På en så pass modern
lastbil är den synliga laddningskontrollampan troligen en LED, och någonstans (antagligen i instrumentblocket) finns ett
motstånd som ska ge startmagnetisering till generatorn (alltså motsvarande den
ström som går genom en
glödlampa som laddningskontrollampa). Det finns också en del generatorer/laddningsregulatorer som har en separat
utgång för laddningskontrollampan, som inte har något med magnetiseringskretsen att göra.
Fungerar instrumentbelysning och alla analoga instrument? Är även kontrollampor för t ex
helljus och
parkeringsljus mörka?
Har du
elschema för bilen? I bästa fall kanske det går att hitta i Downloads.
En teori (baserat på erfarenhet från personbilar från 80-90-talet, inget specifikt för just Volvo FL-serie):
Tändningslåset har ofta två utgående ledningar som får
spänning när man slår på tändningen. Den ena heter 15 och den andra kan heta t ex 54 eller X. Skillnaden mellan dem är att 15 har spänning även då startmotorn körs, medan den andra bryts bort i det läget.
Ofta finns det mellanreläer som styrs från tändningslåset, så att tändningslåset inte behöver belastas med alla förbrukares ström.
Fel på något av de reläerna, varmgång i relä
sockel eller liknande skulle kunna orsaka de här symptomen. Liksom såklart fel eller varmgång vid själva tändningslåset.