Sida 2 av 3

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 08:37:32, 04-12-2015
av Thomas björnebye
Aj fan , det sitter led ljus bak ....

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 23:41:01, 06-12-2015
av Thomas björnebye
Det är då led lamporna som gör det , vad säger besiktningen om det ?

Det är lite rost mellan ramarna , är dom gnälliga på det ?

Kolvringarna sitter nog fast i kompressorn , ju varmare den blir ju sämre pumpar den !

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 07:30:43, 07-12-2015
av jörgen.ottosson
Du kan få anmärkning på att blinkerindikeringen inte fungerar som den ska, men inte säkert att de ser det. ( att du bara får ett blink är det gamla sättet att ge en "felkod" på trasig blinkerlampa)

...en lösning är att belasta blinkerkretsen lite mer ( det brukar stå på reläet hur många W det är dimensionerat för tex 42W/21W vilket betyder två lampor på bilen och en på släpet (om det är inkopplat)
...ett annat alternativ är att skaffa ett blinker relä som funkar med led.

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 09:02:45, 07-12-2015
av Peter Ohlsson
Kolla filtret på insuget till kompressorn, liten burk som sitter på en slang ovanför kompressorn. det har även hänt att slangen svullnat ihop inuti.

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 09:06:52, 07-12-2015
av Thomas björnebye
Okey , kollar filtret i dag

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 20:29:56, 08-12-2015
av Thomas björnebye
Ska kolla filtret , kan ju va så att slangen sugs ihop när den blir lite varmare, det är ju då den slutar pumpa

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 22:24:23, 12-12-2015
av Thomas björnebye
Inget fel på slangen , men tänkte ta mig in i ventilen/ tryckreglatorn efter pumpen!

Nån som har en sprängskiss !

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 19:03:49, 13-12-2015
av cekstam
Du kan ju lägga en lampa till blinkersen under panelen eller på annat bra ställe, som fungerar som motstånd för blinkersindikeringen. Eller köpa ett riktigt motstånd på en gång.

-ekstam

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 02:37:16, 22-12-2015
av Thomas björnebye
Det räcker väl inte med att själva instrument lampan som blinkar drar mer ström ??
Det måste väl va själva kretsen ( lamporna fram eller bak ) som behöver dra mer

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 07:32:35, 22-12-2015
av jörgen.ottosson
Ja, det är rätt , det är i kretsen som belastningen ska vara......men blinker spaken sitter ju i hytten och båda kretsarna går ju där i från.

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 01:46:02, 24-12-2015
av cekstam
Ja, det var inkoppling av en extra lampa på kretsen jag menade :)

-ekstam

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 04:01:24, 24-12-2015
av Thomas björnebye
Bilen är nu besiktad !!

Följande fel


Bild
Bild

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 08:27:08, 24-12-2015
av jörgen.ottosson
Det där såg väl inte allt för farligt ut. ( alla punkter, utom halvljus och ev. total retardation, gäller ju bromsar 3:e axeln....mycket möjligt att alla problem beror på kärvning. )

Då det gäller retardationen så är det lite intresant att se hur bromsprotokollet ser ut. ( om det bara är en axel (3:e) som är låg eller om alla bidrar...)

God Jul!

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 07:47:41, 25-12-2015
av Thomas björnebye
Bilprovningen menade att smörjer jag upp å fixar 3e axeln , så borde samtliga punkter bli bra , utom lyset då ..... För dom andra axlarna bromsade bra och tillräckligt

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 09:38:28, 25-12-2015
av jörgen.ottosson
:eat: