magloman skrev:Cigarettändare kan du glömma, duger till krympslang och matlagning.
Jag misstänkte detta, skönt att få det bekräftat.
johan.eriksson skrev:Jag har arbetat som lastbilsmekaniker och påbyggare i totalt 16år, här kommer några råd...
Scania bonden skrev:Johan sammanfattar det hela väl.
Värme och lagom mycket våld är vad som behövs...
johan.eriksson skrev:Ja det kan låta som att det är mycket man behöver ha, men ska man skruva i stora maskiner är det så.
Att köpa en
lastbil eller
grävmaskin är inte det dyra, utan det är verktyg och maskiner för att kunna reparera själv som springer iväg.
Jag fick en försmak när jag skaffade min lilla kompaktlastare så jag var redan ganska inställd på detta.
Jag har inga som helst problem med det och tycker snarare att en del av charmen med att ta sig in i en ny hobby är alla nya verktyg som dyker upp (Bob och lastbilen är trots allt verktyg inköpta för att underlätta arbete med fastigheten jag kallar verkstad).
Lära sig vad man använder dem till och hur man löser problem i denna nya domän är det jag tycker är roligt (vilket förklarar varför jag har alldeles för många hobbys).
Stor
kompressor, diverse luftverktyg och liknande har funnits på min önskelista under lång tid (tillsammans med
svarv,
fräs och hundra andra grejor).
Lastbilsprojektet ändrar bara prioriteten för när en investering i sådant känns rimlig att göra.
Er input öppnar också mina ögon för saker som jag kanske inte riktigt hade tänkt på som ett vitalt
redskap (gassvets/skärbrännare).
Visst har jag sett
Andrew Camarata och
Matt från Diesel Creek använda dem till god effekt men att de var så vitala hade inte riktigt satt sig.
Eller så var det för att jag har aldrig värmt upp stål innan och har ingen som helst uppfattning om hur mycket värmeenergi det går åt för att få någon nämnbar effekt. Mappgas påstås trots allt brinna med en
temperatur strax under 3000 grader och det är väl mer än nog för att smälta i princip alla vanliga legeringar av stål (det känns som att det är sant).
Vad ni har lärt mig är att det är mer till den här ekvationen än temperaturen på lågan och en handhållen mappgasbrännare funkar bra till att bryna kött men inte för att värma muttrar som förmodligen väger ett halvkilo (min obildade gissning är att skillnaden stavas BTU).
Det här är ett betydligt bättre sätt att få reda på detta än att tömma 10 behållare med mappgas utan att få loss muttern.
Tack för det!
Vad gäller verktyg försöker jag följa devisen "buy once cry once" (
AvE). Både för att bra verktyg (i varierande grad) kan sänka mängden skicklighet man behöver och för att jag vill kunna lita på att skit fungerar som det är tänkt.
Jag kan inte uttrycka i ord hur mycket enklare det var att svetsa (
pinne) med en modern ESAB svets än vad det var med den jag fick av några vänner för de hittade den i ett
hus de köpte och hade ingen som helst användning för den. Med hittesvetsen tog det mig ofta många försök att lyckas tända elektroden, med ESAB svetsen är detta inte längre ett problem.
Bra grejor gör arbetet enklare och jag tycker om när saker är enkelt för jag är egentligen ganska lat
johan.eriksson skrev:Skulle tro att man med rätt verktyg och teknik plockar bort fästet på max en timme.
Jag har varken rätt verktyg eller teknik, jobbar nästan alltid själv och besitter högst bleksam överkroppsstyrka.
Än så länge har jag nog lagt 4-6 timmar (om man ska räkna med att få loss hjulen och liknande förarbete).
Om jag får loss det på under 20 timmar kommer jag känna mig väldigt nöjd med mig själv ^_^
Tack för all er input och insikt!
Eftersom jag tyvärr inte har oändliga finansiella resurser kommer jag inte kunna omsätta alla era tips och trix i närtid men jag kommer likväl försöka ta projektet vidare genom att tillämpa det jag kan.
Om jag tvingas ge upp på fästet ett tag i väntan på rätt grejor finns det gott om andra saker att ta hand om (på lastbilen, bobcaten och fastigheten jag kallar verkstad) så det är inte som att jag kommer vara sysslolös.
I värsta fall kan jag dessutom alltid lita på att
Factorio kommer finnas där för mig att ta all min fritid i anspråk
PS
Mölnlycke bilfjäderservice är tämligen säkra på att de kommer kunna lösa nästan alla mina fjäderproblem (inte fjäderhuset). Prisestimat ligger på 5-10 tusen och det är med god marginal under min påhittade smärtgräns så jag är väldans nöjd.
Det lämnar det trasiga fjäderhuset som den osäkraste variabeln i ekvationen och den är inte heller speciellt osäker. I värsta fall går det att bygga ett nytt.
Ser överlag ljust ut för projektet!
Det ska nog gå att få den här mojängen godkänd förr (i år) eller senare (nästa år).
Jag har en vag uppfattning om många olika saker.