Sida 1 av 2

Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 07:37:21, 16-08-2018
av JAPLH
Hej!

Farsan har köpt en Volvo F611 som ska användas för att flytta vår minigrävare. Bilen besiktades för ett år sedan med 4 st tvåor som aldrig åtgärdades:

- Bromskraftfördelning andra axeln för låg.
- Hjullager höger bak glappt.

Någon som har någon idé om varför bromskraften bak kan vara för låg? Finns det några kända problem eller kan det vara så att något rör eller slang har satt igen?

Hur ser hjullagret ut? Är det bultat?

Slutligen, hur luftar man bromsar på en lastbil? Gör man det på samma sätt som på en äldre personbil?


Bild

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 07:58:50, 16-08-2018
av magirus
Tror att det finns några trådar om dessa bromsar :klia:
Gör ett sök :skriva2:

Lycka till :shake_hands:

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 08:34:17, 16-08-2018
av JAPLH
magirus skrev:Tror att det finns några trådar om dessa bromsar :klia:
Gör ett sök :skriva2:

Lycka till :shake_hands:

:thummar: Jag har läst det som finns, men inte hittat svar på mina frågor.

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 08:38:26, 16-08-2018
av magirus
OK :thummar:

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 12:39:13, 16-08-2018
av Stridis2
Nu har jag inte skruvat mycket på lastbilar, så ta detta för vad det är.
Har inte bilen tryckluftbromsar? I så fall så ska det vara luft i bromsarna... :mrgreen:
Om det är tryckluftsbromsar så sitter det troligen en ventil som styr bromskraftsfördelningen. Kolla över bakaxeln vid vänster rambalk på insidan. Det ska gå en wire ner till axeln så att ju längre ner flaket är mot axeln (vilket betyder större last vilket gör att man kan bromsa mer) desto större bromskraft går till bakaxeln. Det är nog där jag hade börjat leta fel om jag skulle dragit i det hela.
Lycka till, och glöm inte rapportera hur ni löser problemen. Alltid intressant att läsa, och det kanske hjälper någon annan framöver som har samma problem. :driver:

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 13:24:54, 16-08-2018
av LeifAndersson
Den har oljebromsar men för den skull finns det en bromskraftsfördelare ovanför bakaxeln som ska känna av lasten på bilen, ofta är det den som strular när bromskraftfördelningen blir fel. Du luftar som på en personbil ungefär. Egentligen ska man trycksätta oljebehållaren och trycka bromsolja på det viset genom systemet, men då måste man ha bra koll på hur det ska gå till. Men lufta på "vanligt sätt" funkar i regel om man har gott om tid.

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 22:11:40, 16-08-2018
av JAPLH
LeifAndersson skrev:Den har oljebromsar men för den skull finns det en bromskraftsfördelare ovanför bakaxeln som ska känna av lasten på bilen, ofta är det den som strular när bromskraftfördelningen blir fel. Du luftar som på en personbil ungefär. Egentligen ska man trycksätta oljebehållaren och trycka bromsolja på det viset genom systemet, men då måste man ha bra koll på hur det ska gå till. Men lufta på "vanligt sätt" funkar i regel om man har gott om tid.

Okej då ska jag kolla bromskraftfördelaren.
Med att lufta på vanligt sätt menar du då att pumpa på pedalen för att bygga tryck och sedan öppna luftnipplarna?

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 22:13:55, 16-08-2018
av JAPLH
Stridis2 skrev:Nu har jag inte skruvat mycket på lastbilar, så ta detta för vad det är.
Har inte bilen tryckluftbromsar? I så fall så ska det vara luft i bromsarna... :mrgreen:
Om det är tryckluftsbromsar så sitter det troligen en ventil som styr bromskraftsfördelningen. Kolla över bakaxeln vid vänster rambalk på insidan. Det ska gå en wire ner till axeln så att ju längre ner flaket är mot axeln (vilket betyder större last vilket gör att man kan bromsa mer) desto större bromskraft går till bakaxeln. Det är nog där jag hade börjat leta fel om jag skulle dragit i det hela.
Lycka till, och glöm inte rapportera hur ni löser problemen. Alltid intressant att läsa, och det kanske hjälper någon annan framöver som har samma problem. :driver:

Precis som Leif skriver är det oljebromsar, men det finns även luft.
Återkommmer med rapport :thummar:

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 22:31:06, 16-08-2018
av torbjorn_forsman
Man kan uttrycka det som att bilen har hydrauliska bromsar med tryckluftservo. Det finns ett tryckluftsystem med kompressor, avlastningsventil och tank precis som på en lastbil med rena tryckluftbromsar. Bromspedalen påverkar en bromsventil för tryckluft, och tryckluften manövrerar i sin tur två hydrauliska huvudcylindrar, en för vardera bromskretsen, och bromsvätskan därifrån påverkar hjulcylindrar som på vilken personbil som helst.
Systemet bör finnas beskrivet i bilens instruktionsbok (finns under Downloads på detta forum).

Edit:
Kan förresten nämna ett intressant fel jag hade på en lastkännande bromsreduceringsventil en gång. Den satt på en bil med korsvis uppdelade bromskretsar, så det var en dubbel ventil för att kunna reglera trycket till vardera bakbromsen för sig. Bilen hade blivit underkänd för ojämn bromsverkan bak, trots att allt var som nytt i bägge bakbromsarna. Den mekaniska handbromsen tog perfekt jämnt. Det visade sig att ventilen hade en hävarm av pressad plåt, lagrad i ena änden, nära denna ände tryckte hävarmen på de båda ventilsliderna och i andra änden var en fjäder fasthakad vars andra ände satt fast i bakaxeln på något sätt. Den där hävarmen hade blivit mjuk och kexig pga rost, så det var bara den ena sliden som påverkades som den skulle. Armen gav efter vid den andra sliden.

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 08:15:18, 17-08-2018
av LeifAndersson
Du pumpar inte på pedalen utan nöjer dig med att någon trycker ned den med luft i tankarna och du öppnar luftskruven och stänger innan pedalen släpps upp igen. Sedan är det bara att upprepa tills oljan är fri från luft.Men se till att det är luft i båda kretsar hela tiden.

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 09:02:12, 17-08-2018
av torbjorn_forsman
LeifAndersson skrev:Men se till att det är luft i båda kretsar hela tiden.


Eller snarare: Olja i båda kretsar hela tiden?

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 09:17:21, 17-08-2018
av magirus
Njae, tro int "snarare" utan "också" :klia:
För att lufta bägge kretsarna krävs väl att bägge luftkretsarna har luft hela tiden, MEN, man må också se till att bromsvätskeburk(arna) också har vätska hela tiden... bli mycke att hålla reda på :vissla:

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 09:23:05, 17-08-2018
av LeifAndersson
Det är ju självklart, men är du utan luft kan du trycka på pedalen hur mycket som helst utan att något händer, men allt känns som vanligt. Det är mycket små lufttankar på de bilarna så i praktiken behöver man ha motorn i gång hela tiden om man inte har koll på luften och startar och fyller på luft regelbundet. Och det är inte speciellt kul att ligga under och manövrera bakre luftskruvarna med motorn i gång, och dessutom blir det svårt att kommunicera med den som manövrerar bromspedalen!

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 16:22:19, 17-08-2018
av bmrobban
Man kan väl koppla en kompressor till systemet så slipper man ha motorn igång?
Men det är väl kanske lättast att skaffa en bromsluftare.

Re: Volvo F611 1977 - bakbromsar

InläggPostat: 11:54:08, 19-08-2018
av JAPLH
Tack för tipsen! Återkommer med rapport inom kort.