En uppföljning.
Navet demonterat (igen), isärtaget, tvättat och granskat. Lagren som sådana kan varken jag eller en mekaniskt utbildad person se minsta fel med, det går inte att se nåt slitage överhuvudtaget (bilen är ju knappt inkörd...). Kardanaxeln till den mest problematiska axeln borttagen, för att eliminera allt utom just rullningsfenomen. Navet monterades ihop med nytt fett och sattes tillbaks. Navet blir varmt efter kort körning och mest verkar det bli varmt i ytterdelen, där drivaxelns fläns är fastskruvad. Bort med hjulet, bromstrumman och drivaxeln igen, men denna gång testade jag en speciell sak: Jag tog bort den yttre navtätningen, som består av en stor
bricka med en ytterkant av gummi, och satte an lagret utan denna bricka, rätt hårt. Det finns inget problem alls med lagret, navets rörelse är helt jämn och det går inte tungt. När jag återmonterade tätningsbrickan noterades att den bromsar navet rätt påtagligt. Tätningsbrickan är låst av ett spår i spindeln, tillsammans med en
tryckbricka och en låsbricka, så att den inte kan rotera. Rörelsen sker mellan navets inneryta och brickans ytterkant (till skillnad från den inre tätningen, som är fast i navet och roterar mot spindeln).
Jag undrar nu, och tar gärna emot kommentarer på detta, om det inte är just rörelsen mellan navet och tätningsbrickan som skapar värmen. Problemet har uppstått helt utan nån känd orsak, under en vintervila. Det enda material i navet som kan åldras är gummit i tätningarna, allt annat är stål (av olika kvaliteter, iofs, men ändå). Gummi kan åldras på olika sätt, spricka och
svälla, bland annat. Dessutom använde jag bensin första gången jag tvättade grejerna inför inspektion - det kanske inte var en bra idé, det borde kanske varit nåt lite snällare.
Teorin är lite långsökt, men mina idéer är slut. Kommentera gärna! Till saken hör att lasten på hjulen är bara c:a 1 ton/hjul, med storleken på hjullagren i åtanke är det ju knappt nånting alls, de borde inte anses jobba i en "svår miljö". Mysteriöst är vad det är...