Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] El

Obegriplig funktion säkerhetsbälte

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el på Volvo-fordon här

Loke (trådstartaren)

#1 » 16:03:27, 14-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo, jag har funderat sen den dag jag köpte min FL 7:a vad
som är vitsen med att säkerhetsbältet låser sig i rullen när tändningen
är avslagen på bilen.
Från början trodde jag att det var något fel på bältet då jag fick
uppmana folk som skulle åka med att dom skulle ta på sig bältet, jag
fick många gånger svaret att "jag har ju nyss provat men det funkar
ju inte". Det var min sambo som kom på detta då hon satt och
försökte ta på sig bältet och det var tvärstopp, jag vred på tändningen
och skulle starta och vips funkade bältet igen för att sen låsa sig
när jag slår av tändningen.

Det sitter två kablar i gaveln till rullen som påverkar en spole som
drar när när tändningen slås på, då funkar alltså bältet som det ska
men när tändningen slås av (strömmen bryts) går bältet inte att dra ut.

Jag kan inte begripa vad detta ska vara bra för, att man inte ska
kunna sätta på sig bältet utan att tändningen är påslagen verkar ju
inte klokt tycker jag, är det någon som vet vad konstruktören har
haft i tankarna när han kom på detta så vore det väldigt roligt att
få en förklaring, jag kan då inte förstå vitsen med denna funktion.

Den enda orsaken som jag kan se med detta är att om man är på
väg att ramla baklänges ur hytten så kanske man kan greppa
bältet i fallet och hindra fallet genom att detta inte går att dra ut,
men den idén verkar ju ganska långsökt men man vet ju aldrig
hur konstruktörer tänker heller.


Loke
Senast redigerad av Loke 16:11:04, 14-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



LeifAndersson

#2 » 16:22:34, 14-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick den förklaringen att på en personbil låses bältet mekaniskt vid rullning eller tippning men på en lastbil är det inte lämpligt med den funktionen så där monterades en elektrisk "tippsensor" som låser bältet om något händer genom att strömmen bryts till bältesrullen. Att den låses när tändningen bryts är bara en olycklig avart av systemet. Och det går inte att koppla bort utan att rullningsskyddet går förlorat. :x
På nyare bilar blev systemet ett annat. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fredrik_

#3 » 17:56:50, 14-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tex bli ganska opraktiskt när stolen fjädrar..
Smidigare att nå alla reglage också!
Sitter en röd liten dosa nånstans i elcentralen, stor som en tänsticksask, som känner av G-krafterna. Inte bara tippning alltså!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke (trådstartaren)

#4 » 19:41:15, 14-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha, tippningsskydd, i de banorna har jag inte tänkt överhuvudtaget.
Tänk att man får lära sig något nytt nästan varje dag och många
gånger tack vare Maskinisten, tack för svaret, nu kan jag sova
lungt igen.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Ralle

#5 » 20:32:24, 14-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbar ibland som demoförare vid Scanias democenter...
Hur ofta tror ni man får förklara för gästerna att man måste slå på tändningen för att kunna sätta på sig bältet, där dom sitter och drar förtvivlat :grin:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor


Återgå till [Volvo lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se