Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] El

Volvo fl614 mätaren för vattentemp.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el på Volvo-fordon här

benny steen (trådstartaren)

#1 » 09:31:38, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skaffat en volvo FL614 1991. Före detta brandbil. Har problem med mätaren för motortemperatur. Den verkar funka med bara tändning påslagen, men startar man så faller nålen till vänster så långt det går och stannar där. Givaren har jag mätt till 2Kohm. Den kostade 2600:- på wist så jag felsöker gärna lite mera innan jag prova byta den.
Några tips ?

Bild

Bild
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 11:54:45, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något jordfel, så att motorns och hyttens/instrumenteringens jordpotentialer inte längre är lika då motorn är igång och generatorn laddar?

Prova att lossa D+ (alltså den tunna ledningen som går via laddningslampan till + efter tändningslåset) från generatorn och starta motorn utan att varva upp den, då bör generatorn inte ladda och om tempmätaren verkar normal då, är saken klar.

Ibland kan såna där motortempgivare få glapp, så de verkar vara i ordning när de ligger i vila men får så att säga pulserande avbrott när de sitter på en vibrerande motor. Kan gå att fastställa om du ohmmäter givaren med motorn igång. Prova för säkerhets skull att polvända multimetern och kolla med bägge polariteterna.

Om du kollar VDO-numret på givaren och söker på det, så finns det goda chanser att du kan hitta den billigare. Tänk dock på att VDO ofta inte märker givarna med fullständigt nummer, deras nummer brukar bestå av flera grupper med tre siffror i varje och något skiljetecken emellan, om det finns inledande nollor i en grupp så skrivs de inte ut. De första siffrorna som bara talar om att det är t ex en tempgivare, skrivs ibland inte heller ut. T ex skulle en givare som egentligen heter 323.801/001/033 kunna vara märkt 323.801/1/33 eller 801/1/33 .
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

benny steen (trådstartaren)

#3 » 12:42:37, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte helt konsekvent.Men stort tack med för dina tips. Skall fortsätta felsöka ikväll. Och fota av VDO nummret. Det sitter en elpump hyttfällningen så det är busenkelt att lyfta på hytten.

Jag har gjort en början till byggtråd på det forum jag normalt hänger på. men tror kunskapen kring lastbilar är större här, vilket du ju bevisat :-)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1653099#1653099
benny steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:48, 05-12-2012
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Volvo lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se