Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

N86 1972, ingen luft till tippmanöver.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

Gelgamesh (trådstartaren)

#1 » 23:49:13, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompisen har skaffat veteranlastbil. En N86 med tippflak och kran. Och i början funkade allt, men plötsligt la tippflaket av, och jag ville hjälpa till och felsöka. Prylarna är HIAB och jag får känslan att det är sen den var ny.

Under flaket sitter ett hydraulblock som fjärrkörs av el-pneumatik. Elen funkar och det klickar i el/luftgrunkorna, och tippen gör det den skall om man manuellt petar på de reglage som el/luftgrejen skall manövrera. Och inte helt förvånande så kommer det ingen luft till de två el/luftgrunkorna. Så egentligen är ju felet hittat. Men...

Röret som det inte kommer luft ur är kopplat till en reläventil om det nu är rätt namn. Jag hade en liggande från lite nyare Volvo och den ser ut att passa. Dock kan ju dessa användas på lite olika vis. Ventilen i hans bil är dels kopplad till ett av bromsrören som går bakåt. Sen är det ett rör till som vi inte hann kolla upp. På en av reläventilens anslutningar sitter även en liten rund långsmal pryl som både är kopplad på röret mot tippventilerna men även ett rör framåt som jag minns.

Vet någon hur detta är tänkt att funka? Jag tänkte först att det längsgående röret via T-koppling helt enkelt var luft in till reläventilen, men insåg sen att det röret har ju bara tryck när man bromsar. Och tippen skall ju funka oavsett om man bromsar eller ej vilken den också gjorde innan. Skulle ju iofs kunnat vara röret till P-bromsen, men då skulle ju tippen bara funka med släppt P-broms.

Reläventilen har förresten enbart luftanslutningar. Ingen el där alltså. Rent "luft-relä".

Mitt huvud kommer inte längre och nu har jag lite ågren för att bara testa och se.

Vad tror ni? Jag tittade i några av filerna under Downloads men hittade inget matnyttigt.
Gelgamesh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:43, 17-07-2019
Ort: Mjöbäck (Ullared / Svenljunga)



Murre o2

#2 » 09:21:04, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De N86 (och F86) jag körde när de var nya hade bara en mekanisk spak kopplad till tippen + en för att koppla in hydralpumpen så jag är lika undrande som du. Fjärr köra kranen fins det ju behov av men tippen? Så jag är intresserad av vad du kommer fram till. Du har inte skrivit något om hur kranen fungerar så jag antar att den fungerar som den skall...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Gelgamesh (trådstartaren)

#3 » 11:21:54, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kran och stödben funkar fint. Tippen är fjärrstyrd med en vippbrytare på panelen som ser ut att kunna vara original. Jag tror att fjärrfunktionen är för att kunna manövrera tippen och köra sakta för att tippa av grus smidigt. Jag glömde nämna att bilen kan härstamma från det militära, och att reläventilen jag hade (som är snarlik) kommer från nigningsprylarna på en gammal Volvobuss.
Gelgamesh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:43, 17-07-2019
Ort: Mjöbäck (Ullared / Svenljunga)


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se