Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Konstig handpump och oljetråg D47

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

Stålbåt (trådstartaren)

#1 » 19:47:25, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Någon som vet varför oljetråget har luckor? Det är dessutom ett stort tråg tycker jag. Den konstiga vattenpumpen sitter i ett fäste som är maskintillverkat. Könstut!
Stålbåt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:24, 22-08-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: D47b

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Turbodiesel

#2 » 20:27:39, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Könlös stut har jag hört talas om, inspektionsluckor på oljetråget var vanligt förr, speciellt i marinutförande.

Pumpen är för att pumpa upp motoroljan från oljepluggen/hålet för den, platsen under motorn för oljebyttor är vanligen begränsat på marinerade motorer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MF_240

#3 » 20:57:49, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen heter klaffpump, för den som undrar
MF_240
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:50, 07-12-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson 240

Stålbåt (trådstartaren)

#4 » 21:03:25, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vettigt att pumpen är för att tömma oljan vid byte. Skall det sitta ett rör eller slang till tömningspluggen under tråget? Jag har sett att det finns luckor på tråget på marinmotorer, men de luckorna har varit mycket större. Genom dessa små luckor kommer man inte åt mycket
Stålbåt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:24, 22-08-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: D47b

rospigg

#5 » 22:01:10, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Allweiler klaffpump, ventilen på undersidan väljer du om du ska tömma backslag eller motorolja (om den vore ansluten)
Scanias marinmotorer levererades med sådan pump monterad på motorn,
men då pumparna skakade sönder under tid rekommenderades att pumpen skulle monteras bredvid motorn.
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"

Turbodiesel

#6 » 22:05:04, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luckorna användes väl främst för att kunna städa tråget lite enklare, det blev en hel del slam av gamla tiders oljor & låga motor/oljetemperaturer. En lucka undertill som var ganska vanligt på traktorer är ganska värdelös på en båtmorot.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stålbåt (trådstartaren)

#7 » 06:31:46, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Då är även kranen förklarad. Eftersom det finns en kran får man anta att det skall sitta sitta fasta anslutningar mot tråg och backslag. Efter idogt surfande hittade jag sent i går en servicemanual till D47, D67 och D97 motorer. Där finns en bild där pumpen är med också. Svårt att se hur ledningsdragningen är. Ska försöka förbättra bilden.

Där syns också luckor på oljetrågets babordssida, men de luckorna är så stora att det skall gå att byta vevlager etc via dem.
Stålbåt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:24, 22-08-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: D47b

Scania bonden

#8 » 07:37:16, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har flyttat åtskilliga sådana pumpar på marinmotorer, fr motorn, brukade gå att sätta nåt fäste i durken, eller på något spant i maskinrummet.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Stålbåt (trådstartaren)

#9 » 09:23:39, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint med nån som vet, då kanske jag ska montera pumpen fritt från motorn. Ansluts pumpen till oljeproppen på tråget med slang? Eller ska man suga ut via påfyllningen eller hålet för oljestickan
Stålbåt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:24, 22-08-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: D47b


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates