Sida 1 av 2

Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 22:28:34, 10-06-2016
av Thomas björnebye
Söker nån som kan fylla ACn eller vet hur många gram F10an rymmer

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 09:01:58, 11-06-2016
av cekstam
Det bör stå på en liten klisterlapp eller plåt i närheten av kompressorn under huven. Går bra att fylla själv med t.ex. Gasol. Finns en bra tråd om det här någonstans. Billigast blir det om du själv kan kolla hurvida systemet fortfarande är tätt genom t.ex. en vakumsugning. Jag körde gasol i en av mina gamla bilar och det fungerade alldeles utmärkt, dock behöver man kolla upp gasolens sammansättning så att den har "rätt" sammansättning. Biltemas campinggasol ligger rätt nära med rätt hantering.

-ekstam

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 10:12:59, 11-06-2016
av Norpan
Tänk bara på att propan och butan är mycket lättare än R12, som den bör ha varit fylld med.
Så får du fram att det ska i t.ex.1500gram R12 så blir det runt hälften som gasol, så kanske 700g.
Ofta sitter det ett synglas på eller vid torkfiltret eller på ingången till expansionsventilen, fyll tills det blir klart inom 30-40 sek efter kompressorn startat och full fart på kupéfläkten.
Eller om du har mätgrejor, 5-6 grader underkylning brukar vara lagom med full fart på kupéfläkten och driftvarvtal på motorn.

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 16:09:28, 11-06-2016
av Thomas björnebye
Mekar ni ihop nån adapter för att fylla gasol ? Vart tar ni delarna från ?

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 16:10:04, 11-06-2016
av Thomas björnebye
Ska ju va nån olja i åxå ?

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 16:30:52, 11-06-2016
av Norpan
Inte ren propan som det är i gasol, det behöver vara blandat med butan och/eller isobutan för att få ned trycken till passande nivåer.
Här är lite att läsa:
http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds.html
Och det blir nog lite hemmafix med adaptrar och liknande.

Vad gäller oljan så beror det på vad det var för gas original, var det R12 är det mineralolja i den tar inte upp vatten, eller iallafall väldigt lite.
Var det R134a är det PAG olja i, den är väldigt hygroskopisk och har systemet varit tomt/öppet länge behöver det nog sköljas ur och ha i ny PAG olja.
Eventuellt har kompressorn rostat invändigt om det är PAG i den så känn om den går att dra runt till att börja med.

Gasol, kolväteblandningar, brännbara kylmedier (HC), fungerar med båda oljetyperna.
Vet inte var man kan hitta lämplig mineralolja, PAG går att köpa hos t.ex. MECA men den är inte billig.

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 21:02:47, 11-06-2016
av Thomas björnebye
Läste R12 i manualen , man vet ju inte hur mkt olja det är i eller ska va i

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 21:50:51, 11-06-2016
av Norpan
Du får börja med att trycka upp den till 8-10 bar med kvävgas eller argon, inte tryckluft, och se om den behåller trycket några timmar, gör den det är den hyfsat tät och oljan är antagligen kvar i systemet.

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 22:01:42, 11-06-2016
av Gösta Karlsson
Vart finns du?
Jag fyller AC-anläggningar med en produkt som heter Duracool, du kan köpa gör det själv paket där.
http://shop.duracoolscandinavia.com/duracool-produkter

Mvh Gösta

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 23:46:06, 11-06-2016
av Thomas björnebye
Håller till i Tierp , Du då ?

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 22:30:16, 12-06-2016
av Thomas björnebye
Fanns lite tryck kvar i systemet,

Prova fulla med biltemas gas , men man får ju inte över vätskan så att säga , eller hur funkar det ? Fick i typ 2 bar , sen är det får jag inte över mer , fast det är flytande kvar i tuben?

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 22:30:57, 12-06-2016
av Thomas björnebye
Tvångsköra kompressorn går , så den snurrar iaf

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 06:14:25, 13-06-2016
av mathiast
Du ansluter på lågtryckssidan och sedan suger kompressorn in gasen

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 06:20:46, 14-06-2016
av Thomas björnebye
Finns bara en anslutning , på själva cylindern med glaset , vad den nu heter , står still i skallen så här på morgonen ....

Fyllde igår , bygla tryckvakten , kompressorn går en stund sen bryter den , startar igen osv ,

Känns som att den jobbar som den ska ? Men sätter jag tillbaka tryckvakten så går den inte ... Kan va så att tryckvakten är paj ...

Det blörjar fukta i glaset efter ca 500gr gasol ,

Svårt å avgöra om det kommer kall luft då det blev väldigt kallt igår kväll när jag höll på

Vad händer om man kör förlänge med byglad kompressor ?

Re: Fylla ACn i Volvo F10 -82

InläggPostat: 17:46:19, 14-06-2016
av Norpan
Att den slår till och från ofta låter som en typisk Volvo med för lite gas i.
Vilken sida sitter cylindern med glaset, sug eller tryck?
Tryckledningen går från kompressorn till kondensorn där framme, sitter cylindern efter kondensorn eller sitter den på det tjocka röret som kommer ut ur kupén och går till kompressorn?
Vilken gas är det du tryckt i den, alla gasolblandningar fungerar inte lika bra?