället. Vilket dom oxå föreslog.
Får väl ge fan i å last längst bak. Tanken är inte att köra mycket massor eller grus då jag inte har trafiktillstånd. Blir mest flytt av maskin.


Bild

Suddig bild...färgen är väl inte den vackraste. Kompenserar med att jag är otroligt snygg :mrgreen:

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 22:44:14, 05-10-2013
av backmouse
Är pneumatik cylinder till schakt lämmen. Fick med slang med DuoMatic koppling. Får fixa ventil och uttag.

Bild

Hur tusan gör man när man växlar av? Visst det är bara att släppa på dumatic från bilen. Lär ju bli soppor av slang och koppling.
Finns det någon smartare installation? Snabb koppling direkt på cylinder? Eller hur brukare det vara installerat?

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 22:51:04, 05-10-2013
av dimorep
Du får se till och dra slangarna på ett sådant sätt att de inte kan hänga ner och komma i kläm när du sätter av / drar på flaket. Lämpligtvis gör du en upphängningskrok till slangändan (Duomatikkopplingen) uppe på sidan på flaket så att slangen hålls sträckt när den är avkopplad.

Bilens Duomatic (uttaget) placerar du på ett sådant ställe att den anslutna slangen (upp till flaket) "blir lika lång" oavs om flaket är upptippat eller i körläge.

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 20:43:40, 06-10-2013
av backmouse
Tack för tipsen om luften.

Idag var det dax att dra på maskin för lite muddrings jobb.
Bild

Men..när maskin kom upp så small det till i bakre högra luftbälgen :aaargh:
Bara att lasta av och larva av maskin.
Inte 100 på om det är bälgen eller något annat som pajat. Tre bälgar har tryck, men en är "mjuk".
Hör att nivå regleringen försöker få upp höger sidan. Blev så trött att jag parkerade skiten å gick in.
Någon som har erfarenhet hur man byter bälg (om det nu är det)?

//HW

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 11:05:27, 07-10-2013
av backmouse
Det var med tunga steg man gick till lastbilen. Efter lite letande med såpa å vatten var jag ännu mera konfunderad. Var fan läcker det!
Men när jag tog av mig handskarna och tog tag i balken under bälgen. Kände jag att det blåste.
Visade sig att delen som håller fast "kolven" till bälgen var av.

Bild

Nu är man ju en nervös själ..så frågan är hur övriga 3st ser ut? Känns som det kommer bli dyrt!

Märkliga är att efter ha ägt en Cheva S10, så lovade jag mig att inte köpa begagnade bilar. Har hållit det löftet..
Tydligen omfattar inte löftet prefixet LAST kombinerat med bil!

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 14:56:47, 07-10-2013
av Jimmy Nilsson
Behöver inte alls bli dyrt. Till en FH12 kosta underdelen ett par 100 på volvo. dessutom lätt att byta.

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 18:23:13, 07-10-2013
av backmouse
Njaa..nu ville Volvo befria mig från 3500:- per sida/styck. Men då var det med ny bälg + underdel.
För att säkerställa så Volvos chefer får bonus till jul, så byter jag båda bak.
Får bara hoppas att nya bälgarna tätar mot topp plattan.

Den trasiga
Bild

Hel vs. trasig
Bild

Ny "bonus" generatorn (nästa kommer imorgon). Lät verkstaden trycka på bälgen på underdelen. Annars hade det flugit verktyg å jag blivit intagen på psyk!
Bild


Var lätt att få loss. Bara att trycka upp fjädringen i topp. In med pallbockar under ramen. Släpp på luften till fjädringen.
När bälgen var mjuk. In med en kofot mellan topp platta och bälg. Bänd loss bälgen. Vrid/rotera sedan bälgen 45 grader så sprinten går fri. Lyft ur

Bild

Stay tuned, to be continued...

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 18:31:36, 09-10-2013
av backmouse
Så där ja..då var det monterat och det blev tätt :thummar:

Nya på plats:
Bild

När nya bälgarna var monterade. Fick jag släppa ner bilen med domkraften, så att bälgen tätade mot topp plattan. Sedan var det bara att trycka i luft.

Gjorde ett nytt fäste till Maxhöjd begränsaren" samt köpte nytt kontakt stycke och lödde ihop. En galvad spikplåt passade perfekt med lite smide!
Innan var fästet var sönder rostat, samt kabel var avsliten.
Bild

Nu till dagens mindre roliga överraskning. :sad:
Bilen är byggd med 250 hästars motor. Vet att motorn är bytt..men tydligen till en sur 210 hästars maskin.
Funkar ju bra, men kommer ihop hur "skrott gubben" stod å gafflade om att det var 250 hk motor när vi diskuterade pris.
Att man aldrig lär sig att kolla upp nummer mm vid ett köp :aaargh:

Bild

Vad skiljer mellan 210, 230 och 250hk?
Verkar vara klart bättre vridmoment på 230/250 maskin.

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 22:26:14, 09-10-2013
av Fredrik_
250hk borde vara med supercharger!? = remdriven kompressor som laddade på låga varv innan turbon vaknat.
Fungerade bra i teorin (och på sjön), men inte på väg...

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 12:46:22, 18-10-2013
av backmouse
Hittade den här strypventilen på luften till avgasbromsens cylinder. Kollade iof inte om det var en stryp/backventil.
Någon som vet varför man har en strypning här?


Bild

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 12:59:10, 18-10-2013
av Fredrik_
Verkar vara mycket HPD där...
Hittade man inget bättre att skarva slangen med?

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 17:01:32, 18-10-2013
av backmouse
Hehe..ja kanske HPD. Man tager vad man haver.
Ingen annan som har någon ide?

Det är inte så att avgasbromsen inte gillar häftig öppning/stängning. Där av en liten strypning?

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 18:30:25, 18-10-2013
av Fredrik_
Inte sett något liknande på någon annan bil, och det har passerat några förbi ögonen under årens lopp.
I så fall bara denna som har krånglande avgasbroms!
Vore det seriöst borde ju ventilen sitta fast också, och inte hänga i slangen och skava runt..
Normala tryckluftsstrypningar för cylindrar brukar inte vara större än en banjonippel heller.

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 19:49:15, 18-10-2013
av Jars
backmouse skrev:Hehe..ja kanske HPD. Man tager vad man haver.
Ingen annan som har någon ide?

Det är inte så att avgasbromsen inte gillar häftig öppning/stängning. Där av en liten strypning?


Avgasbromsen funkar bara på stängdläge, alltså on /off och inget annat , skulle nog brännas upp kanska så kvick annas.