Sida 1 av 1

Konstig handpump och oljetråg D47

InläggPostat: 19:47:25, 13-09-2018
av Stålbåt
Bild
Bild

Någon som vet varför oljetråget har luckor? Det är dessutom ett stort tråg tycker jag. Den konstiga vattenpumpen sitter i ett fäste som är maskintillverkat. Könstut!

Re: Konstig handpump och oljetråg D47

InläggPostat: 20:27:39, 13-09-2018
av Turbodiesel
Könlös stut har jag hört talas om, inspektionsluckor på oljetråget var vanligt förr, speciellt i marinutförande.

Pumpen är för att pumpa upp motoroljan från oljepluggen/hålet för den, platsen under motorn för oljebyttor är vanligen begränsat på marinerade motorer.

Re: Konstig handpump och oljetråg D47

InläggPostat: 20:57:49, 13-09-2018
av MF_240
Pumpen heter klaffpump, för den som undrar

Re: Konstig handpump och oljetråg D47

InläggPostat: 21:03:25, 13-09-2018
av Stålbåt
Det verkar vettigt att pumpen är för att tömma oljan vid byte. Skall det sitta ett rör eller slang till tömningspluggen under tråget? Jag har sett att det finns luckor på tråget på marinmotorer, men de luckorna har varit mycket större. Genom dessa små luckor kommer man inte åt mycket

Re: Konstig handpump och oljetråg D47

InläggPostat: 22:01:10, 13-09-2018
av rospigg
En Allweiler klaffpump, ventilen på undersidan väljer du om du ska tömma backslag eller motorolja (om den vore ansluten)
Scanias marinmotorer levererades med sådan pump monterad på motorn,
men då pumparna skakade sönder under tid rekommenderades att pumpen skulle monteras bredvid motorn.
/Rp

Re: Konstig handpump och oljetråg D47

InläggPostat: 22:05:04, 13-09-2018
av Turbodiesel
Luckorna användes väl främst för att kunna städa tråget lite enklare, det blev en hel del slam av gamla tiders oljor & låga motor/oljetemperaturer. En lucka undertill som var ganska vanligt på traktorer är ganska värdelös på en båtmorot.

Re: Konstig handpump och oljetråg D47

InläggPostat: 06:31:46, 14-09-2018
av Stålbåt
Tack, Då är även kranen förklarad. Eftersom det finns en kran får man anta att det skall sitta sitta fasta anslutningar mot tråg och backslag. Efter idogt surfande hittade jag sent i går en servicemanual till D47, D67 och D97 motorer. Där finns en bild där pumpen är med också. Svårt att se hur ledningsdragningen är. Ska försöka förbättra bilden.

Där syns också luckor på oljetrågets babordssida, men de luckorna är så stora att det skall gå att byta vevlager etc via dem.

Re: Konstig handpump och oljetråg D47

InläggPostat: 07:37:16, 14-09-2018
av Scania bonden
Har flyttat åtskilliga sådana pumpar på marinmotorer, fr motorn, brukade gå att sätta nåt fäste i durken, eller på något spant i maskinrummet.

Re: Konstig handpump och oljetråg D47

InläggPostat: 09:23:39, 14-09-2018
av Stålbåt
Fint med nån som vet, då kanske jag ska montera pumpen fritt från motorn. Ansluts pumpen till oljeproppen på tråget med slang? Eller ska man suga ut via påfyllningen eller hålet för oljestickan