Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

bromsproblem volvo trygge

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

knudas86@hotmail.com (trådstartaren)

#1 » 14:00:15, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej har en husbil som är byggd på en volvo trygge årsm 1965, är nått skumt med bromsen, man måste pumpa upp tryck för att bromsen ska ta, första gången går den rakt ner i golvet sen efter några pump så får man upp tryck och pedalen blir stum och bra, den sjunker ej när man håller tryck men släpper man och och prövar igen efter en liten stund så går den ibotten igen, någon som vet vad detta kan bero på? tacksam för all hjälp då jag ej har hålt på med den här typen av bromsystem förut, Med vänlig hälsning martin
knudas86@hotmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:18:40, 23-04-2011
Ort: hofors
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#2 » 18:33:38, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätningarna i huvudcylindern, kan gå att enkelt definiera med innerdiametern på cylindern, eventuellt har du en massa rost å skit i den också.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Fredrik_

#3 » 19:45:35, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara hydrauliska trumbomsar?! Kanske med någon tryck-/vacumförstärkning.
Om inte justering vid hjulen stämmer, så måste backarna/hjulcylindrarna förflyttas längre än vad ETT slag på huvudcylindern räcker för!
Försök att kika genom inspektionsluckorna om de ser ut som det är mycket avstånd nånstans.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#4 » 19:46:35, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det Hydrovac bromsservo på den?

Skulle vilja påstå att fenomenet försvinner med rätt justerade bromsar, eller att det går till det bättre då..

(Fredrik_ är inne på samma linje)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mathiast

#5 » 20:14:45, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl 2st manuella justeringar i varje trumma så mycket justera blir det och dom är inte på nått sätt självjusterande
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

knudas86@hotmail.com (trådstartaren)

#6 » 22:33:52, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för svaren, ja det är hydrovac på den, är inte så hemma på det men som ni säger justera bromsarna till och börja med, och om det vore tätningarna eller rost i huvudcylindern borde inte pedalen sjunka när man håller tryck på den då? mvh
knudas86@hotmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:18:40, 23-04-2011
Ort: hofors
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#7 » 23:08:04, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det något som returnerar slavcylindrarna mer än vätskemängden som du pumpar i ett slag så är det helt klart ute vid hjulen problemet sitter :thumme:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

knudas86@hotmail.com (trådstartaren)

#8 » 09:19:14, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja ska ta bort hjulen och undersöka saken idag, köpte husbilen från ett dödsbo och enligt anhöriga så ska herren som ägde den ha renoverat motor låda och bromsar för många år sedan och sedan blivit sjuk så den har inte körts efter renoveringen, så det är kanske aldrig injusterat, mvh
knudas86@hotmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:18:40, 23-04-2011
Ort: hofors
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#9 » 19:33:19, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till!!

Parentes:
Hydrovac-bromsarna brukade även kallas för hysteriska snarare än hydrauliska...
Så du vet vad du har att vänta dig när du trampar på pedalen vid bromsning. Händer inget. Händer inget. Händer inget. HJULLÅSNNG!!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mathiast

#10 » 20:03:12, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja så farliga var dom inte på min f82 men så såeciellt känsliga är dom inte.
Ett tips är att byta till siliconbromsvätska om du renoverar systemet då den drar inte åt sig fukt så det rostar i cylindrarna
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

knudas86@hotmail.com (trådstartaren)

#11 » 06:27:25, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej, justerade lite igår och bromsen vart genast mycket bättre men några av justeringsskruvarna sitter fast så jag lär riva av trummorna och smörja upp lite =) tog bort ena trumman bak igår och uptäckte att det kommer olja från bakaxeln ut i trumman, någon som vet om det finns någon bra sida att beställa tätningar till bakaxeln, bromsdelar och annat? ellwer är det bara att mäta tätningen och försöka få tag på den själv, mvh
knudas86@hotmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:18:40, 23-04-2011
Ort: hofors
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se