Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Varma hjulnav

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

rid54 (trådstartaren)

#1 » 17:04:26, 24-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fordon: En TL22 /Stabsterrängbil 935. 2080 mil på mätaren, ingen anledning att tvivla på detta.
Problem: Några av hjulnaven blir varma efter att man kört några km.

Vid en provkörning gjorde jag en "varmgångskontroll" (miljöskadad av järnvägsbranschen) och noterade att några nav var varma (bakaxlarna). Inte "heta", men varmare än jag skulla ha trott var normalt.

Tog av ett av naven som trilskas och kollade lagren. Ingen tillstymmelse till problem, allt var blankt, fint och helt, och fettet var fortfarande "smörjigt", inte förvandlat till beck/motsv. Det är svårt att tänka sig att det skulle bli varmt där.

Jag inser att det kan vara värme från lätt anliggande bromsar, men de är justerade så det känns inte som de släpar märkbart, möjligen att man ska kolla detta igen. Dock skulle det vara värdefullt med synpunkter från nån folk med erfarenhet av hjullager på lite tyngre fordon. Lagren är koniska rullager, ansättbara. Axlarna är helt avlastade.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880



Murre o2

#2 » 17:39:47, 24-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror i första hand på värme från bromsarna.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#3 » 06:46:24, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, bromsarna är allt misstänkta, hur är det med spel i hjullager för att inte skapa friķtionsvärme i onödan?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

rid54 (trådstartaren)

#4 » 07:15:48, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang spel i lagren har jag inte hittat nån specifikation på detta. Ansättbara hjullager av den här typen brukar väl oftast vara justerade så att det inte finns ett direkt spel, men heller ingen förspänning, dvs "tight" men inte "åtdraget", eller hur man nu ska beskriva det. Men jag är beredd att lyssna på andra synpunkter om det.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

kimmen

#5 » 08:58:06, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpper bromsarna efter att du bromsat?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Bygert

#6 » 10:49:54, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att det är sannolikt men har du kollat så det inte är diffen som går varm och sprider värme utåt?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

rid54 (trådstartaren)

#7 » 12:51:40, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips!

Bromsarna är rätt tight justerade, eftersom det väldigt lätt blir för mycket pedalväg annars - det är ett hydrauliskt system som en vanlig personbil. Tanken att de kan ligga an pga för snål justering är rimlig, det måste undersökas lite bättre framöver.

Värmeproblemet finns i båda bakaxlarna, i ett hjul på varje axel. Diffarna har rätt oljenivå och ger inga oljud. Tveksam till att de skulle bägge bli varma.

Är det någon som vet om hjullagren borde sättas an lite hårdare än bara tills spelet inte kan kännas längre? Det är ju lätt gjort att dra åt muttern lite till.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

kimmen

#8 » 14:32:15, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koniska hjullager drar man med fördel med tummen och pekfingret, inte mer.
Kan det vara att dina bromsar inte släpper direkt efter bromsning, utan ligger på en liten stund, sedan släpper dom helt
Du har samma problem på alla axlarna, kanske ev. felet finns i hydraulsystemet
Finns det spel mellan bromspedal och huvudcylinder?

Är 935 efterföljaren av 912?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

rid54 (trådstartaren)

#9 » 14:46:51, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet finns bara i boggin bak, axel 2 vänster och axel 3 höger. Framaxeln inga problem. Finns ingen indikation på att alla bromsar ligger på, men de är som sagt tight justerade, och det kanske blivit för tight här och var. Eller så är det ett par hjulcylindrar som kärvar, vilket är mycket möjligt.

Jag får göra lite mer ingående kontroller av alla bakhjulen. Det jobbiga med det, är att man måste ta ur drivaxeln för varje hjul man vill kolla ordentligt i och med att axlarna har stel gemensam drivning. men det är ju bara att dra på sig handskarna...

935 är stabshyttvarianten av 912, som var tänkt för gods- och personaltransport med ett täckt flak. Minimala skillnader, förutom stabshytten/flaket.

Återkommer när det finns nåt nytt att förtälja! Tack så länge.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

rid54 (trådstartaren)

#10 » 18:37:39, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppföljning.

Navet demonterat (igen), isärtaget, tvättat och granskat. Lagren som sådana kan varken jag eller en mekaniskt utbildad person se minsta fel med, det går inte att se nåt slitage överhuvudtaget (bilen är ju knappt inkörd...). Kardanaxeln till den mest problematiska axeln borttagen, för att eliminera allt utom just rullningsfenomen. Navet monterades ihop med nytt fett och sattes tillbaks. Navet blir varmt efter kort körning och mest verkar det bli varmt i ytterdelen, där drivaxelns fläns är fastskruvad. Bort med hjulet, bromstrumman och drivaxeln igen, men denna gång testade jag en speciell sak: Jag tog bort den yttre navtätningen, som består av en stor bricka med en ytterkant av gummi, och satte an lagret utan denna bricka, rätt hårt. Det finns inget problem alls med lagret, navets rörelse är helt jämn och det går inte tungt. När jag återmonterade tätningsbrickan noterades att den bromsar navet rätt påtagligt. Tätningsbrickan är låst av ett spår i spindeln, tillsammans med en tryckbricka och en låsbricka, så att den inte kan rotera. Rörelsen sker mellan navets inneryta och brickans ytterkant (till skillnad från den inre tätningen, som är fast i navet och roterar mot spindeln).

Jag undrar nu, och tar gärna emot kommentarer på detta, om det inte är just rörelsen mellan navet och tätningsbrickan som skapar värmen. Problemet har uppstått helt utan nån känd orsak, under en vintervila. Det enda material i navet som kan åldras är gummit i tätningarna, allt annat är stål (av olika kvaliteter, iofs, men ändå). Gummi kan åldras på olika sätt, spricka och svälla, bland annat. Dessutom använde jag bensin första gången jag tvättade grejerna inför inspektion - det kanske inte var en bra idé, det borde kanske varit nåt lite snällare.

Teorin är lite långsökt, men mina idéer är slut. Kommentera gärna! Till saken hör att lasten på hjulen är bara c:a 1 ton/hjul, med storleken på hjullagren i åtanke är det ju knappt nånting alls, de borde inte anses jobba i en "svår miljö". Mysteriöst är vad det är...
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

BM425

#11 » 21:08:18, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan mycket väl vara gummitätningen som skapar värmen.

Jag satte manshettätningar på lagerhusen till en vedkap. Det var helt ok förut med torra utslitna filttätningar men med nya tätningar blir hela lagerhuset varmt.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

rid54 (trådstartaren)

#12 » 17:32:50, 18-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ytterligare uppdatering.

Efter åtgärder enligt förra inlägget tog jag helt enkelt en runda på ett par timmar, i för fordonet bekväm fart (45-60 km/h), med kontroller då och då. Det trasslande navet blev varmt efter ett tag, men aldrig "hett", och mot slutet sjönk tempen en del. Teorin om tätningsbrickan kanske inte är helt uppåt väggarna ändå... Jag får kanske leva med att det är såhär. Bilstackarn kanske går för lite, helt enkelt, men med 3-4 liter/mil går veckopengen åt ganska fort...

3 personer gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se