Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Volvo F611 1977 - bakbromsar

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera Volvo-veteraner här

JAPLH (trådstartaren)

#16 » 13:36:13, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering:

Utan att vi gjort något åt felen var farsan idag in och besiktade lastbilen. Även denna gång (såklart) blev det nedslag på bromsarna bak.
Enligt besiktningsmannen tydde felet på att det var luft i systemet eftersom att bromsarna tog bättre om man pumpade några gånger på pedalen.

På förra besiktningen var även hjullagret höger bak glapp, men det var det tydligen inte längre då de inte anmärkte något på det :thumme:
Nästa vecka ska vi testa att lufta bromsarna.

Någon som kan tyda ojämnheten mellan höger/vänster. Hur mycket får det skilja?


Bild
JAPLH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:51, 31-01-2018
Ort: Västernorrland
Sverige



Turbodiesel

#17 » 16:20:00, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju nästan obefintlig broms på bakaxeln, ojämnheten är ok, men den är av mindre betydelse när det knappt bromsar något på färdbromsen. Den sjunker troligen om du får ordning på bromskraften, p-bromsen är ju hyfsat jämn.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JAPLH (trådstartaren)

#18 » 18:15:09, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Du har ju nästan obefintlig broms på bakaxeln, ojämnheten är ok, men den är av mindre betydelse när det knappt bromsar något på färdbromsen. Den sjunker troligen om du får ordning på bromskraften, p-bromsen är ju hyfsat jämn.

Bromskraften blev alltså högre när besiktningsmannen pumpade några ggr. Därav trodde han att problemet beror på luft i systemet.
JAPLH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:51, 31-01-2018
Ort: Västernorrland
Sverige

Murre o2

#19 » 18:24:09, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det måste vara luft som är orsaken...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

JAPLH (trådstartaren)

#20 » 13:56:01, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering:

Igår luftade vi bromsarna. Gjorde detta genom att starta motorn för att fylla lufttankarna. Stängde därefter av motorn, höll bromspedalen nedtryckt och öppnade luftskruven (skruvarna).
Upprepade detta gång på gång. Det som kom ut ur luftskruvarna de första 20-30 "luftningarna" var någon slags blandning mellan svart olja, luft och troligtvis vatten. Efter någon halvtimmes jobb rann ny ren olja ut :thumme:

Håller nu tummarna att detta räcker för ombesiktningen nästa vecka.

1 person gillar det här inlägget.
JAPLH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:51, 31-01-2018
Ort: Västernorrland
Sverige

Orsa

#21 » 14:25:21, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde kronans 611:a 1984. Den bilen utan last på vintern och man fick bromsa barfota med ett sprucket löskokt ägg emellan. Naturligtvis skruvade miloverkstan på bilarna men man var ju nyfiken varför det var som det var. Det jag tog med mej var tryckluftsbroms/assist fram till servot och oljekretsar till axlarna. Luften fjädrar och oljan är stum. Det fanns förstås säkert en lastkänningsventil någonstanns förstår man nu när det står så i tråden. Men 611:a på is i Kristinehamn med lite last var i princip en färd med digitalbromsar. Av/på.
Minnena kom över mej och hoppas du får till det och att det finns justermöjligheter och/eller att det "sliter in sej" jämfört den jag körde emellanåt.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Orsa

#22 » 14:30:09, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag minns var det original med tvåhjulsbroms utan last. Frambromsarna nöp direkt och var lynniga. Med last (om det är lastkänningsventil) var bromsar/last och bil mer balanserade och det var roligare. Kolla ev bromskraftfördelare om det står rätt till där. Tips utan detaljkunsklaper
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

JAPLH (trådstartaren)

#23 » 14:48:32, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Vad jag minns var det original med tvåhjulsbroms utan last. Frambromsarna nöp direkt och var lynniga. Med last (om det är lastkänningsventil) var bromsar/last och bil mer balanserade och det var roligare. Kolla ev bromskraftfördelare om det står rätt till där. Tips utan detaljkunsklaper

Testar att besikta nu. Är deet inte bra blir nästa steg att börja titta på detta.
JAPLH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:51, 31-01-2018
Ort: Västernorrland
Sverige

JAPLH (trådstartaren)

#24 » 09:59:12, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering:

Lastbilen godkändes vid ombesiktningen. Felet var alltså luft i systemet :thummar:

7 personer gillar det här inlägget.
JAPLH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:51, 31-01-2018
Ort: Västernorrland
Sverige

Mikael.ekelund

#25 » 14:59:51, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, nu är jag ägare till nämda F611 och har problem med besiktningen med ojämn bromsverkan bak. förra året efter att bilen stått still en vinter så var bromsverkan bak obefintlig och efter luftning gick den igenom. samma visa i år, i princip 0 bromsverkan bak så jag tänkte att jag luftar väl igen så är saken biff. så var inte fallet denna gång ?!? svag på höger så jag har luftat igen och jämför svartsträcken på landsvägen vid tvärnint, ca en meter kortare på höger (svårt att uppskatta när jag av logiska skäl inte har en egen bromsprovare för lastbilar) Ny besiktning kostar 1800 SEK så jag vill vara så säker som det går innan jag åker in igen. hittade någon justering men tycker inte att det blir så stor skillnad när jag snurrar hjulet. så nu till min fråga i forumet. vet någon om hur justeringen fungerar? vill inte riva isär allt ännu. jag har inte grottat något i lastavkännarventilen ännu dock. även knepigt att den är bromslös varje år. tacksam för alla idéer
Mikael.ekelund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:37, 15-10-2014
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: PelJob EB 406

Stefan1972

#26 » 08:04:09, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppenbarligen ÄR det dåliga bromsar på den och det lär inte fixa sig genom att lufta eller bara klia sig i huvudet. Alla slags bromsar kräver service så steg ett är nog att riva allting och åtgärda det som behövs. Det finns ju flera olika bromssystem på dessa så mycket hänger ju på det också. Är det enbart hydrauliskt så sitter det väl en lastkännare som kanske är tät ? Hjulcylindrarna kanske sitter stumt osv osv.....
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#27 » 10:28:41, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju en del VHB för F4 och/eller F6-serien i Downloads, börja med att kolla där efter information! Ett felsökningstips är att koppla in manometrar vid luftnipplarna på hjulcylindrarna för att se vad det egentligen blir för tryck i respektive bromskrets vid bromsning.

Så vitt jag vet är bromskretsarna axelvis uppdelade, om så är fallet, så kan ju ett hydraulik- eller lastkännarfel INTE orsaka ojämn bromsverkan, eftersom ett sådant fel måste påverka båda bromsarna på samma axel på samma sätt.
Med tanke på bilens ålder är det högst sannolikt att det behövs en grundlig översyn av det mesta i bromssystemet - det är säkert mer eller mindre kärvande hjulcylindrar, dåliga kolvtätningar, igensvällda bromsslangar mm lite varstans.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikael.ekelund

#28 » 12:53:44, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar, och bilen har naturligtvis en krets till frambromsar och en till bakbromsarna att något kärvar på höger bak är nog uppenbart, kan vara bromscylindern men det skulle vara bra att få tag på en skiss på hur justeringen ser ut så jag ska kolla på volvo om de har nått gammalt i sina system. jag köpte en packbox för utgående på lådan som jag bytte förra året och den kunde de leverera så man vet aldrig. att riva skiten är väl inget problem bara man får tag på delar som ev är paj. inte kul att göra backjobb åt sig själv
Mikael.ekelund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:37, 15-10-2014
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: PelJob EB 406

Stefan1972

#29 » 13:08:54, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag vet så finns typ ingenting att köpa till dessa i bromsväg. Cylindrar och repsatser går att snoka fram surplus men man ska nog inte räkna med nån backup från volvo. Det handlar ju om att riva isär och se vad som skett oavsett.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Mikael.ekelund

#30 » 14:09:43, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det naturligtvis. Tack
Mikael.ekelund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:37, 15-10-2014
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: PelJob EB 406


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se