Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Volvo F611 1977 - bakbromsar

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera Volvo-veteraner här

JAPLH (trådstartaren)

#1 » 07:37:21, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Farsan har köpt en Volvo F611 som ska användas för att flytta vår minigrävare. Bilen besiktades för ett år sedan med 4 st tvåor som aldrig åtgärdades:

- Bromskraftfördelning andra axeln för låg.
- Hjullager höger bak glappt.

Någon som har någon idé om varför bromskraften bak kan vara för låg? Finns det några kända problem eller kan det vara så att något rör eller slang har satt igen?

Hur ser hjullagret ut? Är det bultat?

Slutligen, hur luftar man bromsar på en lastbil? Gör man det på samma sätt som på en äldre personbil?


Bild
JAPLH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:51, 31-01-2018
Ort: Västernorrland
Sverige



magirus

#2 » 07:58:50, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att det finns några trådar om dessa bromsar :klia:
Gör ett sök :skriva2:

Lycka till :shake_hands:
magirus
 

JAPLH (trådstartaren)

#3 » 08:34:17, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Tror att det finns några trådar om dessa bromsar :klia:
Gör ett sök :skriva2:

Lycka till :shake_hands:

:thummar: Jag har läst det som finns, men inte hittat svar på mina frågor.
JAPLH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:51, 31-01-2018
Ort: Västernorrland
Sverige

magirus

#4 » 08:38:26, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK :thummar:
magirus
 

Stridis2

#5 » 12:39:13, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte skruvat mycket på lastbilar, så ta detta för vad det är.
Har inte bilen tryckluftbromsar? I så fall så ska det vara luft i bromsarna... :mrgreen:
Om det är tryckluftsbromsar så sitter det troligen en ventil som styr bromskraftsfördelningen. Kolla över bakaxeln vid vänster rambalk på insidan. Det ska gå en wire ner till axeln så att ju längre ner flaket är mot axeln (vilket betyder större last vilket gör att man kan bromsa mer) desto större bromskraft går till bakaxeln. Det är nog där jag hade börjat leta fel om jag skulle dragit i det hela.
Lycka till, och glöm inte rapportera hur ni löser problemen. Alltid intressant att läsa, och det kanske hjälper någon annan framöver som har samma problem. :driver:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

LeifAndersson

#6 » 13:24:54, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har oljebromsar men för den skull finns det en bromskraftsfördelare ovanför bakaxeln som ska känna av lasten på bilen, ofta är det den som strular när bromskraftfördelningen blir fel. Du luftar som på en personbil ungefär. Egentligen ska man trycksätta oljebehållaren och trycka bromsolja på det viset genom systemet, men då måste man ha bra koll på hur det ska gå till. Men lufta på "vanligt sätt" funkar i regel om man har gott om tid.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

JAPLH (trådstartaren)

#7 » 22:11:40, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Den har oljebromsar men för den skull finns det en bromskraftsfördelare ovanför bakaxeln som ska känna av lasten på bilen, ofta är det den som strular när bromskraftfördelningen blir fel. Du luftar som på en personbil ungefär. Egentligen ska man trycksätta oljebehållaren och trycka bromsolja på det viset genom systemet, men då måste man ha bra koll på hur det ska gå till. Men lufta på "vanligt sätt" funkar i regel om man har gott om tid.

Okej då ska jag kolla bromskraftfördelaren.
Med att lufta på vanligt sätt menar du då att pumpa på pedalen för att bygga tryck och sedan öppna luftnipplarna?
JAPLH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:51, 31-01-2018
Ort: Västernorrland
Sverige

JAPLH (trådstartaren)

#8 » 22:13:55, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Nu har jag inte skruvat mycket på lastbilar, så ta detta för vad det är.
Har inte bilen tryckluftbromsar? I så fall så ska det vara luft i bromsarna... :mrgreen:
Om det är tryckluftsbromsar så sitter det troligen en ventil som styr bromskraftsfördelningen. Kolla över bakaxeln vid vänster rambalk på insidan. Det ska gå en wire ner till axeln så att ju längre ner flaket är mot axeln (vilket betyder större last vilket gör att man kan bromsa mer) desto större bromskraft går till bakaxeln. Det är nog där jag hade börjat leta fel om jag skulle dragit i det hela.
Lycka till, och glöm inte rapportera hur ni löser problemen. Alltid intressant att läsa, och det kanske hjälper någon annan framöver som har samma problem. :driver:

Precis som Leif skriver är det oljebromsar, men det finns även luft.
Återkommmer med rapport :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
JAPLH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:51, 31-01-2018
Ort: Västernorrland
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 22:31:06, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan uttrycka det som att bilen har hydrauliska bromsar med tryckluftservo. Det finns ett tryckluftsystem med kompressor, avlastningsventil och tank precis som på en lastbil med rena tryckluftbromsar. Bromspedalen påverkar en bromsventil för tryckluft, och tryckluften manövrerar i sin tur två hydrauliska huvudcylindrar, en för vardera bromskretsen, och bromsvätskan därifrån påverkar hjulcylindrar som på vilken personbil som helst.
Systemet bör finnas beskrivet i bilens instruktionsbok (finns under Downloads på detta forum).

Edit:
Kan förresten nämna ett intressant fel jag hade på en lastkännande bromsreduceringsventil en gång. Den satt på en bil med korsvis uppdelade bromskretsar, så det var en dubbel ventil för att kunna reglera trycket till vardera bakbromsen för sig. Bilen hade blivit underkänd för ojämn bromsverkan bak, trots att allt var som nytt i bägge bakbromsarna. Den mekaniska handbromsen tog perfekt jämnt. Det visade sig att ventilen hade en hävarm av pressad plåt, lagrad i ena änden, nära denna ände tryckte hävarmen på de båda ventilsliderna och i andra änden var en fjäder fasthakad vars andra ände satt fast i bakaxeln på något sätt. Den där hävarmen hade blivit mjuk och kexig pga rost, så det var bara den ena sliden som påverkades som den skulle. Armen gav efter vid den andra sliden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson

#10 » 08:15:18, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du pumpar inte på pedalen utan nöjer dig med att någon trycker ned den med luft i tankarna och du öppnar luftskruven och stänger innan pedalen släpps upp igen. Sedan är det bara att upprepa tills oljan är fri från luft.Men se till att det är luft i båda kretsar hela tiden.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#11 » 09:02:12, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Men se till att det är luft i båda kretsar hela tiden.


Eller snarare: Olja i båda kretsar hela tiden?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#12 » 09:17:21, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae, tro int "snarare" utan "också" :klia:
För att lufta bägge kretsarna krävs väl att bägge luftkretsarna har luft hela tiden, MEN, man må också se till att bromsvätskeburk(arna) också har vätska hela tiden... bli mycke att hålla reda på :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

LeifAndersson

#13 » 09:23:05, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju självklart, men är du utan luft kan du trycka på pedalen hur mycket som helst utan att något händer, men allt känns som vanligt. Det är mycket små lufttankar på de bilarna så i praktiken behöver man ha motorn i gång hela tiden om man inte har koll på luften och startar och fyller på luft regelbundet. Och det är inte speciellt kul att ligga under och manövrera bakre luftskruvarna med motorn i gång, och dessutom blir det svårt att kommunicera med den som manövrerar bromspedalen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bmrobban

#14 » 16:22:19, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan väl koppla en kompressor till systemet så slipper man ha motorn igång?
Men det är väl kanske lättast att skaffa en bromsluftare.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

JAPLH (trådstartaren)

#15 » 11:54:08, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen! Återkommer med rapport inom kort.
JAPLH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:51, 31-01-2018
Ort: Västernorrland
Sverige


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se