kk666 skrev:har en gammal arme buss byggd på f86
chassi, den hade stått antal år innan jag tog över den, jag får inte färdbroms på den har vel kört kanske 20 30 mil med den, parkeringsbromsen har fått agera färdbroms,,
Har aldrig sett bromssystemet p[ en f86 arme buss. Jag antar att det är original bromssystem från fabriks chassit som används.
Du säger att du använt "parkeringsbromsen" som färdbroms???
En Volvo f86 från 1970 borde ha fjäderbroms för parkering. Fjäderbromsar friläggs med lufttryck och ansätts genom att man dränerar tryckluften ur fjädercylindern med hjälp av en on/ff tryckknapp,
gul eller
röd. Om det inte är fjäderbroms för parkering så måste det vara en rent mekanisk handbroms.
Nu finns det förutom färdbroms med
pedal en möjlighet att det sitter ett handreglage som ser ut så här...
Vanligen så används denna "handbroms" som släpvagnsbroms på lastbilar
Men det förekommer på t ex äldre skogsmaskiner att bromsen används som ett
dubbelkommando när föraren är vänd bakåt i stolen.
Är det möjligt att bussen har ett sånt dubbelkommando?
Nu till bromspedalen som inte fungerar. Eftersom vi inte har klargjort ditt
parkeringsbroms system så blir det alternativa antaganen.
Om du har rent mekanisk parkeringsbroms så måste vi börja med att konstatera on kompressorn bygger systemtryck. Kompressorn avlastas när rätt
tryck uppnåtts. Det finns två principer för avlastning. Ett äldre system har en
ventil som länkar kompressorns utblås ut i fria luften.
Ett nyare system använder en tryckregulator som med en trycksignal öppnar inloppsventilen i komprssorn så att inget tryck kan byggas upp. Finns två varianter på detta beroende på om det är en 1-cylindrig
kompressor eller om det är en 2-cylindrig kompressor
Så besvara dessa frågor så kan vi gå vidare med felsökningen
1. Är det en mekanisk parkeringsbroms du använder eller är det en "dubbelkommando handspak"?
2. Vad är det för kompressor, 1-cyl eller 2-cyl?
3. Hur ser avlastningsventilen ut?
som på vänstra bilden?
eller ser den ut så här?
Ta gärna bilder på kompressor, tryckavlastningsventil, och parkeringsbromsreglaget