Sida 2 av 3

Re: Manual anger hypoid SAE 90 i styrservo wtf

InläggPostat: 19:43:08, 08-07-2018
av Jac
GL5 innehåller EP-tillsatser som innehåller svavel eller fosfor. Dessa ämnen reagerar med kopparn i mässing och brons och orsakar korrosion, verkar ganska väldokumenterat.
Är det motsvarande för Dexron III? Finner ingenting sådär direkt om att Dexron III skulle vara aggresivt, det verkar mer handla om att få lamellerna att greppa i den eller den automatlådan.

Du kan ju använda hydraulolja om du inte vill ha ATF, det är ju i grunden ett hydrauliksystem.

Re: Manual anger hypoid SAE 90 i styrservo wtf

InläggPostat: 20:55:54, 08-07-2018
av LeifAndersson
Precis nu tröt engagemanget igen! :???:

Re: Transolja i styrservot??

InläggPostat: 21:55:56, 08-07-2018
av D13A
F85 fanns även utan servo och då skulle den fyllas med hypoid olja är det servo monterad ska den fyllas med atf dexron 3 :grin:

Re: Transolja i styrservot??

InläggPostat: 23:42:54, 08-07-2018
av swedenmaded
Täk dom Dexron III blir det ju enkelt, är du säker? Tar MÅNGA timmar att demontera servot på mitt bygge så jag betalar utan att blinka för umnumer ovanliga Type A ATF om minsta tvekan finns...

Re: Transolja i styrservot??

InläggPostat: 23:43:23, 08-07-2018
av swedenmaded
Tål

Re: Transolja i styrservot??

InläggPostat: 07:52:05, 09-07-2018
av torbjorn_forsman
Vad menar du att Dexron III skulle kunna ställa till med för problem?

Re: Manual anger hypoid SAE 90 i styrservo wtf

InläggPostat: 08:09:02, 09-07-2018
av MN
Atf olja med gl5 klassning???

Re: Transolja i styrservot??

InläggPostat: 08:39:32, 09-07-2018
av swedenmaded
Det vet jag inte men då ATFoljor är mkt komplexa så är dom fullproppade med additiver och då en gammal servoapplikation är väldigt basic, känns alla additiverna för att en modern, mycket invecklad automatväxellåda ska funka, helt onödigt. Vad jag förstår så är alla ATF efter Type A och F riskabla om man hr gulmetaller som brons i systemet, men jag vill inte minnas att det fanns några gulmetaller i min styrsnäcka/servo. Pumpen på motorn har jg dock inte koll på så skulle kunna av. Säkert bara bra med en mer avacerad klassning men jag vill vara säker...Som exempel är det förödande att ta en gl5 transolja och hälla i en veterans diff eller växellåda etc då den mycket väl kan ha delar i gulmetall i sig. De aggresiva additiverna äter upp gulmetallerna. Högre gl-klassning=större andel EP-tillsatser

Re: Transolja i styrservot??

InläggPostat: 09:06:35, 09-07-2018
av torbjorn_forsman
Jo, men den "gammaldags" hypoidoljan som fanns innan GL-klassningarnas tid, den som brukar betecknas med ett MIL-standardnummer, den är minst lika aggressiv mot gulmetall som modern GL5 är. Numera finns det hypoidoljor som heter GL4/5 , som har lika bra "hypoidegenskaper" som GL5 men inte angriper gulmetall värre än vad GL4 gör.

De tillsatser som angriper gulmetall är baserade på svavel, vilket ju känns tydligt på lukten hos en GL5-olja. Den lukten förekommer aldrig på några som helst sorters ATF-oljor. Det finns för övrigt ingen anledning att ha några sådana tillsatser i en ATF-olja, eftersom det ändå inte förekommer några hypoidväxlar, snäckväxlar eller andra detaljer som skulle kunna ha nytta av sådana tillsatser, i automatlådor. I de fall då automatlåda och hypoidväxel är hopbyggda i samma hus (t ex framhjulsdrivna personbilar med motorn på längden), så sitter ändå hypoidväxeln i en avskild del av huset och smörjs med ett eget oljebad, vanligtvis då GL5.

En sak som har förstört många växellådor är tryckfel i de oljerekommendationstabeller som på 80- och 90-talet brukade ligga framme på bensinmackar och biltillbehörsfirmor. De rekommendationstabellerna påstod t ex att GL5-olja skulle användas i många manuella växellådor på framhjulsdrivna Peugeot och Citroën med tvärställd motor, växellådor som enligt tillverkaren skulle smörjas med antingen motorolja eller ATF. Det gick åt många synkringar av den anledningen.

Om man skulle ha hällt i GL5 i en växellåda som innehåller delar av gulmetall som kan angripas av tillsatserna, så märks det långt innan någon skada har skett genom att oljan blir grön och grumlig, man brukar kalla det för "alien-snor". Man kan säga att gulmetallen förstör oljan innan oljan förstör gulmetallen.

Re: Transolja i styrservot??

InläggPostat: 13:08:17, 09-07-2018
av magloman
Slog ihop inte mindre än tre(!) trådar som TS skapat om samma sak!

Detta är INTE tillåtet och belönas med en varning.

Tänk på detta gott folk och fortsatt trevlig sommar!

/M

Re: Transolja i styrservot??

InläggPostat: 18:30:01, 09-07-2018
av Michael Meier
Okokok... ska försöka låta bli, tack för påminnelsen.

Re: Transolja i styrservot??

InläggPostat: 22:20:21, 09-07-2018
av nixs
HBTQ olja?

Re: Transolja i styrservot??

InläggPostat: 23:12:46, 09-07-2018
av Michael Meier
:)

Re: Transolja i styrservot??

InläggPostat: 05:36:49, 10-07-2018
av D13A
jobbar dagligen med lastbilar både äldre och nyare och alla både äldre och nyare volvo med servo system använder vi atf dexron 3 i

Re: Transolja i styrservot??

InläggPostat: 05:54:58, 10-07-2018
av D13A
men det är ditt fordon och i slutändan är det helt upp till dig vad du väljer att hälla i för olja hade det varit mitt egna hade jag hällt i atf olja då jag gjort det på otaliga bilar även de av äldre årsmodell med gott resultat . hoppas det löser sig Med vänlig hälsningar en trött mekaniker som nu ska gå o jöbba