Kompisen har skaffat veteranlastbil. En N86 med tippflak och kran. Och i början funkade allt, men plötsligt la tippflaket av, och jag ville hjälpa till och felsöka. Prylarna är HIAB och jag får känslan att det är sen den var ny.
Under flaket sitter ett hydraulblock som fjärrkörs av el-pneumatik. Elen funkar och det klickar i el/luftgrunkorna, och tippen gör det den skall om man manuellt petar på de reglage som el/luftgrejen skall manövrera. Och inte helt förvånande så kommer det ingen luft till de två el/luftgrunkorna. Så egentligen är ju felet hittat. Men...
Röret som det inte kommer luft ur är kopplat till en reläventil om det nu är rätt namn. Jag hade en liggande från lite nyare Volvo och den ser ut att passa. Dock kan ju dessa användas på lite olika vis. Ventilen i hans bil är dels kopplad till ett av bromsrören som går bakåt. Sen är det ett rör till som vi inte hann kolla upp. På en av reläventilens anslutningar sitter även en liten rund långsmal pryl som både är kopplad på röret mot tippventilerna men även ett rör framåt som jag minns.
Vet någon hur detta är tänkt att funka? Jag tänkte först att det längsgående röret via T-koppling helt enkelt var luft in till reläventilen, men insåg sen att det röret har ju bara tryck när man bromsar. Och tippen skall ju funka oavsett om man bromsar eller ej vilken den också gjorde innan. Skulle ju iofs kunnat vara röret till P-bromsen, men då skulle ju tippen bara funka med släppt P-broms.
Reläventilen har förresten enbart luftanslutningar. Ingen el där alltså. Rent "luft-relä".
Mitt huvud kommer inte längre och nu har jag lite ågren för att bara testa och se.
Vad tror ni? Jag tittade i några av filerna under Downloads men hittade inget matnyttigt.