Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Volvo Starke 6cyl

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

Jashin (trådstartaren)

#1 » 09:15:00, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Någon som vet hur "oljefiltret" på en 6 cyl volvo starke fungerar? Det sitter ett vred eller handtag ovanpå det så kallade oljefiltret... Handtaget verkar sitta fast..
Jashin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:07, 11-08-2018
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL608-89,
Hydromac.
MF 175-71



rospigg

#2 » 09:19:37, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kallas spaltfilter.
Ser ut såhär när du plockat isär det:
Bild
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

MN

#3 » 09:40:51, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från en Deutz. Dänera filterhuset (plug i botten). Du bör kunna lyfta upp hela instsen och tvätta rent den så slipper du vrida sönder ngt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Jashin (trådstartaren)

#4 » 12:01:41, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack för detta fullödiga svar!
Det så kallade filtret ser inte ut exakt så som på dina bilder men det kanske fungerar på samma vis. Uppe på filtret går det upp en lång stång med ett t-vred. Är det meningen att man med jämna mellanrum skall vrida på detta T? eller skall man pumpa? Jag kan skicka bilder senare hur den ser ut. Jag är ny här på Maskinisten och vet inte exakt hur sidan fungerar "heller":)

1 person gillar det här inlägget.
Jashin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:07, 11-08-2018
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL608-89,
Hydromac.
MF 175-71

Stålbåt

#5 » 12:45:47, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en likadan motor med samma filtertyp. Ska kolla ikväll hur det ska användas. Jag har funderat på att byta ut allt mot ett vanligt filter om jag hittar en anslutning sm passar
Stålbåt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:24, 22-08-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: D47b

torbjorn_forsman

#6 » 13:57:40, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, meningen är att man ska vrida på vredet med jämna mellanrum, det bör stå om saken i instruktionsboken. Ibland är det hopkopplat med gasreglaget för att inte riskera att det glöms bort.

Jag tycker inte det finns någon anledning att byta ut spaltfiltret om det går att få ordning på det, sådana har använts långt fram i tiden av en del motortillverkare (ända fram på 90-talet på vissa Yanmar marindieslar).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#7 » 14:48:21, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn: Instämmer i synnerhet om man inte vet om det är full eller delflödesfiltrering på motorn. På min Deutz sätter det ett pappersfilter också.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

magirus

#8 » 15:30:24, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spaltfiltret brukar, som Torbjörn skriver, vara kopplat till gasen, men även till kopplingspedalen.

Ingen anledning alls att byta ut spaltfiltret. Har de på Magirusen (m Deutzmotor) och det gör bra ifrån sej.
Se till att tappa ur geggan i botten i samband med oljebyte.
OM ede börjar läcka vid axeln på toppen kan man byta p-box där.
Annars är det vanliga papperspackningar som du lätt gör själv.

Lycka till! :shake_hands:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Stålbåt

#9 » 22:53:24, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får spaltfiltret sitta kvar. Jag har bara haft båten (och motorn) några veckor, men allt fungerar bra. Hade aldrig hör talas om ett spaltfilter innan.

3 personer gillar det här inlägget.
Stålbåt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:24, 22-08-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: D47b

PO

#10 » 09:05:13, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följande är från instr bok för L465 motorD47 B tryck år 1961.
I smörjoljerenren finns ett spaltfilter och ett pappersfilter. Spaltfiltret är genom ett länksystem förbundet med kopplingspedalen varför rensningen av filtret sker automatiskt när pedalen trampas ner.
Föroreningar som avskiljes av spaltfiltret uppsamlas i filterbehållarens botten där de avtappas genom en propp. Denna avtappning skall ske vid varje rundsmörjning (2500km) varvid även eventuella slitrester som fastnat på magnetproppen avlägsnas.
Efter varje 10000 km skall pappers filtret ersättas med nytt.Skulle det visa sig att oljetrycket går ner under 2kg/cm kan detta bero på att pappersfiltret blivit igensatt. Isåfall skall filtret bytas oavsett hur långt vagnen gått. Spaltfiltret skall demonteras och rengöras i bensin efter varje 40000 km. Denna åtgärd bör helst överlåtas åt verkstad.

5 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Stålbåt

#11 » 21:21:39, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för infon. Nu förstår jag bättre varför det ser ut som det gör vid filtret. Min motor har sitt ursprung i en skördetröska. Där fungerar filtret med kopplingspedelen. Båten har ingen kopplingspedal. Får fixa nåt annat som ger rörelsen åt vippan på filtret. Kanske backslaget.
Stålbåt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:24, 22-08-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: D47b

magirus

#12 » 08:48:12, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hellre gasreglaget, då får du minst ett slag varje gång du startar eller stannar, det senare att föredra :shake_hands:
magirus
 

Stålbåt

#13 » 22:04:45, 09-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, det hänger ihop med backslag och gas på min båt, får klura på hur det ska gå till i praktiken.
Stålbåt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:24, 22-08-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: D47b


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se