Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Volvo L475 Raske funderingar...

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

Mikael Wärnman (trådstartaren)

#1 » 17:59:53, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Farsan å jag har inhandlat en Volvo Raske, (D47) som projekt.
Har några funderingar:

Är det 12v eller 24v elsystem på Rasken? Tror mig ha läst nånstans att Starken hade 2st batterier å 12v elsystem.
Kollade en framlampa och den var 12v. Men den drog dåligt runt med ett lastbilsbatteri (12v) (Kan ju vara dåliga anslutningar)
Startade nog snällt med bogsering.
Men nu har två "förstå-sig-på-are" hävdat att Rasken har 24v elsystem, till skillnad från Starken...
Kan nån ge mig ett svar på detta?

Undrar även var framblinkersen ska sitta original, och av vilken modell? Finns så många olika alt på bilderna på nätet...

Vill gärna få kontakt me nån Raske-ägare ang kommande frågor.

Mikael
Mikael Wärnman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:32, 11-03-2010
Suomi Finland (svenska)



Ivar Risslén

#2 » 18:04:05, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lättast för få veta säkert är att titta på generator och kolla vad det står där. Man vet inte om det är ombyggt de sista 50 åren som den har levat.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Murre o2

#3 » 18:50:50, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka loss en glödlampa och titta om du inte kommer åt att läsa vad som står på startmotorn. Själv minns jag inte vad som var standard. De gamla sidventil motorerna hade bara 6 V, det minns jag för att de var hopplöst känsliga för oxid/dålig kontakt vilket gav både dåligt ljus och dåliga startegenskapar om man inte höll efter el systemet.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#4 » 20:21:14, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina Bosch-kataloger påstår att L475 och L4751 Raske har 12 V-system.

Om det inte är lätt att komma åt att kolla märkningen på vare sig startmotor eller generator, så ta en titt på laddningsregulatorn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#5 » 23:25:53, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Mina Bosch-kataloger påstår att L475 och L4751 Raske har 12 V-system.

Om det inte är lätt att komma åt att kolla märkningen på vare sig startmotor eller generator, så ta en titt på laddningsregulatorn.

Verkar rimligt att de gick från 6V i början på femtiotalet till 12V på nästa generation mellan klass lastbilar. Hade förvånat mig om de gått direkt till 24V på dem...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#6 » 08:55:40, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

6 V förekom ju bara på bensinare, dieslar hade 12 V redan från början. Jag har en känsla av att Scania gick över till 24 V tidigare än vad Volvo gjorde. Ända fram på 80-talet hade ju Volvos F4 och F6-bilar ofta 12 V.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikael Wärnman (trådstartaren)

#7 » 16:36:12, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men Bragen med A6 hade väl nog 12v system?

Saken är den att det inköptes också en fd Svenska Armens Brage som är papperslös för att fungera som donatorbil av hytt, huv och skärmar.
Raskens plåtar e hopplöst upprostade.

Men de e väl inga större skillnader mellan hytt och skärmar, bortsett från Raskens extra luftintag i hö framskärm?
Båda bilarna står nu i vinter-ide i väntan på vår och varmare temperaturer.

En fråga om Bragen ännu:
Den har väl vakuum-assisterade vätske-bromsar? Men den har också kompressor och ett trycklufts-uttag bredvid dragkroken.
Säkerligen detta för att de har varit en militärbil? För bromsning av tyngre släp?
Mikael Wärnman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:32, 11-03-2010
Suomi Finland (svenska)

magirus

#8 » 19:31:57, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket troligt att det är för bromsning av släp.
Kolla bak om där är några bromsuttag.
Ska även gå att hitta en ventil som styrs av ordinarie bromssytem. Det ska isf gå ett bromsrör från ordinarie system till ventilen.
Kompressorn torde väl vara en remdriven Knorr?

Om du gnuggar bort lite skit på generatorn borde där vara instansat delnummer o hur många volt den är avsedd för :thummar:
magirus
 


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se