Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Järnhandlar´n - eller nytt liv i en Volvo N 86:a

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera Volvo-veteraner här

Lars B (trådstartaren)

#1 » 08:32:38, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Järnhandlar´n - eller nytt liv i en Volvo N 86:a

Bild

Nu bär det iväg på nya galenskaper för fotografen. Denna gång så är det av mera tillfällig natur då mitt hjärta i lastbilsbranschen som de som följde Jöns äventyr vet klappar varmt för Scania. Men nu blir det en Volvo N 86:a som ska hämtas hem och eventuellt rustas upp. Men varför då frågar sig ju både vän och ovän av ordning? Jo se att en Titan/N 86/N 88:a har visat sig vara ett gångbart bytesobjekt i en kommande affär med en Scania :klia: Krångligt javisst, men jag lär mig säkert en hel del på vägen!

Bild

Utgångsmaterialet är en "Järnhandlarbil" en specialvariant som både Scania och Volvo byggde för transporter av just järnvaror typ armeringsjärn, rör mm. Sådant som idag går på extremlånga släp med styrande axlar och andra finisser. Men förr så löste man längdproblemet med att banta hytten på bredden och montera stativ på främre kofångaren och skärmarna så man kunde lasta långgods från flaket och förbi dörrarna och ända framför kofångaren. Smart, men hur kommer föraren ut eller ens in i hytten när båda dörrar blockeras av gods? Självklart genom takluckan! :mrgreen: Kanske en anledning så god som någon att man inte fortsatte med denna transportvariant!

Bild

Men varför köpa just en sådan lastbil då? Slumpen, den har en stöddig kran som jag tänker göra mig nytta av och sedan flyttar den över på min nyinförskaffade Scania 110:a :grin:
Volvon har en frisk drivlina och stor turbomotor, det gör den mer jämbördig med det tänkta bytesobjektet som också har stor turbomotor… Å sist men inte minst, den fanns till salu när min först tilltänkta Volvo blev kvar hos husse för renovering!

Bild

Det blir säkert rätt mycket jobb om jag ej skeppar denna vidare så därav tråden då det finns så underliga typer här på Maskinisten som finner glädje i att se mig kladda med hyttbyte och ommålning. Hyttbytet blir till en medföljande N 88-hytt av normalbredd och dito framskärmar. Sedan så åker nog flaket av då det ska monteras stöddigare saker där hos nästa ägare. Känns lite synd att bygga om en så pass ovanlig modell det erkänner jag villigt men nöden har ingen lag och nu fick jag tag på denna bil… :sad: Men om någon sitter på en likvärdig vanlig Volvo och vill byta så bara hojja till! Vore kul om den fick leva vidare i sin järnhandlarkostym!

Bild

När jag och koföraren (codriver) Sören anlände till Hammerdal för hämtning så stod bilen redan lastad och klar! Bästa service när man shoppar i den finare butikerna! :mrgreen: Så det var bara att braka igång motorn med den speciella startskruvmejseln som sitter i gummidämpad hållare i fronten :grin: Kvalité ska det vara! Nå den startade så snällt och då återstod några vändor på macken för att fylla på nog med dricka för hemfärden. Konstigt nog så körde vi inte in detta tattarlass på OK utan fraktade såsen i dunk!

Bild

Sedan så snabbkonverterades den till ett Motorredskap med några raska grepp med mejseln! Å innan ni skriver kommentarer om hur ett sådant ska vara beskaffat så vet jag det! Kan nästan doktorera i ämnet! :uupps: Men utan flaket så blev det lite otympliga saker kvar såsom hytten och en vändskiva som Scanian ska ha så därför tänjde vi en liiiten aning på reglerna denna gång :evil: Men naturligtvis körde jag exakt 30 km/h alla 16 milen hem! :vissla: Utom för en kortare filmsnutt till er Maskinister då, allt för konsten!

Bild

Så efter att ha surrat lasten i samtliga väderstreck då vi skulle köra några av landets sämsta grusvägar hemöver så var det bara att anträda färden.
En snällare bil efter vägen får man leta efter!
Tills man klev på gasen då :grin: för då visslade det till i maskinrummet och man åkte iväg med god fart (rent teoretiskt då, jag använde ju bara lågväxlarna upp till 30!) :slag:

Bild

Men det blev en väldigt vacker hemfärd i strålande solsken så man kunde bara sitta och njuta! Fin instrumentering i Volvo, käns hemtamt med en hel del knappar från Amazon :grin: Tror jag hade det bättre än Sören när vägarna var som sämst för jag hade ju fjädrande stol. Spännande med många mil grusväg som är enfilig med mötesplatser och tjällossning! Om några dagar ser de vägarna ut som brylépudding och tidningen fylls med bilder på fordon som ligger på bottenplåten i lera.
Backade ned bilen till min sommarstuga där jag tillfälligt ska lasta av hytten och sedan hämta lite traktorskopor innan lastbilsdagarna är räknade för Järnhandlar´n!

Slutligen en liten filmsnutt för dem som gillar lite turbotjut från en Volvo D70. Filmat någonstans mellan Nördåsvattnet och Flängsjön! Ingen döper sina omgivningar som Jämtlänningarna! Mordviken, Döviken, Köttsjön och från Köttsjön rinner givetvis Färsån! :mrgreen:
Jag vill påpeka att speciellt för filmen kallade vi in en stuntförare samt demonterade LGF-triangeln som skulle störa luftmotståndet! :evil:

En N86:a på rymmen i skogen!

Över å ut! /Lars :driver:
Senast redigerad av Lars B 13:44:28, 14-05-2010, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22



Anders A.

#2 » 09:08:51, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:

Fritiden intecknad för en stund frammåt, bra, så du inte hittar på några hyss... :mrgreen:

//AA
Anders A.
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:12, 21-10-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor

Lars B (trådstartaren)

#3 » 09:18:23, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders Andersen skrev::thummar:

Fritiden intecknad för en stund frammåt, bra, så du inte hittar på några hyss... :mrgreen:

//AA


Nä, någon snickerboa behövs INTE! Kanske hänglås på plånboken?
Ska ju hämta hem en Scania 110:a med om några dagar... å Brøyten ska ju hem... å... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Holger

#4 » 09:25:22, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hahaha! Döskönt inlägg Lars!
Tack!
Och lycka till med projektet/projekten!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Thomas Almén

#5 » 12:15:31, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till!. 88:a-hytten kommer händelsevis inte från Föllinge?. Enda Såifamålade jag kommer på med JF-märket på dörren.
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

Lars B (trådstartaren)

#6 » 12:51:41, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thomas Almén skrev:Lycka till!. 88:a-hytten kommer händelsevis inte från Föllinge?. Enda Såifamålade jag kommer på med JF-märket på dörren.


Mycket möjligt men jag vet inte då jag köpt bägge i ett "paket" i Hammerdal. Tyvärr var bara den ena dörren kvar, annars hade man nog bara lackat nosen i matta SLF/Såifa-färger. SLF:s färgsättning är det fränaste som finns på 60-70-tals lastbilar! Den kanske får de färgerna igen?

Bild
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Thomas Almén

#7 » 13:36:26, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då förstår jag. Trevlig film, värre fart än jag trodde var möjligt iden där. Dom 86:or jag själv kört har inte direkt skrynklat asfalten.
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

Lars B (trådstartaren)

#8 » 13:45:17, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thomas Almén skrev:Ok, då förstår jag. Trevlig film, värre fart än jag trodde var möjligt iden där. Dom 86:or jag själv kört har inte direkt skrynklat asfalten.


Nä, lika förvånad vart jag! :uupps:
För trots att jag aldrig stummade gasen så gick den som en raket!
Dessutom bekräftade Audin bakom mig att hastigheten stämde...
Kanske finns det olika utväxlingar i bakaxeln samt att motorn är nog väldans kry!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

dimorep

#9 » 18:08:12, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt rolig läsning, kommer att bli en intressant tråd att följa! :thumme: :buga:
Din fritid lär ju vara fullbokad ett bra tag framåt, eller ska du vara tjänstledig / jobba halvtid?

En sak måste jag dock kommentera... Även om det bara är en felskrivning / missad bokstav av Lars B! :mrgreen:
Lars B skrev:turbotjut från en Volvo D70.

Detta är en total omöjlighet utan ett "T" i modellbeteckningen! :laes_detta: :lmao:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

johan.eriksson

#10 » 19:04:48, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underbar film. Roligt att du skaffat en riktig lastbil :thummar:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

BlackLuck

#11 » 20:58:54, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasen vad jag är avundsjuk på dig Lars!
Jag önskar att jag fick fara och köpa på mig något gammalt objekt igen, bara för skojs skull. :grin:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Thomas Almén

#12 » 22:00:07, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätter in en 43 år gammal bild, (där av kvalitèn), på en bil som bör falla dig i smaken. Har suttit på högerdynan åtskilliga mil å timmar i min barndom. Tillhörde "PerOrsa" i Östersund
Bild
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

Anders Berg

#13 » 22:34:18, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oooh, härligt turbovissel :thumme: Så ska det låta! Måste nog ut och vissla med 76:an snart..

Den här bilden har du nog sett, men så här ska det se ut om man är i SLF färg branschen och kör Volvo

Bild
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Lars B (trådstartaren)

#14 » 22:43:07, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Riktigt rolig läsning, kommer att bli en intressant tråd att följa! :thumme: :buga:
Din fritid lär ju vara fullbokad ett bra tag framåt, eller ska du vara tjänstledig / jobba halvtid?

En sak måste jag dock kommentera... Även om det bara är en felskrivning / missad bokstav av Lars B! :mrgreen:
Lars B skrev:turbotjut från en Volvo D70.

Detta är en total omöjlighet utan ett "T" i modellbeteckningen! :laes_detta: :lmao:


Jobba? Vem ska ha tid med det :mrgreen:

Nä... någon TD70 hade jag inte råd med! Det är jag som visslar på filmen :mrgreen:

Ärligt så satt jag och glodde på varvräknaren under hemfärden och den är märkt D70 :grin:


johan.eriksson skrev:Underbar film. Roligt att du skaffat en riktig lastbil :thummar:


Visst! En Turbo-Scania är aldrig fel i stallet! Den liksom ursäktar det här Volvoinköpet! :lmao:


BlackLuck skrev:Fasen vad jag är avundsjuk på dig Lars!
Jag önskar att jag fick fara och köpa på mig något gammalt objekt igen, bara för skojs skull. :grin:


Jo att skrotfynda är ju underbart! Men du har ju egen vägskrapa så du får bara halv sympati! :grin:

Thomas Almén skrev:Sätter in en 43 år gammal bild, (där av kvalitèn), på en bil som bör falla dig i smaken. Har suttit på högerdynan åtskilliga mil å timmar i min barndom. Tillhörde "PerOrsa" i Östersund


Tackar! Tänk om det är din hytt jag har på flaket?
Jag har en favoritbild från en hembygdsförening på en åkare från Häggdånger med barnbarn med SLF-färger på Scanian i lite friare tolkning, men snyggt!

Bild

Har f.ö ikväll varit hem till "lövviksbon" och reserverat en kofångare av vanlig modell samt lite annat bra och ha! Kollade den underbart uppfixade TD70:n som nu är på väg ned i CASE-traktorn.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

TomasUhlin

#15 » 05:37:51, 04-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket rolig läsning :grin:
Rätt utrustad kan man paja allt // Tomas.
Volvo BM H10
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... baklastare
Användarvisningsbild
TomasUhlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:34, 14-02-2009
Ort: Ullånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo l50/Volvo BM-t24/David Brown 990/Volvo BM H-10


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se