Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] El

Krypström??

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el på Volvo-fordon här

Aggetorp (trådstartaren)

#1 » 21:16:55, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har fl 10 4x4 årsmodell 93 som jag har monterat på ett par ledtamper ovan hytten. Jag har fått ett mysko problem med att ena lampan blinkar när bilen är igån och generatorn laddar. Står jag bara med tändning på så har ja ca 6,8v och när generatorn laddar går den upp över 7v och det räcker för att ena lampan skall blinka.
Det spelar ingen roll om ja plockar ur säkring eller relä för jag har forfarande 6,8v . Enda sättet att få bort strömmen är att vri av ljusvredet eller om ja plockar ur säkringen för parkeringsljuset.
Strömmen till ledtamperna är tagen från en 3ledad kontakt i grillen som är till fjärrljus. Jag förstår heller inte varför den har 3 ledare , får bara kräm på ett stift och ett är jord.
Fjärrljusrelät har även nån diod i sig.

Någon som känner till nått om detta och har pillat med dessa bilarna?

Mvh Henrik
Aggetorp
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:54, 27-04-2017



orion47

#2 » 14:54:14, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Många svårförstådda problem har sin uppkomst i jordfel.Är hytten jordad till chassiet tillräckligt? Kolla även jordflätan mellan batteri och chassie.Och motor/växellåda chassie.
Har du mätare som visar fel? T.extankmätaren "fyllnar till" allt efter att du kör?
Problemet döljs med att jorden tar sin väg genom styrservvoslangarna i stället.En kall vinterdag när det är trögstartat så brinner de av pågrund av värmeutvecklingen i essa när strömmen går denna väg.
Jag hade kollat var enda kontakt/koppling och rensat dessa på ärg och dyligt.
Mvh Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

jörgen.ottosson

#3 » 21:59:47, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just diodlampor med liten effekt är "luriga" de kan blinka till på nästan ingen ström alls....det är troligen inget "fel", utan bara ett resultat av att man inte hade dioder i tanken när man konstruerade elsystemet. Jag har varit med om diodlampor som blinkat fastän huvudbrytaren varit avslagen, och funktionen inte varit i gång....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Volvo lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se