Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] El

Startmotor problem F610

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el på Volvo-fordon här

olleable (trådstartaren)

#1 » 07:40:38, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Min Volvo F610 har nu en startmotor som fungerar allt sämre.
Faktum är att selinoiden slår till och startmotorn går runt men hoppar bendixdrevet hoppar ur och fortsätter jag att hålla startnyckeln så snurrar den vidare utan att Bendix drevet hugger in.
Problemet har varit temporärt, då och då, men nu slår inte Bendixdrevet till alls men motorn snurrar.
Jag har kontrollerat all el. För att eliminera eventuella jordproblem så har jag jordat direkt mot batteriet.
Jag ha kopplat ström direkt från batteriet för att eliminera strömförluster.
Jag har testat ström direkt till selinoiden utan att använda tändningslåset.
Har en egen teori och ser på sprängskissen att innanför drevet sitter en ingreppsfjäder enligt bild.
Är det den som är för svag
Någon som har andra ideer.
Har testat motorn i bänk och allt ser ut att fungera och är välsmort
Bild
olleable
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:05, 17-03-2011
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo F610
Cat 304cr
SCANIA P114GB 6X2 NA340



Stefan1972

#2 » 09:04:47, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter mer som att drevet slirar i envägskopplingen. Då låter allt normalt men det snurrar bara utan att driva. Kanske driver ibland och särskilt löst på bänken så det är inte alla gånger så lätt att märka. (förän det havererar helt och snurrar fritt åt bägge håll då)
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 10:14:13, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När frihjulet i ett startmotordrev har börjat krångla, så brukar man märka att det inte går jämnt och fint med konstant motstånd att vrida runt drevet i den frigående riktningen utan att det hugger och hakar i då och då.
Om lagerbussningen i drevet är sliten så det glappar och kan ställa sig snett mot axeln, så förstörs frihjulet snabbt.
Problemet kan också bero på att drevet inte rör sig fritt längs axeln utan har blivit fastkletat av en blandning av olja, damm från kopplingslamellen mm. I så fall måste man plocka isär startmotorn, tvätta ren ordentligt och smörja försiktigt med små mängder av något lämpligt och tunnflytande smörjmedel.
Om man ändå plockar isär så är det säkert lämpligt att byta lagerbussningarna i ändarna av axeln när man ändå håller på.

Är det en Bosch "JD" -startmotor? Dvs nummer som börjar med 0 001 35 och sedan fyra siffror till?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#4 » 12:04:13, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är bara att de kan spärra fint på bänken med fingrarna men när de blir belastade så krånglar det. Inte alltid det "känns"
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#5 » 12:52:58, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får man den felbeskrivningen så byter man drevet, sedan är det inte mer med det.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

olleable (trådstartaren)

#6 » 16:34:28, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för goda råd.
Plockade ur startmotorn igen och nu hade hela Bendix drevet lossnat lossnat från axeln. drevet var ok. utvändigt men driver ej på pinjongen.
Slutade med att jag beställde en ny motor 2300 + moms. ganska ok med tanke på att den varit med sedan 1985 det kanske kommer mera problem om jag inte byter hela.
//Olle
olleable
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:05, 17-03-2011
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo F610
Cat 304cr
SCANIA P114GB 6X2 NA340


Återgå till [Volvo lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se