Sida 4 av 5

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 17:06:26, 18-11-2017
av Bondlurk
backmouse skrev:Efter att ha inhandlat DVD med alla Volvos manualer. Så visade sprängskiss att det bara var några packningar å oringar...trodde jag!

Hej, vilket fint jobb du hade gjort med FL6:an!
Nu är det ju ett tag sedan... men var fick du tag på DVD:n?
Tack på förhand :buga:

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 03:13:49, 19-11-2017
av backmouse
Sök på eBay..Volvos program heter Impact.
Så sök på Volvo Impact.

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 23:23:53, 11-12-2017
av backmouse
Var dax att besiktiga färdskrivaren. Tydligen måste man from 2017 även testa hastighets regulator/hastighetsbegränsare (alla dessa j*vla regler kring lastbilar)
Tänkte inte mer på det, innan dom ringde å sa att den inte blev godkänd. Hastighetsbegränsaren funkade inte. WTF... :aaargh:
Har aldrig reflekterat över detta. Kör aldrig mer än 85km/h. För det första är den så slö att man knappt kommer dit...sen varvar det nå så grönjävligt att man inte törs.
Verkstaden hade inte möjlighet att fixa detta.

Så bara att dyka i felet.
Sitter en ställmotor som via wire kan påverka gas länkage vid för hög hastighet.
Bild

Ställmotor:
Bild

Samt att det finns en styrenhet under passagerar stolen. Används även till att styra varvtal (potentiometer) när man kör kraftuttaget. Vilket är urkopplat på min LB:
Bild

Fel 1:
Wire ej kopplad till länkage. Detta är fixat.
Bild

Fel 2:
Styrbox ger 24V ut till ställmotor även när tändningen är från. Man hade ju förväntat sig 0VDC här. Och spänning ut när den skall begränsa.

Fel 3:
24V kom inte fram till ställmotor. Kabelbrott längs ramen. Detta är fixat.

Fel 4:
Ställmotor rör sig inte trots 24V på motorns anslutningar.

Gjorde en provkörning. Men 2st multimeter kopplade.
1: Kopplad till styrmoduls ingång från färdskrivare.
2. Kopplad till styrmoduls utgång till ställmotor.
Bild

Som ni ser visar vänstra ca 24V (utgång motor) och högra ca 0V vid avstängd maskin.
Vid 85km/h visar vänstra 24VDC och högra 3.2VDC.
Hörselkåpor på och maxar ut i 110km/h (nerförsbacke å pissnödig). Fortfarande ingen förändring på utgången. Stadigt 24VDC. Borde somdagt varit 0V som blev 24V för att stoppa vid 85 alt, 90km/h

Slutsats..eller misstanke:
Ställmotor och styrmodul trasig.

Någon som har mer kunskaper om funktion eller erfarenhet. Eller ligger på några delar?

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 23:25:04, 11-12-2017
av gute84
du måste ju ha förstånde grannar du :grin:

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 23:42:57, 11-12-2017
av backmouse
Dom har redan gett upp och flyttat....

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 23:50:06, 11-12-2017
av backmouse
En sak till jag undrar över. Som någon kanske kan något om.
Styrmodul har 2st kontakter:
Bild

Modul öppnad:
Bild

Ena kortet. Hade hoppats på något tydligt trasigt. Men inget bränt eller konstig lukt. Ser riktigt fint ut....
Bild

Har vi någon i skuggorna, som har hastighetsbegränsare som sin hobby? Berätta då allt du kan :buga:

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 01:30:16, 12-12-2017
av konso1985
Jeg kan sjekke opp litt hva spec er på dette, og evt. sende info på mail til deg.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 07:29:38, 12-12-2017
av jörgen.ottosson
:buga: det var en av de bättre felsökningarna och beskrivningarna av symptom jag sett här på länge :buga:

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 07:33:04, 12-12-2017
av backmouse
Tack "konso1985", skickat pm med Mail.

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 21:57:09, 12-12-2017
av bassek
Hej.
har du provat med provlampa eller bara multimeter på utgången till ställmotorn? Har du ohm-mätt ställmotorn? Kan ibland "läcka" ut spänning på utgångar, men väldigt lite ström som du kan mäta med multimeter men du får noll volt om du kopplar in en provlampa paralellt med multimeter. Kan vara avbrott i ställmotor då som inte "nollar" bort uppmätt spänning. Värt att prova. Om så är fallet kanske det "bara" är ställmotorn.
MVH Basse

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 22:16:14, 12-12-2017
av backmouse
Får kolla upp utgången med belastning.
Men ändå märkligt att inget händer när hastigheten är för hög.
Dom sa att ärdskrivaren i sig var helt ok. Men man skulle ju kunna tänka sig att spänningen ut är för låg att trigga boxen.
Riktigt drygt att irra i mörkret angående funktionen.

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 01:06:37, 13-12-2017
av konso1985
Jeg hat søkt gjennom på pc i dag men ikke funnet noe helt relevant. Men kom til å tenke på, har du spenning på den gule kabelen som kommer fra ferdskriveren? Mener å huske det er et løst kontaktstykke bak instrumentet som deler seg ut til flere kabler. Og lyser den røde lampen når du kommer opp i 90km/h? Eller hva den er innstilt på? Og kan du sende meg VIN/chassinummer på pm?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 01:19:41, 13-12-2017
av backmouse
Spänning på gula kabel ökar med hastighet. När röda lampan tänds på färdskrivare (85km/h!!) så har jag ca 3.2Vdc in till modulen.
Signalen är stadig vid prov med multimeter. Inga andra kablar på färdskrivare utgång. Bara den gula...
Pm kommer...

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 22:17:28, 15-05-2020
av backmouse
Någon som har koll på resistans från tankgivare? Min i FL6 -97 har gett upp helt. Totalt avbrott trots återupplivnings försök.
Har en liknande liggande som är till Scania 144. Den ger 11ohm tom och 180ohm full.
Någon som har pejl på om Volvos motstånd är liknade?
Bild
Bild

Re: Volvo FL618 frågor

InläggPostat: 00:08:50, 16-05-2020
av torbjorn_forsman
Alla tankgivare, oavsett biltillverkare, brukar ha resistans i samma storleksordning. 0 - 20 ohm vid full tank, 100-300 ohm vid tom tank. Det finns enstaka undantag som är tvärt om, alltså högst resistans vid full tank. Scania tycks vara ett sådant, det jag annars kände till sedan tidigare var specialgivaren som hör ihop med GT-instrumenteringen som fanns som tillbehör till Volvo 140/160.
På moderna bilar skulle det kunna tänkas finnas elektronik inbyggd i tankgivaren, så det inte är så lätt som med en ohmmätning att testa den. T ex om CAN, LIN eller någon liknande databuss är framdragen hela vägen till givaren.