Hur mycket övrigt delades med Ford på dessa skapelser, forddiesel & fordlåda vad jag förstår på den tidiga dieselvarianten, och engelskt hydrovac (tidig variant av lågfriktionsbromsar)
Bror sa att perkinsmotorn har fordanpassad
svänghjul &
kåpa på grund av att fordlådan ska ha behållits även på den modellen, jag ska spara fram ett sådant kit för ett intressant? bygge med en perkins 6.354, förhoppningsvis då hyfsat smärtfritt monterad mot en fordtransmission.
Sen förstår jag inte riktigt Wiki, som påstår att perkinsmotorn blev betydligt piggare än den tidigare forden, jag håller ju egentligen fordmotorn som betydligt trevligare. Men det var väl fel injusterat & fel motorval från början, det måste det ju varit.. Vid tidpunkten för perkinsmonteringen bör ju ford ha kommit ifatt med effekten.
Har ägt en D-truck (custom
cab?) som a-traktor en skrattretande kort period, köpte den efter en mycket trevlig bekantskap med en thames trader a-traktor, jag kan bara konstatera att thames & D-truckarna har mycket lite gemensamt när det kommer till helhetsintrycket. Och det konstiga var att jag upplevde thamesen som betydligt modernare.