Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Luftkompressor Volvo B58-60 årsmodell 1976

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

sales@billjus.se (trådstartaren)

#1 » 10:13:00, 30-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försöker få igång en lite äldre hästbuss, som i rubriken är en Volvo B58-60 årsmodell 1976, motorn ska enligt pappren vara på 184kw, alltså ca 250hk.
Allt funkar, men problemet är att det tar nästan 30 min att få upp trycket i luftkretsen. Kopplar man extern kompressor och fyller till 6-7 bar med den först, så fyller den ganska snabbt det sista själv, och den håller trycket när man kör.
Vid avstängning håller den trycket ca 45min, inga stora eller uppenbara läckor så min slutsats är att kompressorn börjar bli trött.
Så med denna ganska knappa informationen, är det någon av er som vet vad det är för kompressor, går den att få tag i, eller kan man renovera den som sitter på nu?
Eller ska jag helt enkelt köpa en extern bensindriven kompressor, och koppla in och förfylla dom få gångerna jag ska ut och köra?
sales@billjus.se
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:53:54, 30-09-2022
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania G440



Dexxas

#2 » 11:16:54, 30-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla först upp luftfiltret till kompressorn du har.... Har sett jävligt skitiga filter på mycket nyare bilar.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se