Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Fylla ACn i Volvo F10 -82

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera Volvo-veteraner här

Thomas björnebye (trådstartaren)

#1 » 22:28:34, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker nån som kan fylla ACn eller vet hur många gram F10an rymmer
Thomas björnebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:11, 11-01-2011
Maskintyp: Ej angivet



cekstam

#2 » 09:01:58, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör stå på en liten klisterlapp eller plåt i närheten av kompressorn under huven. Går bra att fylla själv med t.ex. Gasol. Finns en bra tråd om det här någonstans. Billigast blir det om du själv kan kolla hurvida systemet fortfarande är tätt genom t.ex. en vakumsugning. Jag körde gasol i en av mina gamla bilar och det fungerade alldeles utmärkt, dock behöver man kolla upp gasolens sammansättning så att den har "rätt" sammansättning. Biltemas campinggasol ligger rätt nära med rätt hantering.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

Norpan

#3 » 10:12:59, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk bara på att propan och butan är mycket lättare än R12, som den bör ha varit fylld med.
Så får du fram att det ska i t.ex.1500gram R12 så blir det runt hälften som gasol, så kanske 700g.
Ofta sitter det ett synglas på eller vid torkfiltret eller på ingången till expansionsventilen, fyll tills det blir klart inom 30-40 sek efter kompressorn startat och full fart på kupéfläkten.
Eller om du har mätgrejor, 5-6 grader underkylning brukar vara lagom med full fart på kupéfläkten och driftvarvtal på motorn.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Thomas björnebye (trådstartaren)

#4 » 16:09:28, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mekar ni ihop nån adapter för att fylla gasol ? Vart tar ni delarna från ?
Thomas björnebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:11, 11-01-2011
Maskintyp: Ej angivet

Thomas björnebye (trådstartaren)

#5 » 16:10:04, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ju va nån olja i åxå ?
Thomas björnebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:11, 11-01-2011
Maskintyp: Ej angivet

Norpan

#6 » 16:30:52, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte ren propan som det är i gasol, det behöver vara blandat med butan och/eller isobutan för att få ned trycken till passande nivåer.
Här är lite att läsa:
http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds.html
Och det blir nog lite hemmafix med adaptrar och liknande.

Vad gäller oljan så beror det på vad det var för gas original, var det R12 är det mineralolja i den tar inte upp vatten, eller iallafall väldigt lite.
Var det R134a är det PAG olja i, den är väldigt hygroskopisk och har systemet varit tomt/öppet länge behöver det nog sköljas ur och ha i ny PAG olja.
Eventuellt har kompressorn rostat invändigt om det är PAG i den så känn om den går att dra runt till att börja med.

Gasol, kolväteblandningar, brännbara kylmedier (HC), fungerar med båda oljetyperna.
Vet inte var man kan hitta lämplig mineralolja, PAG går att köpa hos t.ex. MECA men den är inte billig.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Thomas björnebye (trådstartaren)

#7 » 21:02:47, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste R12 i manualen , man vet ju inte hur mkt olja det är i eller ska va i
Thomas björnebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:11, 11-01-2011
Maskintyp: Ej angivet

Norpan

#8 » 21:50:51, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får börja med att trycka upp den till 8-10 bar med kvävgas eller argon, inte tryckluft, och se om den behåller trycket några timmar, gör den det är den hyfsat tät och oljan är antagligen kvar i systemet.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Gösta Karlsson

#9 » 22:01:42, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart finns du?
Jag fyller AC-anläggningar med en produkt som heter Duracool, du kan köpa gör det själv paket där.
http://shop.duracoolscandinavia.com/duracool-produkter

Mvh Gösta
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

Thomas björnebye (trådstartaren)

#10 » 23:46:06, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller till i Tierp , Du då ?
Thomas björnebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:11, 11-01-2011
Maskintyp: Ej angivet

Thomas björnebye (trådstartaren)

#11 » 22:30:16, 12-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns lite tryck kvar i systemet,

Prova fulla med biltemas gas , men man får ju inte över vätskan så att säga , eller hur funkar det ? Fick i typ 2 bar , sen är det får jag inte över mer , fast det är flytande kvar i tuben?
Thomas björnebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:11, 11-01-2011
Maskintyp: Ej angivet

Thomas björnebye (trådstartaren)

#12 » 22:30:57, 12-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvångsköra kompressorn går , så den snurrar iaf
Thomas björnebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:11, 11-01-2011
Maskintyp: Ej angivet

mathiast

#13 » 06:14:25, 13-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ansluter på lågtryckssidan och sedan suger kompressorn in gasen

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Thomas björnebye (trådstartaren)

#14 » 06:20:46, 14-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns bara en anslutning , på själva cylindern med glaset , vad den nu heter , står still i skallen så här på morgonen ....

Fyllde igår , bygla tryckvakten , kompressorn går en stund sen bryter den , startar igen osv ,

Känns som att den jobbar som den ska ? Men sätter jag tillbaka tryckvakten så går den inte ... Kan va så att tryckvakten är paj ...

Det blörjar fukta i glaset efter ca 500gr gasol ,

Svårt å avgöra om det kommer kall luft då det blev väldigt kallt igår kväll när jag höll på

Vad händer om man kör förlänge med byglad kompressor ?
Thomas björnebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:11, 11-01-2011
Maskintyp: Ej angivet

Norpan

#15 » 17:46:19, 14-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den slår till och från ofta låter som en typisk Volvo med för lite gas i.
Vilken sida sitter cylindern med glaset, sug eller tryck?
Tryckledningen går från kompressorn till kondensorn där framme, sitter cylindern efter kondensorn eller sitter den på det tjocka röret som kommer ut ur kupén och går till kompressorn?
Vilken gas är det du tryckt i den, alla gasolblandningar fungerar inte lika bra?
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se