Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

F85 (1976) projekt godkänd besiktning

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera Volvo-veteraner här

MDGrein (trådstartaren)

#1 » 15:08:33, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej!

Jag blev för ett knappt år sedan lycklig ägare av en käck Volvo F85 med trevägstipp och Hiab kran.
Den har inte varit besiktad på över10 år och när jag tog den till besiktning (för att få reda på vad som är fel) dök det upp några väntade och några oväntade saker.
Dessa oväntade saker har sedan lett till fler oväntade saker.

Förväntade saker
    Drivdäcken är slut.

Oväntade saker
    Rost på flak
    Fjäderbussingarna är kass (främre bak)
    Motorn läcker olja

Oväntade oväntade
    Ett fjäderhus är kass
    Två fjädrerblad har gått av
    En oval fjädersprint

De väntade och oväntade sakerna är i princip inga problem alls att lösa.

Det är mer de oväntade oväntade som orsakar lättare oro.
Jag befinner mig i en situation där jag har en knäckt fjäder (givetvis ett av bladen som går runt bussningen) samt ett trasigt fjäderhus.
Bussningar behöver också bytas och minst en av sprintarna är lite för oval för min smak.

Via Volvo har jag tipsats om Mölnlycke bilfjäderservice som jag har höga förhoppningar om att de skall kunna lösa mina besvär med fjädrar, bussningar samt sprint.

Fjäderhus känner jag kan bli ett större problem.
Kanske går det att laga befintligt.
Om det inte skulle gå är geometrin inte speciellt komplicerad och torde gå att lösa med laserskuren plåt, svetsarbete samt täljande av hål för sprint.

Absolut värsta fall: konvertera till luftfjädring.
Jag må ha kört lastbil i några år men det är också min enda erfarenhet av lastbilar.

Det är här detta forum kommer in i bilden.
1, Vad tror ni om möjligheten att reparera fjäderhuset?
2a, Utöver luftbälg, slang och säkert någon typ av regulator. Hur besvärligt skulle det vara att montera luftfjädring?
2b, Vilka komponenter behöver man?

Här foljer lite bilder på åkedonet och dess åkommor.
Hämtningsdagen
Bild
Kranarbete
Bild
Verkstaden
Bild
Fjäderbussning fastsvetsad i fjäder (som gått av)
Bild
Blåtandsfjäderhus
Bild
Trött bussning
Bild

//Andreas
Senast redigerad av MDGrein 13:27:52, 31-07-2023, redigerad totalt 2 gånger.
Varför leja ut något som jag kan göra själv på tio gånger så lång tid för dubbla kostnaden och hälften så bra?

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MDGrein
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:38, 24-07-2023
Ort: Skaraborg (Skövde/Götene)
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 - 1985
Volvo F85 - 1976



Eje Forsmark

#2 » 20:29:26, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Lite långt :-) men jag har en skrotad/sönderslagen F85 som rullat endast 5000 Mil
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

atlashjul

#3 » 21:59:20, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju transporter som löser detta,, Sen är det ju en annan sak om säljaren kan/vill demontera delarna..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

MDGrein (trådstartaren)

#4 » 11:05:28, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eje Forsmark skrev:Hej
Lite långt :-) men jag har en skrotad/sönderslagen F85 som rullat endast 5000 Mil


Om alla andra alternativ skiter sig kanske nästa års semester får bli en husvagnsresa till Norrbotten :P
Varför leja ut något som jag kan göra själv på tio gånger så lång tid för dubbla kostnaden och hälften så bra?
Användarvisningsbild
MDGrein
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:38, 24-07-2023
Ort: Skaraborg (Skövde/Götene)
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 - 1985
Volvo F85 - 1976

MDGrein (trådstartaren)

#5 » 11:18:02, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare timmar har lagts ner och nuvarande status är att klämmorna runt fjäderpaketen förmodligen kommer vara motstridiga att få loss.
Det är även bekräftat att det trasiga fjäderhuset är motsträvigt att få loss.

Lite naivt trodde jag att bara jag slipat ner huvudena på nitarna så skulle det gå relativt lätt att få av huset.
Jag hade fel.
Nästa handfull timmar skall användas för att helt och hållet borra ur nitarna.
Huset har rört sig lite genom allt mitt slit men det är patetiskt hur lite det rört sig så även om det är långt från smidigt att borra i den positionen kommer det förhoppningsvis kräva mindre arbete.

Det ska bli "kul" att se vad som krävs för att få loss dessa fjäderhållare.
Jag har sedan bilden togs rengjort, värmt och dränkt i rostlösare i väntan på en hylsa som (förhoppningsvis) passar.
Bild

Fjäderhuset som skall av
Bild

Synlig rörelse efter mycket övertalning
Bild

Begynnelsen till urborrade nitar (kommer inte åt att borra ur den längst ner till vänster).
Bild
Varför leja ut något som jag kan göra själv på tio gånger så lång tid för dubbla kostnaden och hälften så bra?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MDGrein
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:38, 24-07-2023
Ort: Skaraborg (Skövde/Götene)
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 - 1985
Volvo F85 - 1976

Murre o2

#6 » 16:02:04, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värma ordentligt och sedan mutter knackare på fjäder krampornas muttrar borde gå fint. Nitarna borde också gå att slå ut om man slipar ned skallen och värmer/glödgar nitresten med gas svets.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

atlashjul

#7 » 19:18:00, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjäderfästet: kan du ju borra med fullstor borr in till ramen eller klyva öronen tvärs över med vinkelslip å slå bort, (normalt använder man skärbrännare enklast för operationen, men alla har ju inte det)
om du ändå ska kassera fästet du behöver ju inte tänka på om det blir skadat så sett. sista biten i ramen är att slå ut med storslägga och lämpligt lång/grov dorn.

Fjäderkramporna/dragbanden kan va lättast å kapa av, lossa en och en "resterande tapp" från axeln. å montera nya,, om du får tag i dom,,. Men kan ju lossa lättare än man tror ibland, Men sällan..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

MDGrein (trådstartaren)

#8 » 16:10:04, 28-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dagsläget har jag tyvärr bara en mappgasbrännare (som jag primärt använder i köket för att bryna kött efter sous vide bad).
Använde den för att värma muttrarna en smula och dränkte dem sedan i rostlösare.
Har beställt en hylsa som skall dyka upp i nästa vecka och då tänkte jag repetera processen fast då också lägga till en mutterknack i ekvationen.
Annars får det bli till att kapa krämporna och sedan trolla fram någon typ av ersättning.

Jag skulle vilja (åtminstone prova att) laga befintligt fjäderhus så jag ser helst att det tar sig loss i befintligt skick.
Om jag väl borrar ur nitarna helt och hållet tycker jag att det borde släppa taget.

Funderar på att investera i Julas lilla gassvets det känns mer och mer som en bra sak att ha i arsenalen.
Någon som vet ifall det är enkelt att koppla in den till större flaskor (om man skulle inse att det är nödvändigt i framtiden)?
Varför leja ut något som jag kan göra själv på tio gånger så lång tid för dubbla kostnaden och hälften så bra?
Användarvisningsbild
MDGrein
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:38, 24-07-2023
Ort: Skaraborg (Skövde/Götene)
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 - 1985
Volvo F85 - 1976

Stefan1972

#9 » 16:18:48, 28-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

borra med typ 10-12 mm borr en bit in så du får ett säte som du kan ha ett dorn i. Sen är det bara klappa till med storslägga. De sitter ju nitade i hålet men stumt är det inte. Det gäller ju bara att få nåt som sitter kvar så man kan klappa på rejält. Det räcker inte med nå halvmesyrer. Gärna typ 30mm stång man svarvar en tapp på som passar i borrningen. Då blir det stumt och nåt rejält att slå på.
Sen ska man ju helt nita det nya också men det kräver ju lite grejer och inte minst gassvets. Vet att man kan skruva med skruv och mutter också men det ska helst vara passningsskruv som är tajt i hålet rakt igenom. Glappar det så kommer det röra sig...........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#10 » 21:55:19, 28-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jula svetsen är behändig för mindre jobb, jag har en, perfekt för löda rör mm där den är lätt att ta med och inte tar plats. För att koppla den till större flaskor, det är inte så enkelt, lönar sig bättre att att skaffa riktiga grejor där, brukar dyka upp på begagnat sidor med friköpta flaskor för rimliga pengar.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

MDGrein (trådstartaren)

#11 » 11:33:34, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:borra med typ 10-12 mm borr en bit in så du får ett säte som du kan ha ett dorn i. Sen är det bara klappa till med storslägga. De sitter ju nitade i hålet men stumt är det inte. Det gäller ju bara att få nåt som sitter kvar så man kan klappa på rejält. Det räcker inte med nå halvmesyrer. Gärna typ 30mm stång man svarvar en tapp på som passar i borrningen. Då blir det stumt och nåt rejält att slå på.
Sen ska man ju helt nita det nya också men det kräver ju lite grejer och inte minst gassvets. Vet att man kan skruva med skruv och mutter också men det ska helst vara passningsskruv som är tajt i hålet rakt igenom. Glappar det så kommer det röra sig...........


Smart att borra till ett säte, det skall jag definitivt prova.
Jag har tyvärr ingen som helst tillgång till svarv. Någon gång hoppas jag kunna prioritera ett sådant inköp men det är nog långt bort.
Vad jag däremot kan göra är att svetsa på en bit smalare rundstång på en större bit och få i princip samma sak. Det är inte som att det måste bli 100% koncentriskt.

Passningsskruv är en ny term för mig men jag förstår poängen.
Jag blir också nyfiken på hur det är på andra sidan. Mitt antagande är att en lagning gjorts då den sidan är bultad istället för nitad.
När det blir till att montera skall jag se till att ersätta nitarna med bult som lämnar minimalt glapp.
Tack för insikten!



Murre o2 skrev:Jula svetsen är behändig för mindre jobb, jag har en, perfekt för löda rör mm där den är lätt att ta med och inte tar plats. För att koppla den till större flaskor, det är inte så enkelt, lönar sig bättre att att skaffa riktiga grejor där, brukar dyka upp på begagnat sidor med friköpta flaskor för rimliga pengar.


Jag får se till att hålla lite utkik på diverse begagnat-marknader helt enkelt.
Varför leja ut något som jag kan göra själv på tio gånger så lång tid för dubbla kostnaden och hälften så bra?
Användarvisningsbild
MDGrein
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:38, 24-07-2023
Ort: Skaraborg (Skövde/Götene)
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 - 1985
Volvo F85 - 1976

magloman

#12 » 14:16:43, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nit och skruvskallar kan även slipas bort. Vinkelslip om det finns plats annars roterande fil. Huggmejsel kan gå ibland med.

Gassvets är bra att ha om man äger en sådan lastbil.
Brukar finnas beg 5liters tuber till salu till hyffsade pengar.
Cigarettändare kan du glömma, duger till krympslang och matlagning.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Murre o2

#13 » 15:50:08, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott om begagnade gas svetsar på blocket, ex här
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /110486963.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

johan.eriksson

#14 » 19:46:12, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har arbetat som lastbilsmekaniker och påbyggare i totalt 16år, här kommer några råd.
Ska man skruva i stora maskiner så måste man ha en gassvets med tillhörande skärbrännare, 5L tuber funkar, men det går åt mycket gas till stora munstycke så räkna med att byta ofta.
Mutterdragare 3/4” eller 1” går åt, och dom vill ha mycket luft för att funka som tänkt. Så även en kompressor som ger minst 700l/min är också nödvändigt, och inte mindre än 1/2” slang.
En rejäl tryckluftshammare är praktiskt med, inget billigt från Jula eller Biltema, utan en långslagig från Ingersoll Rand är bra. Brukar gå att hitta för bra pris på Amazon.
Sen storslägga och rejäla dornar, gärna en med ett långt skaft som en kan hålla i medans någon annan slår med släggan.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

johan.eriksson

#15 » 19:52:44, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående nitarna.
Borra ett 5mm hål rakt igenom, sen ett hål som är 2mm mindre än ytterdiametern på niten och borra igenom djupet på fästet, sen i med en dorn och veva till med en 5kg slägga, brukar inte behövas många slag.
Skulle tro att man med rätt verktyg och teknik plockar bort fästet på max en timme.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se