Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilken glykol? Volvo N10-1978 td 100

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera Volvo-veteraner här

QV_

#16 » 14:22:52, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Å andra sidan. Har man ett tätt kylsystem förbrukas syret i kylvätskan så det inte rostar.


Men då borde inte ett fartygsvrak på 4000 meters djup rosta, För dit ner kommer det ju ingen ny luft.....
Fast den kanske beror på att vatten är H2O, så syret finns där sålänge vi har vatten kvar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



bonnen513

#17 » 14:37:40, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

O2 finns löst i vatten men i ett värmesystem där vattnet kommer upp i temperatur närmare kokpunkten frigörs 02 och fälls ut.
H2O syret är så hårt bundet till vätet att det inte hjälper till vid oxidation av järn

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#18 » 21:57:05, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att järnet skulle sluta rosta när syret i vattnet är förbrukat kanske gäller i mycket förenklad teori, och möjligen på ett kemilabb där man kan testa med destillerat vatten och kemiskt rent järn.

I praktiken är ju allt järn och stål man hittar i ett kylsystem mer eller mindre legerat eller förorenat. Det finns alltid med en aning kol, som ju ligger betydligt högre i spänningsserien och alltså är "ädlare" än järn. Från flera procent kol i gjutjärn ner till några tiondels procent i mjukt stål och ännu mindre i t ex austenitiskt rostfritt stål. Man hittar också alltid en del andra metaller - mangan är svårt att undvika helt och hållet, i automatstål finns t ex bly med, i stål där man ställer större hållfasthetskrav kan det finnas med t ex molybden eller vanadium. Föroreningar som t ex svavel, fosfor och kisel går inte att undvika helt och hållet i massproducerat billigt material.
När en metall som t ex järn är legerad med andra material så bildas s k lokalelement som gör att den i närvaro av vatten kommer att korrodera utan att något annat korrosivt finns med.
Ännu värre blir det när t ex olika metaller eller olika legeringar av samma metall sitter ihop med varandra och båda är i kontakt med samma vattenbad (tänk t ex ett gjutjärnsblock med pinnskruvar och frostpluggar av stål med låg kolhalt, eller en motor där både gjutjärns- och aluminiumdelar ingår, kanske också finns någon slangnippel av mässing inskruvad nånstans).

Och det är just att få stopp på den oundvikliga korrosionen, som är ett av de viktigaste syftena med tillsatser i glykol.
Ett annat viktigt syfte är att hindra utfällning av gips, kalk mm som "pannsten".

Om man har stora problem med igensättningar eller korrosion i ett kylsystem så är en mycket vanlig orsak att t ex kylaren, värmekranen eller värmepaketet, som ju alltid ska vara elektriskt isolerade från fordonets jord, ändå har fått jordförbindelse på något sätt. Plåtkant som ligger an, någon som har försökt jorda en elkabel (t ex extra skyddsjord till motorvärmaren) i ett ledigt skruvhål på kylaren, vajerhölje till värmekranen som har skavts sönder så stålspiralen ligger an mot jord, gummimellanlägg under kylaren som har spruckit och ramlat bort med åren etc.

Har man "fristående" saker i kylsystemet som måste vara elektriskt jordade, t ex dieselvärmare eller slangmonterade elektriska motorvärmare, så bör man försöka ansluta dem via så långa och tunna slangar som möjligt, och i så fall får man nog vara mer noga än annars med att byta kylvätska ofta och blanda till den med så rent vatten som möjligt.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#19 » 22:07:19, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:problem med igensättningar eller korrosion i ett kylsystem så är en mycket vanlig orsak att t ex kylaren, värmekranen eller värmepaketet, som ju alltid ska vara elektriskt isolerade från fordonets jord, ändå har fått jordförbindelse på något sätt.


Min tanke när jag återmonterade kylaren i Amazonen var. "seriöst vibrationsskydd" med tanke på alla gummibusningar.
Får kolla att inte kondensorn till A/C träffar kylaren, för den sitter nära!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

InläggDetta inlägg har raderats av raggsockan den 00:48:14, 06-08-2017.

Bengt Erik Eriksson

#21 » 23:33:18, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj! Det har jag aldrig fått lära mig heller. Har också alltid sett det som vibb dämpning. Nu måste jag se över mina traktorer vad gäller detta. Tror farmallen har mycket skruvat i kylaren som jordar..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se