Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Kentagam O min F 83-34 -71:a

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

Kentagam (trådstartaren)

#1 » 04:11:33, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare gott folk o fä.
Kentagam här: och jag har varit medlem ett tag här, men ej haft tid att bekanta mig än, så jag tänkte försöka ändra lite på det nu och samtidigt lägga ut en förfrågan på lite grejer till min F 83-34 -71:a som jag tänkt bygga om till husbil, en liten lagom stor/liten bil som kan passa till ändamålet (hoppas jag, får väl se hur det blir med det i slutändan).
Jag håller just nu på med att Få ihop alla nya broms detaljer som nya cylindrar, nyrenoverad huvudcylinder, monterat nya koppar rör, modifierat bromsbackarna så dom passar till dom nya cylindrarna för montering och förhoppningsvis får jag en trevlig premiärtur från Malmö till Stockholm som följd....Hmmmm.
Alla bitar börjar falla på plats nu för en premiär tur, men som vanligt dyker det ju alltid upp något när slutet börjar närma sig, och i det här fallet är det inget allvarligt men dock ändå allvarligt eftersom delen jag saknar inte verkar vara lätt att få tag på.
Liten men ack så viktig, Bakom medbringaren på bakaxeln sitter en packboxhållare som i sitt formpressade utförande håller ut packboxen någon centimeter eller 2 från kanten på bakaxelhalsen som då tätar mot oljeläckage mot medbringaren när den monterats, och givetvis har ju hållaren rostat sönder så där pissar oljan ut från axeln.
Därför SÖKER jag nu med ljus och lykta efter detta lilla kit som just nu bromsar o kanske sätter stopp för min premiär tur.
Delarna/kittet består av 1 Hållare (packboxhållare), 1 packbox, och 1 filtring, detta har sålts som ett paket/kit på Volvo då dom fortfarande höll med delar till nämnda bil men ej längre tyvärr.
Så därför efterlyser jag nu dessa prylar, jag har Volvo's detaljnummer/artikelnr/sprängskiss på axel/delar, samt bilder på den sönder-rostade avmonterade hållaren men vet/Kan ej få in det här då jag inte vet hur, men mejlar det gärna vid förfrågan.
Jag söker även lite annat godis till semester holken (när den nu blir färdig?) bl.a insatser eller hela framljus (rektangulära), motorkåpor inne i hytten, 3 drags koppling (50+60 mm kula samt vagnkrok/bygelkoppling), bakgavel lyft som passar, 22.5 tums fälgar, gärna också original domkraft med tillhörande verktyg samt även andra originalverktyg till denna modellen, med detta kommer jag en liten bit på väg till att likna vad jag hoppas på att få ihop till en semester holk. Men mest akut är just nu nämnda packboxhållaren.
Tack till alla som läst och brytt sig om mina problem/bygge.

2 personer gillar det här inlägget.
Kentagam
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:07, 14-04-2017
Ort: Stockholm / Rossön
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: I jobbet blir det både Volvo och Scania av olika modeller och årtal
Privat blir det en Volvo f 83-34 när den är körbar igen, (är under renovering)
Kör bar är den alldeles strax, om jag kan hitta en pressad plåthållare som sitter i halsen på bakaxel´n från kardan sett bakom medbringar´n, i plåten sitter packboxen som tätar runt medbringar´n, den va totalt upp rostad så nu söker jag efter den med tillhörande packbox samt filtring, någon som vet var man kan hitta just den felande länken ???



Scania bonden

#2 » 06:23:51, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att en del transmissionsdelar fr Volvo LV även kunde dyka upp i div Gula maskiner fr Volvo. Visst är detta ett höftskott, men kan va värt att prova kanske ?
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Kentagam (trådstartaren)

#3 » 05:33:47, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Även ett höftskott kan vara guld värt, jag tackar för tipset o skall kolla upp det, det spelar ju ingen roll vart grejerna kommer ifrån bara dom passar.
Tack igen
Mvh Kent
Kentagam
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:07, 14-04-2017
Ort: Stockholm / Rossön
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: I jobbet blir det både Volvo och Scania av olika modeller och årtal
Privat blir det en Volvo f 83-34 när den är körbar igen, (är under renovering)
Kör bar är den alldeles strax, om jag kan hitta en pressad plåthållare som sitter i halsen på bakaxel´n från kardan sett bakom medbringar´n, i plåten sitter packboxen som tätar runt medbringar´n, den va totalt upp rostad så nu söker jag efter den med tillhörande packbox samt filtring, någon som vet var man kan hitta just den felande länken ???


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se