Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

F85 (1976) projekt godkänd besiktning

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera Volvo-veteraner här

Scania bonden

#16 » 19:58:09, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan sammanfattar det hela väl. Värme och lagom mycket våld är vad som behövs.
Jag har också jobbat som tungmek, samt på påbyggnadsverkstad, så håller helt med föregående talare.
Precis som han skrev så är det kraftfulla tryckluftsverktyg som man använder mest av allt IngesollRand eller CP (Chicago Pneumatics)
Köp hellre få och rediga tryckluftsgrejor än billigt och många.
En 3/4" Hylsnyckelsats kan du hitta på många ställen, å sparar du kvittot och har ett 2 meters 1" rör till förlängare och ett gasverk så går det finemang ska du se... Fråga på så ska vi hjälpa till så gott vi kan.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)



johan.eriksson

#17 » 20:11:45, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nålhammare är också bra att ha, min är kanske överkurs, storleken mindre är ganska allround. Favoriten där är Trelawny, jag har en VL303, en VL 203 eller 223 är lagom. Tror det är 19nålar i dom och 28 i min.
Sen är ju tryckluftsdrivna borrmaskiner guld att ha. Elmaskiner känns som leksaker när man provat en riktig.

Bild


Ja det kan låta som att det är mycket man behöver ha, men ska man skruva i stora maskiner är det så.
Att köpa en lastbil eller grävmaskin är inte det dyra, utan det är verktyg och maskiner för att kunna reparera själv som springer iväg.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Scania bonden

#18 » 21:03:43, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag nu tillåts att vara lite dryg så...
När jag jobbade på anrika Chassi och Kaross så hade vi några hejdundrandes borrmaskiner som hade en 1/2" kätting fäst i själva maskinkroppen och ett rätt stöddigt ankare som man hängde fast i ramen, på borrmaskinen va ett handtag på ca 80 cm som man använde som hävarm. Sen va det bara frågan om borret va tillräcklig vasst, alkoPutte lärde mej att vässa borr på pelarslipen, och det sitter i 40 år senare...
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

johan.eriksson

#19 » 21:09:53, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma när jag jobbade på Joab i Lessebo.
Dom borrmaskinerna är grymma, och man fick god träning på att vässa borr.
Har vridet av 18mm borrar i en sådan maskin när det högg, så man får hålla i ordentligt ä.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

MDGrein (trådstartaren)

#20 » 18:31:44, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Cigarettändare kan du glömma, duger till krympslang och matlagning.

Jag misstänkte detta, skönt att få det bekräftat.

johan.eriksson skrev:Jag har arbetat som lastbilsmekaniker och påbyggare i totalt 16år, här kommer några råd...

Scania bonden skrev:Johan sammanfattar det hela väl. Värme och lagom mycket våld är vad som behövs...

johan.eriksson skrev:Ja det kan låta som att det är mycket man behöver ha, men ska man skruva i stora maskiner är det så.
Att köpa en lastbil eller grävmaskin är inte det dyra, utan det är verktyg och maskiner för att kunna reparera själv som springer iväg.

Jag fick en försmak när jag skaffade min lilla kompaktlastare så jag var redan ganska inställd på detta.
Jag har inga som helst problem med det och tycker snarare att en del av charmen med att ta sig in i en ny hobby är alla nya verktyg som dyker upp (Bob och lastbilen är trots allt verktyg inköpta för att underlätta arbete med fastigheten jag kallar verkstad).
Lära sig vad man använder dem till och hur man löser problem i denna nya domän är det jag tycker är roligt (vilket förklarar varför jag har alldeles för många hobbys).

Stor kompressor, diverse luftverktyg och liknande har funnits på min önskelista under lång tid (tillsammans med svarv, fräs och hundra andra grejor).
Lastbilsprojektet ändrar bara prioriteten för när en investering i sådant känns rimlig att göra.
Er input öppnar också mina ögon för saker som jag kanske inte riktigt hade tänkt på som ett vitalt redskap (gassvets/skärbrännare).
Visst har jag sett Andrew Camarata och Matt från Diesel Creek använda dem till god effekt men att de var så vitala hade inte riktigt satt sig.
Eller så var det för att jag har aldrig värmt upp stål innan och har ingen som helst uppfattning om hur mycket värmeenergi det går åt för att få någon nämnbar effekt. Mappgas påstås trots allt brinna med en temperatur strax under 3000 grader och det är väl mer än nog för att smälta i princip alla vanliga legeringar av stål (det känns som att det är sant).
Vad ni har lärt mig är att det är mer till den här ekvationen än temperaturen på lågan och en handhållen mappgasbrännare funkar bra till att bryna kött men inte för att värma muttrar som förmodligen väger ett halvkilo (min obildade gissning är att skillnaden stavas BTU).
Det här är ett betydligt bättre sätt att få reda på detta än att tömma 10 behållare med mappgas utan att få loss muttern.
Tack för det!

Vad gäller verktyg försöker jag följa devisen "buy once cry once" (AvE). Både för att bra verktyg (i varierande grad) kan sänka mängden skicklighet man behöver och för att jag vill kunna lita på att skit fungerar som det är tänkt.
Jag kan inte uttrycka i ord hur mycket enklare det var att svetsa (pinne) med en modern ESAB svets än vad det var med den jag fick av några vänner för de hittade den i ett hus de köpte och hade ingen som helst användning för den. Med hittesvetsen tog det mig ofta många försök att lyckas tända elektroden, med ESAB svetsen är detta inte längre ett problem.
Bra grejor gör arbetet enklare och jag tycker om när saker är enkelt för jag är egentligen ganska lat :)

johan.eriksson skrev:Skulle tro att man med rätt verktyg och teknik plockar bort fästet på max en timme.

Jag har varken rätt verktyg eller teknik, jobbar nästan alltid själv och besitter högst bleksam överkroppsstyrka.
Än så länge har jag nog lagt 4-6 timmar (om man ska räkna med att få loss hjulen och liknande förarbete).
Om jag får loss det på under 20 timmar kommer jag känna mig väldigt nöjd med mig själv ^_^


Tack för all er input och insikt!
Eftersom jag tyvärr inte har oändliga finansiella resurser kommer jag inte kunna omsätta alla era tips och trix i närtid men jag kommer likväl försöka ta projektet vidare genom att tillämpa det jag kan.
Om jag tvingas ge upp på fästet ett tag i väntan på rätt grejor finns det gott om andra saker att ta hand om (på lastbilen, bobcaten och fastigheten jag kallar verkstad) så det är inte som att jag kommer vara sysslolös.
I värsta fall kan jag dessutom alltid lita på att Factorio kommer finnas där för mig att ta all min fritid i anspråk :D


PS
Mölnlycke bilfjäderservice är tämligen säkra på att de kommer kunna lösa nästan alla mina fjäderproblem (inte fjäderhuset). Prisestimat ligger på 5-10 tusen och det är med god marginal under min påhittade smärtgräns så jag är väldans nöjd.
Det lämnar det trasiga fjäderhuset som den osäkraste variabeln i ekvationen och den är inte heller speciellt osäker. I värsta fall går det att bygga ett nytt.

Ser överlag ljust ut för projektet!
Det ska nog gå att få den här mojängen godkänd förr (i år) eller senare (nästa år).
Varför leja ut något som jag kan göra själv på tio gånger så lång tid för dubbla kostnaden och hälften så bra?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MDGrein
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:38, 24-07-2023
Ort: Skaraborg (Skövde/Götene)
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 - 1985
Volvo F85 - 1976

Scania bonden

#21 » 19:11:55, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va det gäller gas skära och bränna så använder jag själv Gasol och oxygen, Gasolen är rätt mycket billigare än Acetylen, funkar utmärkt att skära och värma med.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

johan.eriksson

#22 » 06:43:22, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja gasol/oxygen funkar för värme och skära.
Dock inte till att svetsa tyvärr, därav mitt personliga val med acetylen.
Men man kanske skulle komplettera med slang och regulator för gasol med. :thumme:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

MDGrein (trådstartaren)

#23 » 10:09:40, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Va det gäller gas skära och bränna så använder jag själv Gasol och oxygen, Gasolen är rätt mycket billigare än Acetylen, funkar utmärkt att skära och värma med.

johan.eriksson skrev:Ja gasol/oxygen funkar för värme och skära.
Dock inte till att svetsa tyvärr, därav mitt personliga val med acetylen.
Men man kanske skulle komplettera med slang och regulator för gasol med. :thumme:


Jag har lyckats förstå efter 10 miuter på google att svetsa gjutjärn inte är trivialt.
Varmlödning verkar vara vad man gör för att ha någon typ av chans.
Biten skall vara jämnvarm och sedan slås in i isolering eller dränkas i sand för att sakta kylas av (jag tänker använda isolering).
Mitt nuvarande mål är att kolla runt bland svetsfirmorna här i trakten för att se om någon känner sig trygg med att göra ett försök.

Om ingen vågar ämnar jag försöka själv med motiveringen att delen är redan trasig så det kan inte bli mycket sämre :)

30 sekunder med google verkar säga något om en "reduction zone" som rengör svetsområdet och denna egenskap finns inte hos gasol så det verkar som att acetylen är ett måste för att kunna svetsa och jag misstänker att detsamma gäller för att löda.

Jag har lösa idéer om att använda någon form av gasolbrännare (sans syre) hjälpa till att hålla uppe värmen i delen. En ogräsbrännare känns rimlig för detta ändamål, med brasklappen att den kanske inte går att rikta på ett sätt som gör att jag kan komma åt att löda utan att allvarligt bränna mig (sen kanske det inte är varmt nog, men jag har heller ingen aning om hur varm det skall hållas).
Det är också fullt möjligt att detta är fullständigt onödigt och det räcker att värma delen och sedan håller den sig med energin från lödningsarbetet?
Det tycker jag däremot är i relativt stark kontrast med uttalanden om att delen inte kan svalna ute i fria luften för att då kan det bli dåligt. Den biten av information verkar peka åt att en gjutjärn aktivt måste hållas varmt genom hela arbetet.
Min insikt i ämnet består dock av ~10 minuters läsande av diverse toppresultat på google så det är inte som att jag faktiskt vet något.

Jag skall nog också ta mig tid och se om diverse videos från Adam Booth där han lagar gjutjärnsdelar för att se om jag kan plocka upp saker därifrån.


Om du varit i min situation; hur hade du gjort för att sammanfoga två bitar av gjutjärn som används för att hålla en bladfjäder på plats (bild finns i första inlägget)?
Varför leja ut något som jag kan göra själv på tio gånger så lång tid för dubbla kostnaden och hälften så bra?
Användarvisningsbild
MDGrein
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:38, 24-07-2023
Ort: Skaraborg (Skövde/Götene)
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 - 1985
Volvo F85 - 1976

torbjorn_forsman

#24 » 10:32:56, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är knappast frågan om gjutjärn i det där fjäderfästet, mer troligt att det är gjutstål eller aducergods. Gjutjärn har för dålig draghållfasthet för att en konstruktör skulle välja sådant material på det stället. Och om det är sådant material, blir det ju mycket lättare att svetsa eller hårdlöda.
Ett tips är att inte bara lita till youtubeklipp, läs också på i gamla svenska kompendier och handböcker om gassvetsning och hårdlödning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MDGrein (trådstartaren)

#25 » 15:01:27, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle kunna ringa Volvo och fråga ifall de fortfarande vet vad det är för material. Jag bara utgick från att det var gjutjärn (av någon smak).
Om de inte kan svara; finns det någon typ av test man kan göra för att komma fram till vad det är för material?

Att referera till litteratur är något jag gladeligen skulle göra.
Problemet för någon som mig (med ingen som helst kunskap) är att jag har ingen aning om vilken litteratur som är bra och vad som är skräp.
Jag har knappt tagit mig tillräckligt långt in i den här sfären att jag besitter språket för att effektivt kunna fråga någon som faktiskt vet.

Detta är (i min mening) den mest frustrerande tiden i utforskandet av ett nytt område (men kanske också den mest givande).

Du råkar inte ha några konkreta exempel på litteratur som håller hög kvalité, vars innehåll fortfarande är aktuellt och som enkelt går att få tag i?
Varför leja ut något som jag kan göra själv på tio gånger så lång tid för dubbla kostnaden och hälften så bra?
Användarvisningsbild
MDGrein
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:38, 24-07-2023
Ort: Skaraborg (Skövde/Götene)
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 - 1985
Volvo F85 - 1976

Ivar Risslén

#26 » 15:26:33, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa litteraturen till bilen är nog Volvos original böcker. De brukar finnas att köpa på Tradera. Böckerna avhandlar en del var av bilen t.ex Motor, Växellåda eller Fjädring. https://www.tradera.com/item/343690/585 ... 84-f84-f85
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#27 » 15:29:29, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett enkelt sätt är att göra ett gnistprov - slipa i materialet med bänkslipmaskin eller vinkelslip och bedöm hur gnistorna ser ut. Tror det ska finnas en lathund i någon gammal tråd, annars går det att googla fram.
Jämför gärna med hur det ser ut när du slipar i föremål som säkert är tillverkade av gjutjärn (t ex en gammal spisplatta) respektive stål (kasserade verktyg, gräsklipparkniv etc) med samma maskin.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MDGrein (trådstartaren)

#28 » 13:52:24, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Bästa litteraturen till bilen är nog Volvos original böcker...

Har som hastigast funderat över om jag skulle skaffa mig dessa. Sprängskisser underlättar enormt när man ska ha isär något lite mer invecklat.

torbjorn_forsman skrev:Ett enkelt sätt är att göra ett gnistprov...

Jag gjorde ett gnistprov. Det är kanske lite skillnad på gnistorna. Jag har svårt att säga något definitivt men jag lutar åt att gnistorna är likadana. Vilket skulle betyda att fästet inte är gjutjärn utan snarare någon form av stål?
Jag slängde ihop en video, någon med mer erfarenhet av detta får gärna ta en kik.


Någon har tidigare försökt svetsa fästet och jag tog bilder på hur det ser ut.
Givet det lilla jag känner till om gjutjärn och dess egenskaper när det kommer till svetsande så är min (högst amatörmässiga) observation att materialet verkar ha flutit relativt enkelt och jag ser inga underliga övergångar mellan basmaterial och det som smälts. Jag kan inte heller se några gränser mellan fyllmaterial och gods.
Jag har fått för mig att om det var gjutjärn och en MIG/MAG svets använts (vilket är högst troligt eftersom fästet med stor sannolikhet inte togs loss från ramen) borde jag ha kunnat se indikationer på att fyllmaterialet inte riktigt velat flyta ihop med basmaterialet?
Gjutstål, kanske?

Å andra sidan ringde jag Volvo och även om det rådde osäkerhet hos den jag pratade med (som förvisso är en kvinna som jobbat med dessa lastbilsmodeller) så var svaret gjutjärn.

Jag tog ett helt gäng bilder på brottet och håller tummarna för att någon här kan se något i dem som mina ögon inte förstår.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag tog även lite bilder på processen som till slut fick fästet att lossna. Det tog bara ett par timmar och jag känner mig mer än lite nöjd med mig själv :)
Borrade ur ett säte för dornet och använda svängpressen för att locka ur sprintarna.
Bild
Rena fina hål, jag lyckades missa att borra i godset.
Bild
Insidan av ramen, ni anar inte hur bra detta kändes att se :)
Bild
Eftersom jag inte kunde komma åt att borra i den sista niten fick jag försöka bända loss fästet.
När alla andra nitar var borta gick det relativt lätt.
Bild
När jag först såg detta fick jag lite panik och tänkte att det var fullkomligt sönderrostat men hela baksidan var bara fylld med gammalt fett.
Bild
Även insidan var välsmord, skönt att se. Även om det tog en stund att karva ur.
Bild
Endast niten nere till vänster är kvar i ramen. Jag valde att strunta i att pressa ur den för det var bökigt och det kan framtida Andreas ta hand om.
Bild
Nitarna i fråga.
Bild
Varför leja ut något som jag kan göra själv på tio gånger så lång tid för dubbla kostnaden och hälften så bra?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MDGrein
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:38, 24-07-2023
Ort: Skaraborg (Skövde/Götene)
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 - 1985
Volvo F85 - 1976

atlashjul

#29 » 22:31:26, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va ute å titta i en skrotpall, hitta fjäderfäste till en f86 men det bakre, det har en vinkel under ramen så va inte likt tråkigt nog.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

MDGrein (trådstartaren)

#30 » 22:53:50, 11-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har uppdateringar!

Projektet fortlöpte inte enligt plan mest för att ett verktyg jag beställde blev 3 veckor försenat och dök upp under min sista semestervecka snarare än den första.
Men sånt är det.

Bakaxeln är nu fri från chassiet och båda fjäderpaketen är fria från bakaxeln.
Sen tog semestern slut och även om jag lyckades åstadkomma några småsaker sedan dess har det generellt sett stått still.
Kvällarna blev dessutom fulla med mygg så jag la ner projektet för säsongen.
Jag är på tok för bekväm för att stå ut med snålblåst, duggregn, mygg och mörker. Även om jag säkerligen skulle kunna ta projektet framåt har jag ändå ingen nytta av en besiktad lastbil fören nästa vår och då kan jag inte motivera mig själv att lägga tid på den när jag istället kan ligga i soffan och kolla på youtubes :)

Bilder!

Bild
Bild
På allmän inrådan skaffade jag mig en bättre begagnad gassvets samt en något kraftigare mutterknack.
Mutterknacken blev försenad 3 veckor och jag är något tveksam till att den levererar de påstådda 6000 Netwontsen, det kan dock mycket väl bero på lufttillförsel.
Jag hade den kopplad till en 10 meter lång halvtums-slang, hade nog inte skadat med två.
Den tog dock loss muttrarna så jag är ändå nöjd, knappast verktygets fel att jag inte besitter kapaciteten att nyttja det fullt ut.

Bild
Bild
Snickrade ihop lite utav en kälke åt bakaxeln för att ha någon typ av chans att få ut den och det gick faktiskt ganska bra, hade gått ännu bättre om jag kapat lite vinkel på plankorna vi kan kalla medar. Skall tänka på det nästa gång.

Bild
Sidledes var däremot döfött och lilla Bob hade inte sucken av en chans att lyfta bakaxeln ens lite så...

Bild
Lastbilen fick amputera sin egen bakaxel.
En smula makabert men ibland är det vad som krävs.

Bild
Patienten är redo för operation!

Bild
En påminnelse om skickat på muttrar och krämpor.
Mutterknacken orkade inte lossa dessa utan hjälp av lite värme från gasis.
Däremot lyckades den lossa muttrarna på andra sidan. De hade jag tidigare värmt med mappgasbrännaren samt sprayat med biltemas rostlösare så någon effekt bör den behandlingen ha haft.
Gassvets är dock vida överlägsen. Om än lite läskig.


Bild
Bild
Förutom där infästningen för stolpen där lämmarna låser så verkar träbotten vara i gott skick!
Det är till och med så bra att växligheten flyttade in ganska omgående.

Bild
Provpassning av laglapp. Kommer behöva svetsa uppochner på några ställen, det har jag aldrig gjort så vad skulle kunna gå fel ^_^

Bild
Redo för övervintring, skall bara slänga en presenning över alltihopa (även om det inte är strikt nödvändigt så känns det bättre).


Kanske ger mig på att försöka varmlöda det trasiga fjäderfästet under hösten/vintern men det är lite avhängt på att jag nog borde ha en arbetsbänk som inte är gjord av 100% trä.
Det känns inte som att det är en optimal arbetsyta när man skall varmlöda.
Varför leja ut något som jag kan göra själv på tio gånger så lång tid för dubbla kostnaden och hälften så bra?

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MDGrein
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:38, 24-07-2023
Ort: Skaraborg (Skövde/Götene)
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 - 1985
Volvo F85 - 1976


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se