Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilken glykol? Volvo N10-1978 td 100

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera Volvo-veteraner här

grevenwiklund (trådstartaren)

#1 » 12:34:58, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Tänker byta glykolen omgående i min nyinköpta lastbil. Ringde Volvo lastvagnar,men fick ett mycket svävande och ointressant svar. Volvo skriver i sin instruktionsbok Volvos röda. Säger ju inte mycket. Själv är jag vän av OKQ8:as röda longlifeglykol,det är en etylenglykol med extra tillsatt kavitationsskydd,bytesintervall 5år. Kan jag använda denna?
Gud ge mig sinnessro,att acceptera det jag inte kan förändra.Mod att förändra det jag kan,och förstånd att inse skillnaden!
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023



torbjorn_forsman

#2 » 13:05:42, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går säkert utmärkt. Jag brukar använda Q8 propylenglykol i äldre motorer som är konstruerade före longlifeglykolens tid, i synnerhet sådana som man kan misstänka kommer att läcka kylarvätska. Om man ska lämna pölar på marken är det ju bra om de inte är alltför giftiga.

Jag tror för min del att det är viktigare att ha lämpligt vatten att blanda ut glykolen med (rent, inte för hårt, salt eller aggressivt, inte för järnhaltigt) än exakt vilken typ av glykol man använder.
Och så är det ju viktigt att göra en grundlig sköljning av systemet så det inte finns kvar rester av den gamla glykolen, kanske med tillsatser som inte alls är kompatibla med den nya, någonstans. Misstänker man att det finns pannsten eller andra avlagringar i kylsystemet ska man kanske göra en kylarrensning med något surt som är bra på att lösa sådana saker också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

grevenwiklund (trådstartaren)

#3 » 13:14:33, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är då hur järnet reagarera med en etylenglykol? Vill helst använda denna då den kar ett bättre kavitationsskydd
Gud ge mig sinnessro,att acceptera det jag inte kan förändra.Mod att förändra det jag kan,och förstånd att inse skillnaden!
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023

Murre o2

#4 » 13:33:43, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skölj ur ordentligt, spola både fram och baklänges så går det utmärkt att köra med LongLife glykolen. Jag är för min del noga med att använda regnvatten till att blanda då vattenledningsvattnet mitt innehåller kalk och järn. Behöver din kaffebryggare kalkas av ibland så använd inte det vattnet till kylet.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#5 » 13:37:38, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller att skölja ett kylsystem så brukar jag gärna efter sköljningen köra några dagar med bara vatten i kylsystemet och kolla att det inte blir grumligt, innan jag gör den slutliga glykolfyllningen. Men det är ju långt ifrån alltid man har möjlighet att vara så noga.
Ett ställe som brukar vara svårsköljt är värmepaketet, där kan man behöva koppla loss slangarna och spola ur det separat. Samma sak med ev vattenkylda oljekylare.

Ur kemisk synpunkt beter sig etylen- och propylenglykol så gott som exakt lika. Det är tillsatserna som avgör hur glykolen beter sig när det gäller att hindra korrosion, pannsten mm.
När den där motorn konstruerades var det bara etylenglykol som fanns på marknaden som bilkylarvätska, och kemin för glykoltillsatser var ganska grovhuggen och outvecklad jämfört med idag. Så vilken glykol som helst som finns på marknaden nuförtiden är nog på alla sätt bättre än de som fanns när motorn var ny.
Propylenglykol började väl dyka upp omkring 1990, och longlifeglykoler kom under andra halvan av 90-talet. VAG var väl först med att speca longlifeglykol för sina personbilar från 1996 eller 97 års modeller, och ganska snart följde de flesta biltillverkare efter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

grevenwiklund (trådstartaren)

#6 » 17:25:43, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för utförliga svar mina vänner! Longlife och avjoniserat vatten inhandlat på Swedol! Har spolat ur systemet fem gånger nu riktigt! Varmkört och tappat spolvatten! Så nu blir det ett byte av glykolen. Motoroljan blir någon dag med,där blir lagom djupt hål i plånboken. Går 39-40 liter där,konvertern går ju även den på motoroljan i denna bil.
Gud ge mig sinnessro,att acceptera det jag inte kan förändra.Mod att förändra det jag kan,och förstånd att inse skillnaden!
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023

Bengt Erik Eriksson

#7 » 19:55:30, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja. Longlife är väl aggressivt mot koppar som jag lärt mig det. Därför bör man inte ha det i gamla grejor...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

grevenwiklund (trådstartaren)

#8 » 20:54:35, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Nja. Longlife är väl aggressivt mot koppar som jag lärt mig det. Därför bör man inte ha det i gamla grejor...


Läste det jag med på veteranlastbilars forum,dock vet jag inte om jag tror riktigt på detta :huh:
Har i min Fordtraktor 4610 från 88 använt denna glykol i fem sex år nu. Där är ochså koppar och mässing i kylaren och där har då inget hänt. Och nu är ju glykolen bytt.......,..
Gud ge mig sinnessro,att acceptera det jag inte kan förändra.Mod att förändra det jag kan,och förstånd att inse skillnaden!

1 person gillar det här inlägget.
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023

QV_

#9 » 22:19:14, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jag hällde Q8 longlift (rosa) gykol i Amazonen så hade jag ett samtal med Q8 teknikavdelning.

Att deras longlife fungerar i Aluminiummotorer/kylare kan man lista ut själv eftersom den är specad i VAG.
Det var tenlödda mässing/kopparkylare jag var orolig för. Enligt Q8 inget problem med dessa.
Så nu har jag haft denna glykol i Amazonen i 4 år och skall byta nu.

Jag kör alltså Q8 longlife gykol i alla mina vätskekylda fordon/maskiner.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ivar Risslén

#10 » 00:41:50, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig kört med longlife glykol och jag byter aldrig bara om det inte blir läckage. Jag har aldrig haft problem med etylenglykolen. Jag förstår inte riktigt varför man ska byta i tid och otid. Jag har haft samma kylarvätska i en massa år utan att byta. Etylenglykolen är inte miljöovänlig utan bara lite giftig för djur. Den har använts för att söta vin och folket överlevde, det blev bara en liten skandal.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Trondos

#11 » 07:44:08, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har også forstått det slik at etylenglykol brytes lett ned i naturen, eneste problemet er at det går åt en del O2 i den prosessen, slik at om du får et utslipp i et lite vann, så kan fisken dø.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Murre o2

#12 » 08:17:18, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att man måste byta glykolen beror ju på att tillsatserna som hindrar rost och frätning i motor och kylare har begränsad livslängd. Så jag kör alltid mina motorer på LongLife glykol som har tillsatser som inte förbrukas på 3-4 år. Så länge man inte har några läckor på systemet och lämnar förbruka glykol till farligt avfall på återvinnings stationen ser jag inte några större problem med det men har man läckor så slickar gärna djur i sig den söta glykolen och dör då njurarna skadas så man får vara noga. Propylenglyckol är giftfri men har tyvärr sämre värmeöverföringsegenskaper men om man inte pressar motorn kanske det inte spelar någon roll...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bengt Erik Eriksson

#13 » 12:42:44, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan. Har man ett tätt kylsystem förbrukas syret i kylvätskan så det inte rostar. Precis som.i värmesystemet i ett hus. Då behöver man inte efterfylla i tid och otid bör ju inte rost i kylsystemet hwller vara något problem och man kan spara in på glykolbytena.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ivar Risslén

#14 » 13:33:34, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Å andra sidan. Har man ett tätt kylsystem förbrukas syret i kylvätskan så det inte rostar. Precis som.i värmesystemet i ett hus. Då behöver man inte efterfylla i tid och otid bör ju inte rost i kylsystemet hwller vara något problem och man kan spara in på glykolbytena.


Det fick jag också lära mig en gång i forntiden, så jag har fortsatt med att tro på det. Nu är det bara att vänta på en kommentar från 63:an.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

QV_

#15 » 14:15:58, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Å andra sidan. Har man ett tätt kylsystem förbrukas syret i kylvätskan så det inte rostar. Precis som.i värmesystemet i ett hus. Då behöver man inte efterfylla i tid och otid bör ju inte rost i kylsystemet hwller vara något problem och man kan spara in på glykolbytena.


Men går man in på en bilverkstad och frågar vilka bilmärken som har problem med igensatta kylare/värmepaket på grund av uteblivet byte av kylarvästka så kommer man få svar.

Men Scania har problem med att få folk i Afrika att förstå att man skall byta kylarvätska regelbundet.... Men vi har ingen kyla här???

Innan jag började med longfile så tappade jag alltid ur "bottensatsen" ur Amazonen vår och höst.
Min cirkpump i husetsvärmesystem gillar inte avlagringarna. Stannar den vid ett strömavbrott så behöver den ett "hammarslag" för att starta igen. Men rörsystem i huset tenderar att ha grövre hål än en kylare eller värmepaket så jämförelsen haltar lite.

Det här med fordonets bruks och användarnas förtroende för densamma är lite intressant.
De flesta byter olja enligt boken.
En del (mest raceputtar på bana) har förstått vikten av att byta bromsvätska regelbundet. Raceputtar bytter väldigt ofta desutom.
Men när det kommer till kylarvätska då e de inte många kvar som följer instruktionsboken på ett gammalt fordon. Det är bara onödigt, jobbigt och kostsamt samt att det förstör i naturen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se