Jo, men den "gammaldags" hypoidoljan som fanns innan GL-klassningarnas tid, den som brukar betecknas med ett MIL-standardnummer, den är minst lika aggressiv mot gulmetall som modern GL5 är. Numera finns det hypoidoljor som heter GL4/5 , som har lika bra "hypoidegenskaper" som GL5 men inte angriper gulmetall värre än vad GL4 gör.
De tillsatser som angriper gulmetall är baserade på svavel, vilket ju känns tydligt på lukten hos en GL5-olja. Den lukten förekommer aldrig på några som helst sorters ATF-oljor. Det finns för övrigt ingen anledning att ha några sådana tillsatser i en ATF-olja, eftersom det ändå inte förekommer några hypoidväxlar, snäckväxlar eller andra detaljer som skulle kunna ha nytta av sådana tillsatser, i automatlå
dor. I de fall då automatlåda och hypoidväxel är hopbyggda i samma
hus (t ex framhjulsdrivna personbilar med motorn på längden), så sitter ändå hypoidväxeln i en avskild del av huset och smörjs med ett eget oljebad, vanligtvis då GL5.
En sak som har förstört många växellådor är tryckfel i de oljerekommendationstabeller som på 80- och 90-talet brukade ligga framme på bensinmackar och biltillbehörsfirmor. De rekommendationstabellerna påstod t ex att GL5-olja skulle användas i många manuella växellådor på framhjulsdrivna Peugeot och Citroën med tvärställd motor, växellådor som enligt tillverkaren skulle smörjas med antingen motorolja eller ATF. Det gick åt många synkringar av den anledningen.
Om man skulle ha hällt i GL5 i en
växellåda som innehåller delar av gulmetall som kan angripas av tillsatserna, så märks det långt innan någon skada har skett genom att oljan blir
grön och grumlig, man brukar kalla det för "alien-snor". Man kan säga att gulmetallen förstör oljan innan oljan förstör gulmetallen.