Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

bromsar f86

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

kk666 (trådstartaren)

#1 » 22:16:42, 28-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

har en gammal arme buss byggd på f86 chassi, den hade stått antal år innan jag tog över den, jag får inte färdbroms på den har vel kört kanske 20 30 mil med den, parkeringsbromsen har fått agera färdbroms,, nu är jag totalt okunnig i stort på trycklufts bromsar, bussen är en 1970 och benäms Volvo f86/49,,nån som har nå tips el nåt förslag för att få lite bromsar igen???
kk666
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:49, 02-11-2024
Ort/område: vansbro kommun Dala-Järna
Sverige
Maskin: Volvo f86/49 fd militärbuss, byggd av Hägglunds på ett f86 chassie, td70 motor,
Expertområde: allkonstnär kan lite grann om väldigt många olika teman, inte proffs på nånting egentligen, men är inte blyg för att prova på



torbjorn_forsman

#2 » 22:27:45, 28-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att läsa på om tryckluftbromsteknik i största allmänhet och bekanta dig med fordonstryckluftsystem av 60-70-talstyp.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort/område: Västernorrland
Sverige
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

atlashjul

#3 » 23:38:59, 28-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt grovt förklarat :Kompressorn måste ju ladda luft. Sen måste luften via 4kretsventil ut i tankarna ,vidare till fotbromsventilen, senare till bromscylindrar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort/område: Värmland
Sverige
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Scania bonden

#4 » 09:00:23, 29-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den är byggd på Volvo F86 ( Volvo system 8) Så har den Maxibrake , hur man nu översätter detta till förståelig svenska.....
Har den spärrventil? Alltså tt reglage på instrumentpanelen som du måste trycka in när fordonet nått upp till rätt lufttryck i bromskretsarna?
Det låter skumt alltihop, för det normala är att bromsarna ansätts när trycket sjunker, så i normalfallet brukar fordonet vara omöjligt att flytta.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort/område: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

kk666 (trådstartaren)

#5 » 20:10:07, 29-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

tackar för svar ,, kan tillägga att jag håller på att studera luftbroms, så gott jag får det till ,, mycket youtube och nerladdade verkstad blad mmå sdå krypit runt under bussen nu nån månad
kk666
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:49, 02-11-2024
Ort/område: vansbro kommun Dala-Järna
Sverige
Maskin: Volvo f86/49 fd militärbuss, byggd av Hägglunds på ett f86 chassie, td70 motor,
Expertområde: allkonstnär kan lite grann om väldigt många olika teman, inte proffs på nånting egentligen, men är inte blyg för att prova på

akkamaan

#6 » 05:19:19, 30-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

kk666 skrev:har en gammal arme buss byggd på f86 chassi, den hade stått antal år innan jag tog över den, jag får inte färdbroms på den har vel kört kanske 20 30 mil med den, parkeringsbromsen har fått agera färdbroms,,

Har aldrig sett bromssystemet p[ en f86 arme buss. Jag antar att det är original bromssystem från fabriks chassit som används.
Du säger att du använt "parkeringsbromsen" som färdbroms???
En Volvo f86 från 1970 borde ha fjäderbroms för parkering. Fjäderbromsar friläggs med lufttryck och ansätts genom att man dränerar tryckluften ur fjädercylindern med hjälp av en on/ff tryckknapp, gul eller röd. Om det inte är fjäderbroms för parkering så måste det vara en rent mekanisk handbroms.

Nu finns det förutom färdbroms med pedal en möjlighet att det sitter ett handreglage som ser ut så här...
Bild
Vanligen så används denna "handbroms" som släpvagnsbroms på lastbilar

Men det förekommer på t ex äldre skogsmaskiner att bromsen används som ett dubbelkommando när föraren är vänd bakåt i stolen.
Är det möjligt att bussen har ett sånt dubbelkommando?

Nu till bromspedalen som inte fungerar. Eftersom vi inte har klargjort ditt parkeringsbroms system så blir det alternativa antaganen.
Om du har rent mekanisk parkeringsbroms så måste vi börja med att konstatera on kompressorn bygger systemtryck. Kompressorn avlastas när rätt tryck uppnåtts. Det finns två principer för avlastning. Ett äldre system har en ventil som länkar kompressorns utblås ut i fria luften.
Ett nyare system använder en tryckregulator som med en trycksignal öppnar inloppsventilen i komprssorn så att inget tryck kan byggas upp. Finns två varianter på detta beroende på om det är en 1-cylindrig kompressor eller om det är en 2-cylindrig kompressor
Så besvara dessa frågor så kan vi gå vidare med felsökningen
1. Är det en mekanisk parkeringsbroms du använder eller är det en "dubbelkommando handspak"?
2. Vad är det för kompressor, 1-cyl eller 2-cyl?
3. Hur ser avlastningsventilen ut?
som på vänstra bilden?
Bild
eller ser den ut så här?
Bild


Ta gärna bilder på kompressor, tryckavlastningsventil, och parkeringsbromsreglaget
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort/område: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

kk666 (trådstartaren)

#7 » 00:54:41, 02-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska ta bilder o kolla upp det där efter helgen då jag är på samma plats som bussen står ,,parkerings bromsen är typ sån som bilden en spak som typ i el ur,, inga knappar el nåt,,
kk666
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:49, 02-11-2024
Ort/område: vansbro kommun Dala-Järna
Sverige
Maskin: Volvo f86/49 fd militärbuss, byggd av Hägglunds på ett f86 chassie, td70 motor,
Expertområde: allkonstnär kan lite grann om väldigt många olika teman, inte proffs på nånting egentligen, men är inte blyg för att prova på

akkamaan

#8 » 02:37:08, 02-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

kk666 skrev:ska ta bilder o kolla upp det där efter helgen då jag är på samma plats som bussen står ,,parkerings bromsen är typ sån som bilden en spak som typ i el ur,, inga knappar el nåt,,

Så om du har en sån här spak att bromsa med då vet vi ju i alla fall att kompressorn och trycknivån är (ganska) OK
Bild
Utgående bromstrycket från handspaken och utgående trycket från bromspedalen möts i en trevägs skyttelventil

Schemat kommer från en skogsmaskin men det visar principen med skyttelventilen. Oavsett om det är fotbroms eller handbroms så skickar skyttelventilen bromstryck till bromsarna.

Nu ska du leta upp denna skyttelventil, koppla bort den och öpnna den så att du kan kolla om skytteln/käglan kan röra på sig i båda riktningarna. Skyttelventilen borde vara fyrkantig i alla tre ändarna och längsta måttet är ca 6-7 cm. Om den rör sig fritt så måste vi undersöka fotbromsventilen. Om du är lite mekaniskt bevandrad så kan du ta isär och rengöra den. Troligen har den kärvat ihop av olja och vatten...

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort/område: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

kk666 (trådstartaren)

#9 » 11:03:30, 05-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok ska nog få till det där,,, får tacka för bra förklaring alltså , den skytte ventilen sitter nog precis nära fotventil,, skulle jag tro för handbromsen sitter precis åvanför bromspedalen bredvid rattstången

1 person gillar det här inlägget.
kk666
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:49, 02-11-2024
Ort/område: vansbro kommun Dala-Järna
Sverige
Maskin: Volvo f86/49 fd militärbuss, byggd av Hägglunds på ett f86 chassie, td70 motor,
Expertområde: allkonstnär kan lite grann om väldigt många olika teman, inte proffs på nånting egentligen, men är inte blyg för att prova på


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB

ATL