Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Identifiering av hjul och växellåda

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

TobiasW (trådstartaren)

#1 » 14:27:39, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett tag sedan köpte jag en traktordriven kompressor som sitter monterad på en hemmabyggd kärra med lastbilshjul. Kompressorn är från 1954 och kärran troligen från samma årtal. Hjulaxeln är hembyggd med framaxelspindlar och hjul från en gammal Volvo. Jag är nyfiken på vilken lastbilsmodell dessa grejer kommer ifrån.
Via en grupp på Facebook har jag fått tips om att det borde vara från en LV 341, eller L34 som det står på Volvos hemsida.

http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... s/L34.aspx

Om någon har nåt annat tips är jag givetvis intresserad. :eat:

Bild:

Bild

På kompressorn sitter även en växellåda som byter rotationsriktning och hastighet. Det är helt enkelt en gammal lastbilslåda som sitter vänd bak-o-fram med backväxeln i. Allt annat är rensat i lådan.

Frågan är nu: Kommer denna växellåda från samma bil som hjulen, eller från någon helt annan lastbilsmodell? :klia:

Bilder:

Bild
Bild

Jag kommer snart byta axel och montera bilhjul eftersom de gamla däcken är dåliga och hjullagren på ena sidan glappar mycket. Dessutom har främre fästena rostat av (bladfjädring).
Om någon har en gammal Volvo som hjulen passar på är dessa till salu för en överkomlig peng. Fälgarna är fullt användbara om man blästrar och lackerar dem. Det kanske även finns bromsdelar kvar i naven, har inte kollat det.
(Jag kommer inte att slänga grejerna utan de hamnar på bra-att-ha lagret om ingen är intresserad)
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'




Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se