Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

F12-82 Dåligt bromstryck

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

ANKAN (trådstartaren)

#1 » 16:46:03, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Lufttrycket ökar bra på den röda visaren upp till 6 bar, sedan stannar den där,vita visaren brukar komma igång då nån gång, men icke nu, efter ett tag kan den gå upp till 2 bar, handbromstanken fylls endast på lite, luften till koppling mm funkar bra. jag har bytt tryckregulator på kompressorn utan förbättring, jag har även satt en stationär kompressor till primärtanken med lika resultat, det var lika en gång för en månad sedan, men dagen efter hade det gått till sej, för att nu återkomma permanent. Vad eländigt är att det inte hörs något pysande någonstans å man kan hitta läckan. Någon so0m har nån aning ?
Åkerman H7MC
Volvo Lastmaskin
ANKAN
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:37:14, 25-11-2003
Ort: Bergsjö
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7MC, H10B, L90, L90E



MN

#2 » 17:23:26, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns väl en ventil som delar luften till de bägge kretsarna?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

stefansmark

#3 » 18:14:07, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fyrkretsventilen? har kärvat för dig.
Jag antar att du inte har särskilt kallt där du bor, på min gamla F12'a brukade den kärva ibland när det var väderomslag.
Jag fyllde då i en skvätt sprit i lufttankarna, en hutt i varje och sedan fungerade det jättebra.
Flera experter hävdar att genom att tillsätta sprit i tankarna på en bil med lufttork så kan zeolitkulorna i torken förstöras, jag hävdar dock att har man systemet fullt med fukt kan det inte bli värre.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

jörgen.ottosson

#4 » 18:16:08, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

precis! Troligen ingen läcka utan en skyddsventil som inte öppnar som den ska. (se som det inte sitter en ventil som en "spindel" med rören till nästan alla tankar....eller i alla fall från tanken som får luft, till de som inte får.) Har du sprit i systemet, är det kallt ute hos dig nu? (ofta har ventilen bar frusit, när första luften passerar blir det kallt och fryser om luften är fuktig)

Luften från kompressorn laddas först till en tank (den som kallas "våttank" på bilar utan lufttork) .....från den laddas sedan de övriga.

En mycket generell beskrivning, kan skilja mellan fabrikat och modeller i detalj:
Tågordningen brukar vara att våttanken ska först få upp lite tryck, då öppnas ventilen (ventilerna) till främre och bakre bromskrets (det är då du ser att den röda och vita visaren stiger....de mäter bara trycket i färdbroms) ....sedan fylls ev. aggrigattank (eller vad den kallas....den som matar kopplingen och ev.extrautrustning mm om sådan finns) ....sist fylls tanken för P-broms, ofta behlvs 5-6kg i systemet för att den tanken ska börja fyllas.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ANKAN (trådstartaren)

#5 » 11:57:39, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Test
Åkerman H7MC
Volvo Lastmaskin
ANKAN
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:37:14, 25-11-2003
Ort: Bergsjö
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7MC, H10B, L90, L90E

ANKAN (trådstartaren)

#6 » 11:59:35, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !

Jo jag får kolla efter en sådan ventil, konstigt bara att det kan försvinna sådana mängder luft, utan att det pyser någonstans
Åkerman H7MC
Volvo Lastmaskin
ANKAN
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:37:14, 25-11-2003
Ort: Bergsjö
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7MC, H10B, L90, L90E

ANKAN (trådstartaren)

#7 » 15:09:53, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir ett himla liv i 4kretsventilen, som sedan slutar när trycket sjunker till 5 bar, kan man justera 4 kretsventilen på något vis eller är den fast ? :uupps:
Åkerman H7MC
Volvo Lastmaskin
ANKAN
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:37:14, 25-11-2003
Ort: Bergsjö
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7MC, H10B, L90, L90E

Dexxas

#8 » 17:58:55, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar inte vara ställbara,ventilhuset i gjuten aluminium har en massa stålkomponenter invändigt och tillsammanns med lite fukt ärgar/vittrar aluminiumen sönder.
Byt skyddsventil.....
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

jörgen.ottosson

#9 » 22:48:48, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luften försvinner inte, den pumpas aldrig in, för ventilen stänger. ( och när "våttanken" får fullt tryck så slutar kompressorn att ladda, eftersom regulatorn bryter luftladdningen då.....kom i håg att den tanken ser du inte på mätarna i hytten, de visar bara färdbromskretsarna)

Fasligt liv.....det låter ju som ventilen öppnar. (När för den ett fasligt liv? och var är det 5bar när det slutar?.....troligen är felet i ventilen)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ANKAN (trådstartaren)

#10 » 19:48:00, 03-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo när jag pumpar in luft i våttanken med yttre kompressor, så går trycket stadigt upp till 6 kg sedan öppnar 4 kretsen till nån annan krets som läcker och då stannar de på 6 i våttank och bak kretsen, jag får plugga de andra utgångarna en efter en och kolla, vilken skrot kan ha en bättre 4 kretsventil å köpa då :smile:
Åkerman H7MC
Volvo Lastmaskin
ANKAN
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:37:14, 25-11-2003
Ort: Bergsjö
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7MC, H10B, L90, L90E

mf33

#11 » 19:57:10, 03-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Kolla med "11:an" i Borensberg. Han har sålt 4-vägs på Tradera.Vet dock inte modell på de han sålde. Tror jag köpte en som reserv till min N7:a.
Han köpte försvarets reservdelar. Har du ngt nummer på 4- vägarn?

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#12 » 22:23:02, 03-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du så stort läckage så borde det höras..... :klia: (ett vanligt fel då det gäller läkage på bilar som stått en tid är magnetventiler, känn med handen runt de ventiler du hittar och känn om det blåser.......i bland så är det bara så att den kärvar lite, när man manövererar funktionen så blir den tät sedan)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Boffe

#13 » 09:42:41, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade precis samma problem på.min N7:a, jag bytte Fyrkretsventilen.

Problemet löst.
Boffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:49, 18-07-2009
Ort: Vännäs
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 702 Digger / Loader


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se