Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Byta bromsbelägg på trumbroms, Volvo FL614 -88

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera Volvo-veteraner här

torbjorn_forsman

#16 » 17:35:28, 20-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen har pinnskruvarna en "skalle" i bakänden och sitter med presspassning, ev förstärkt med räffling, i navet. Om du hittar en bild på en pinnskruv som reservdel så syns det nog där, det bör stå i VHB för bilen också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Whaloo (trådstartaren)

#17 » 11:38:45, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pust, har nu fått loss vänstersidan i vart fall. Kommer få kapa den där pinbulten som går runt på höger men avvaktar tills jag mätt samt ser exakt hur den sitter.
Nästa steg är att få loss bromstrumman. Hade förväntat mig att den satt med två bultar men icke, är bara två gängade hål med ca 11 mm storlek.
Antar att man behöver specialverktyg trumbromsavtagare nu, är väl därför det är ett litet hål i hjulnavet för detta?
Var hittar man nu en passande sådan?
Får det till att hjulnavet är ca 20 cm. Samt avståndet mellan de två hålen är ca 28 cm.
Eller är det bara att banka på från baksidan tills det lossnar, eller hur sitter den fast egentligen?
Går att snurra om parkeringsbromsen släpps, är dock inte mycket marginal, typ 1 mm samt skrapar lite lätt.
Bild
Bild

Har beställt belägg men inser nu att jag förmodligen mätt fel och behöver snabbt mäta om rätt.
Går det att utvändigt mäta bredden på beläggen?
Sticker jag in tumstock så går den in 220 mm men belägget går inte hela vägen in så jag antog att det var 200 mm belägg.
Är dock enbart 8o mm till första hållaren på bromsbacken samt 170 mm utvändigt innan den smalnar ner (den delen är ca 80 mm).
Om man svarvar bromsarna fixar de även utsidan samtidigt?
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

bert

#18 » 12:04:35, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara 2 skruvar du behöver för och pressa ut trumman?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Whaloo (trådstartaren)

#19 » 12:07:23, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, är det så enkelt. Ska jag bara försöka klura ut vilken storlek det är.
Har bara upp till 10 mm hemma så är 11 mm eller 12 mm som gäller då.
Frågan är hur långa... ??
Hmm har nu mätt och de är enbart ca 15 mm djupa, svårt att säga om det är stopp i samma stycke eller en skiva direkt bakom?
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

torbjorn_forsman

#20 » 13:35:57, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvarna ska pressa mot navet som ligger innanför bromsskivan. Det är väl ganska troligt att hålen är gängade M12, men det kan ju nästan lika väl vara UNC eller UNF t ex 7/16" eller 1/2". Är det M- eller tumgängor i övrigt i chassiet på den här bilen?

Det är nog lämpligt att putsa av kanten mellan nav och bromstrumma med roterande stålborste, och värma med gassvets för att utnyttja värmeutvidgningen när trumman ska tas av.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Whaloo (trådstartaren)

#21 » 14:03:32, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm.. med lite våld så går det mesta.
Vågar inte riktigt ta i från början men lite rostspray och en större slägga med rotering av hjul så gick det rätt enkelt faktiskt.
Nu är frågan, dels har jag beställt fel delar men det får jag lösa, vart ju bara 170 mm, (Suck, och dyrt som s*t*n blev det för belägg samt klossar :aaargh: ).
De ser inte så illa ut ändå på vänster som är lös nu tycker jag men problemet är att det är ojämt.
Är en större reva i närheten av ytterkant på bägge bromstrummor så ska det vara så eller har jag lyckats få en symetrisk större ojämnhet?
Behöver man svarva trummorna eller räcker det att putsa upp dem med roterande stålborste?
Kan man även jämna till bromsbeläggen eller ska dessa absolut bytas. Tror dock höger övre ser värre ut men behöver få loss för att kolla.
Är lite pill detta, samt funderar hur hårt fjädrarna till bromsbackarna sitter?




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

Whaloo (trådstartaren)

#22 » 14:33:09, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är svårt detta, noterar att det är typ 5-6 mm kvar av beläggen i innerkant medans ytterkant mot (den saknade) bromsskölden enbart har 1-2 mm.
Varför blir det så ojämnt slitet och när byter man dessa.
Är det för att trumman numera är konisk eller är det fel på mekaniken?
Finns en uppsjö av belägg men just 170 mm verkar lite svårare att få tag på, kan man trycka dit 175 mm i värsta fall eller kommer det inte lira?
Finns lite plats kvar i trumman för detta men den delen är osliten så behövs nog svarvas i sådana fall samt spelar det roll om det sticker ut någon millimeter....!??
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

BGullb

#23 » 17:48:45, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har en halvmåne fasning i varje belägg på bilden, det är slitjockleken där efter går det på nitarna.
Bromsbanden ser glasade ut och ger dålig/sämre bromsverkan. Du kan rugga upp ytan med slipduk eller en rondellslip.
Bromstrumman tar du med slipduk när du knackat bort rostkanten.
Gå inte på för hårt med slipningen så att du får ojämnheter i trumma och på banden då får du också sämre bromsverkan.

Jag är inte säker men vill minnas att inställning på bromsbackar ska göras genom att mäta diametern på trumman och föra över det måttet till diametern på backarna -5(?)mm som spel. Finns ingen yttre justering på backarna.
Om bromscylindrarna inte läcker olja och de går att trycka tillbaka finns ingen anledning att ta bort rören.
Den främre bromscylindern är för parkeringsbromsen.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Stefan1972

#24 » 08:21:47, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du inte fått bort den hjulmutter som trilskas så kan det fungera om du värmer muttern rejält röd så den släpper taget på gängan. Då kanske momentet blir så litet där att skruven inte snurrar i navet.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Whaloo (trådstartaren)

#25 » 14:26:49, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mah, har nu försökt med röd mutter 4 ggr men blir mindre och mindre motstånd i bulten så den verkar helt kass.

Bild
Svårt att hitta samma bult då det finns mängder med olika varianter, men ingen som verkar exakt likadan.
Mina är lite avsmalnande efter gängningen som enbart är typ 30 mm, hela bulten med huvud är ca 95 mm.
Finns både 94 mm samt 96 mm i längd att köpa men är olika långa gängor.
Vet inte om det spelar roll vid dubbelmontage?
Bild
I vart fall kanske att jag kan kapa så bara muttern kasseras och sedan får jag svetsa fast den gamla bulten.
Även om jag köper en ny antar jag att den också måste svetsas då hålet nu är paj.
Måste få av skiten först, men behöver en till domkraft så inväntar lite inhandlande av slipverktyg etc.
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

Whaloo (trådstartaren)

#26 » 14:46:05, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens bildskörd samt konstiga frågor....
Har först knackat rent all flygrost utvändigt från trumman...
Kan man rostskyddsbehandla denna samt måla den utvändigt för att minska vidare rostbildning?
Bild

Har efter lite lirkande fått av bromsbeläggen, den ena fjädern hade en smart ögla så den var enkel, den andra var knepigare men gick med en kofot samt mejsel till slut.
Var kan man hitta nya fjädrar månntro, de ser lite risiga ut.
Bild

Funderar även på beläggen, halvmånen var smart men sidan som är in mot bilen är som sagt mer sliten och där är halvmånarna på de övre beläggeni stort sett borta samt nitarna tar snart i. Vet att höger sida är ännu sämre så kanske är läge att byta ändå när man ändå håller på.
Hittar bara rätt sort 170 mm på transportdelar.com men de har begränsat med info samt anger inte oem nummer.
Någon som kan lista ut detta?
https://transportdelar.com/0327-119758
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Funderar på hur man justerar avståndet på backarna om man monterar nya.
Finns två snurrgrejer under två metallbläck som blocken vilar mot.

Är det bara att trycka ihop kolvarna så justerar sig allt rätt sedan eller ska man snurra runt på dessa hjul?
Damasken nere är det ett litet hål i samt sprickbildning i övre. Behöver man byta dessa eller håller det ändå?
Bild
Bild
Bild


Försöker få bort skruvarna till bromssköldarna också men det känns som en omöjlig uppgift..finns inga huvuden kvar knappt så får se hur jag ska lösa detta.
Har köpt rätt bredd samt djup men till z-kam och tänkte att jag kan modifiera dessa så att de både kan tas på och av enkelt bakifrån så man kan komma åt samt byta vid behov igen. Får se hur det går när de kommer men behöver fästa dem i något....
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

torbjorn_forsman

#27 » 15:30:46, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justerskruvarna vid bromscylindrarnas kolvar ska skruvas ut så att det blir lagom spel mellan back och bromstrumma när allt är hopsatt och kolvarna i inre ändläge. Den här bilen är så ny att den borde rimligtvis ha haft någon slags självjustering när den var ny (eller dispens som i så fall står i regbeviset). Kanske står om den saken i någon VHB.

Trasiga dammskydd till bromscylindrarna SKALL bytas när man har chansen. Förmodligen finns det repsats som innehåller både dammskydd och kolvtätning, byt alla gummidelar och kolla att cylinderloppet ser fräscht ut, hona ur det vid behov. Passa på och byt bromsvätska också när du väl börjar pilla med bromshydrauliken.

När det gäller utvändig uppsnyggning av bromstrummorna så föreslår jag att ta så mycket som går av den grova rosten med stålborste i vinkelslip, och blästra resten. Därefter måla två lager, först någon grundfärg/rostskyddsfärg och sedan en vanlig täckfärg typ maskinlack. Ett bra tecken på grundfärger är om tillverkaren anger lång torktid. Grundfärger som ska vara övermålningsbara redan efter någon timme, brukar inte sitta bra utan flagnar snabbt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#28 » 15:32:33, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är skruv huvuden rostade rund brukar jag putsa av dem och sedan svetsa dit en mutter som ger bra grepp, värmen när man svetsar får skruvan att expandera och bryta rosten så brukar underlätta när man lossar på skruven efteråt. Broms trummorna vore bäst att sand blästra på utsidan innan målning men inte alla som har det tillgängligt...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Whaloo (trådstartaren)

#29 » 13:52:48, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går sakta framåt, ibland får man bara kapitulera så nu åkte den satans muttern.
Försökte först svetsa en mutter och hålla emot men mina svetsningar håller inte för detta så den lossna x2 så till slut åkte kapen fram.
Bild
Bild

Ska se om jag kan få fatt i en ny mutter samt behöver nu också en passande bult... hur nu denna ska gå att fästa!?
Ja, jag vet, råkade toucha fälgen men det var lite trångt för vinkelslip så ser ingenting samt sprutar gnistor rakt i fejan.

Fick även loss de 5 små skruvarna till bromsskölden på ena sidan, problemet var att små bitar av den gamla bromsskölden satt kvar och dessa hade sedan svält av rost och dolde huvudena.
Gick således att knacka bort det värsta så att man precis fick grepp och sedan kom de loss ganska enkelt, var dock oväntat 3/8" på dessa huvuden.
Gäller det att hitta nya av dessa någonstans också.
När nu hjulbultarna är 30 mm varför blandar man de olika enheterna? Skumelt....
Iofs tror jag att själva hjulbultarna är i tum storlek också... hmm hmm...

Bild

Annars är det mest knacka rost från alla lösa delar i nuläget i avvaktan på delar, men det är nog så jobbigt och tar aldrig slut.
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se