Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Någon som har Volvo Snabbe med B36?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

Per Jansson (trådstartaren)

#1 » 21:57:21, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nyfiken på om någon har Volvo Snabbe med B36 bensin V8'an?
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642



LeifAndersson

#2 » 22:40:19, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En B36 står i en lada och lurar bara för det är ett stycke Volvohistoria, men Snabben blev släpvagn när jag aldrig kunnat ta de där "fasthyttarna" till mitt hjärta. Har aldrig förstått hur Volvo tänkte då de höll liv i denna konstruktion så länge! T.o.m Fords D-truckar var ju attraktivare när det begav sig! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#3 » 23:03:31, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket övrigt delades med Ford på dessa skapelser, forddiesel & fordlåda vad jag förstår på den tidiga dieselvarianten, och engelskt hydrovac (tidig variant av lågfriktionsbromsar)

Bror sa att perkinsmotorn har fordanpassad svänghjul & kåpa på grund av att fordlådan ska ha behållits även på den modellen, jag ska spara fram ett sådant kit för ett intressant? bygge med en perkins 6.354, förhoppningsvis då hyfsat smärtfritt monterad mot en fordtransmission.


Sen förstår jag inte riktigt Wiki, som påstår att perkinsmotorn blev betydligt piggare än den tidigare forden, jag håller ju egentligen fordmotorn som betydligt trevligare. Men det var väl fel injusterat & fel motorval från början, det måste det ju varit.. Vid tidpunkten för perkinsmonteringen bör ju ford ha kommit ifatt med effekten.


Har ägt en D-truck (custom cab?) som a-traktor en skrattretande kort period, köpte den efter en mycket trevlig bekantskap med en thames trader a-traktor, jag kan bara konstatera att thames & D-truckarna har mycket lite gemensamt när det kommer till helhetsintrycket. Och det konstiga var att jag upplevde thamesen som betydligt modernare.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#4 » 23:23:15, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

F82 och F83 fick CF 5 växellåda så de övergav Fordprylarna och försökte plocka lite till ur "fasthyttkonceptet" på slutet.
Anpassningen till Fordlådan och Perkinsmotor fick den fördelen att den motorn passade riktigt bra i Ford Major!
Med CF lådan försvann den "härliga" bågformade mastadontväxelspaken som hörde Fordlådan till, och skapelsen fick en normal växelspak placerad ungefär där växelspakar brukar sitta! Men med det så försvann också den lite galna karaktär som de äldre bilarna med den "fantastiska" växelspaken hade! Det var en så galen lösning så det var synd att den försvann, utan den så försvann en del av det lite charmiga vansinne som präglade den bilen! Kvar blev bara vansinne utan charm! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#5 » 23:39:09, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växelspaksarrangemanget försvinner inte ur minnet om man varit nära den konstruktionen..


Fordanpassad perkinsmotor i volvolastbil säger väl lite om denna periods tidvis "charmiga vansinne" :thumme: :mrgreen:



#sorry för lätt off-topic#
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Murre o2

#6 » 14:55:24, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabben med B36 motorn var verkligen snabb olastad. Man han knappt med med del långa växelspaken. Modellerna med Fords dieselmotor var så trötta så det var bedrövligt men bränslesnåla... Smidig bil annars men jag hatade fotvinkeln som blev mot gaspedalen. Gillade föresten aldrig frambyggda lastbilar, avslutade min karriär i lastbilarna i en frambyggd Scania med släp för ASG men den lastbilen gillade jag aldrig. Min favorit var Volvo N 88, plogade mycket snö med sådan, nosbilar är bäst till tuffa plog jobb!
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Tycko Mikiasson

#7 » 22:40:36, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gammal vän till mig plockade ned en Volvo B36 V8 i sin gamla Amazon. Han fick den besiktigad och godkänd. Lite roligt är det med Volvo med Volvo V8. B36 ska vara ganska snarlik Studebakers V8 eller vad säger ni som har mer kunskap än en stackar idiot som jag.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

Murre o2

#8 » 09:58:18, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

B 36 motorn var ju avsedd för projekt Philip, en volvomodell för Amerikanska marknaden. Projektet stoppades dock så motorn hamnade i en lastbil istället... Där var den inte direkt optimal, drack bensin i stora mängder och gick vad jag minns från åkeriets enda exemplar sällan på alla 8. Så stoppa in motorn i en Amazon eller P1800 är inte helt fel, Volvo kom nog fram till att den var för törstig för att det skulle vara någon ide att göra det själva. Stoppa in en traktormotor i lastbilen var å andra sidan en nödlösning/panikåtgärd, blev bränslesnåla så det räckte men man fick inte ha bråttom. Åkeriet hade nog en 3-4 kranbilar av Trygge modellen.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#9 » 10:04:28, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått intrycket att B36-motorn i sig är en bra konstruktion, orsaken till den höga bensinförbrukningen skulle snarare ha varit att den fick en olämplig förgasare och att man inte lade ner tillräckligt med tid på att prova ut lämpliga tändförställningskurvor mm.
Den användes väl också som marinmotor under Volvo Pentas flagg?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#10 » 13:26:45, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, motorn anpassades nog till sitt lastbilsjobb och hade säkert blivit piggare och snålare i personbils upplaga. Jag jobbade som justerare på Volvo lastvagnar på den tiden så jag hade inte insyn i personbils utvecklingen. Volvo Penta använde de flesta Volvo motorerna typerna till båtar och pumpar och kraftaggregat men de hade sin egenutvecklad version för sina ändamål .
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se