Sida 3 av 3

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 12:42:28, 25-12-2015
av Thomas björnebye
Ja , känner mig jävligt nöjd , då jag nästan bara smort upp bilen som stått i 22 år !

Och den går igenom med ett enkelt fel bara :buga:

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 22:44:46, 05-05-2016
av Thomas björnebye
Bild


Ramen är nu blästrad och lackad !

Hytten är uppsvetsad , blästrad och grundad med epoxy ,
Nya skärmar bak är monterade ,
Ny framruta är på plats ,

En hiab 100 inköpt och alla slangar är bytta , gripskopan renoverad och lackad , pall lyften är lackad , bara timmergripen som ska renoveras

Besiktning på onsdag , lägger på andra bakdäck och hoppas att den pulserande bromsen försvinner !

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 22:48:08, 05-05-2016
av esund
:eat: :bira: :thummar:
Lycka till på besiktningen.

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 22:52:00, 05-05-2016
av Thomas björnebye
Jag har haft stora problem med pulserande broms på ena drivhjulet , svarvade trumman , men det va exakt samma värde 3,2 !

Många säger att jag ska prova byta däck ... Ja det kan väl va så enkelt

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 05:45:33, 06-05-2016
av jörgen.ottosson
ja, det kan vara däcken......eller....hur ser anläggningsytan ut mellan nav och trumma? ( om det är skit/rost där så det blir ojämt......så drar du trumman oval när du monterar hjulen.)

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 06:46:44, 06-05-2016
av Thomas björnebye
Ytan är ren å fin , så det Borde inte va nå problem.,

Men kan lossa en gång till och dubbelkolla !

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 08:02:18, 06-05-2016
av jörgen.ottosson
Har du redan kollat och det är bra, så är det väl ingen mening. Det var bara ett förslag på åtgärd..

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 11:05:08, 06-05-2016
av qqq
Kanske mycket jobb, men det kan vara värt att byta plats på vänster resp höger trumma, och se hur resultatet blir.

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 20:28:07, 14-05-2016
av Thomas björnebye
Rev av trummorna och gjorde kliniskt rent ! På med andra däck , bromsprovarens nålar va som gifta med varandra !

Bilen gick igenom utan anmärkning !!!!!!


Monterade på min hiab 100 aw kran , men det finns ingen riktig ork i den alls ,
Tror hydraulpumpen på lastbilen är lite trött ! Det är en sunfab pump av nått slag

Nån som vet vilket tryck hiabkranen ska ha ?

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 13:30:06, 15-05-2016
av jörgen.ottosson
Har du tipp på bilen så kan det ju vara det som är begränsningen för systemtrycket.

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 21:08:37, 15-05-2016
av Hymas 89
Thomas björnebye skrev:Rev av trummorna och gjorde kliniskt rent ! På med andra däck , bromsprovarens nålar va som gifta med varandra !

Bilen gick igenom utan anmärkning !!!!!!


Monterade på min hiab 100 aw kran , men det finns ingen riktig ork i den alls ,
Tror hydraulpumpen på lastbilen är lite trött ! Det är en sunfab pump av nått slag

Nån som vet vilket tryck hiabkranen ska ha ?


Det vanliga vid kranmontage på tippbil är att kranen ofta har högre tryck än tippen. Då får man sätta en kranventil, elektrisk eller en enkel manuell kulventil som sitter efter pumpen. Ena läget går oljan till tippen, andra till kranen. Det måste då sitta en säkerhetsventil mellan pump och kranventil.
På det här viset sätts trycken på respektive utrustning. Tippen har väll ca 175 till 200 bar, och kranen runt 300 skulle jag tro.

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 23:55:20, 15-05-2016
av Thomas björnebye
Frågan är vad min pump ger ,

Ska mäta upp det ,

Det lixom slår i slangarna och ventilpaketet när jag kör vissa funktioner ,

Stora lyftkolven är klenare än nästa kolv vad den nu heter den som viker upp Stickan



Lyfte ca 1000 kg , första grova kolven ville inte alls lyfta den vikten ! Men om jag vippade upp nästa led och kolv så gick det utan problem !

Nån sa invändigt läckage i ventilpaketet ? Kan det va så ? Varför klapprar det i slangarna ?

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 06:08:00, 16-05-2016
av jörgen.ottosson
Thomas björnebye skrev:Frågan är vad min pump ger ,

Ska mäta upp det ,

Det lixom slår i slangarna och ventilpaketet när jag kör vissa funktioner ,

Stora lyftkolven är klenare än nästa kolv vad den nu heter den som viker upp Stickan



Lyfte ca 1000 kg , första grova kolven ville inte alls lyfta den vikten ! Men om jag vippade upp nästa led och kolv så gick det utan problem !

Nån sa invändigt läckage i ventilpaketet ? Kan det va så ? Varför klapprar det i slangarna ?


Pumpen ger tills den sprängs! .....lastbilens ventilpaket har en reduceringsventil, kranen har en reduceringsventil....även vissa funktioner har en egen.

Klappret beror troligen på att du har en reduceringsventil eller konstantventil i (eller vid) kranens ventilpaket ( till stora lyftcylindern), som krånglar

Detta är ett problem där man måste mäta tryck, och justera eller reparera fel. Går inte att skruva och gissa!

Re: Volvo F10. -82

InläggPostat: 06:32:02, 16-05-2016
av Thomas björnebye
Det klapprar vilken funktion på kranen jag än kör tror jag,

Låter som det sker i kranens ventilpaketet ,
Klapprar även utan last i kramen

Ibland blir det olika hastighet på utskjutet ( samma varvtal , full spakrörelse)